به دل جـــــاده بزن ما هــواتو داریم!
درخواست تلفنی امداد خودرو
با امداتکار به دل جـــاده بزن! 021-92001950
میزان فرمان و بالانس کردن چرخ
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
شما با استفاده فرمان به خودروی خود جهت میدهید و ماشین نیز با استفاده از چرخ و لاستیک حرکت میکند. این دو جزء در کنار سایر اجزایی که در خودرو قرار دارند، باعث حرکت ماشین میشوند. در ادامه سعی داریم تا اصطلاحات رایجی مانند زمان میزان فرمان و بالانس کردن چرخ ها را بررسی کنیم […]
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

شما با استفاده فرمان به خودروی خود جهت میدهید و ماشین نیز با استفاده از چرخ و لاستیک حرکت میکند. این دو جزء در کنار سایر اجزایی که در خودرو قرار دارند، باعث حرکت ماشین میشوند. در ادامه سعی داریم تا اصطلاحات رایجی مانند زمان میزان فرمان و بالانس کردن چرخ ها را بررسی کنیم و با مفهوم آنها بیشتر آشنا شویم.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مجموعه امداتکار همراه باشید . این مجموعه در زمینه امداد خودرو جاده ای و مکانیک سیار فعالیت می کند.

میزان فرمان چیست؟

میزان فرمان همانطور که از نام آن نیز مشخص است، به زمانی گفته میشود که فرمان خودرو به خوبی عمل نمیکند. به زبان ساده این گونه میتوان گفت که در صورت میزان نبودن فرمان، ماشین در جهتی که راننده میخواهد، حرکت نمی‌نماید. به منظور تست و بررسی میزان بودن فرمان خودرو، میتوانید در یک مسیر مستقیم حرکت کنید و فرمان ماشین را صاف نگه دارید. در چنین شرایطی یک خودروی سالم، به طور مستقیم و در جهت فرمان بدون هیچ گونه انحرافی به حرکت خود ادامه میدهد.

در یک خودرو سالم که راننده به زمان میزان فرمان و بالانس چرخ ها توجه دارد، فرمان به مقدار بسیار کمی خلاصی داشته و جدای از آن، به خوبی خودرو را هدایت میکند.

چرا تنظیم فرمان خودرو اهمیت دارد؟

در صورتی که تا اینجای مقاله همراه ما بوده باشید، شاید این سوال برای شما به وجود آمده است که چرا تنظیم فرمان خودرو تا این حد حائز اهمیت میباشد؟ در ادامه برخی از مهمترین دلایل اهمیت تنظیم بودن فرمان ماشین را بررسی خواهیم کرد:

۱)    بهبود تجربه رانندگی

فرض کنید در یک خیابان یا جاده شلوغ در حال رانندگی هستید. رانندگی در ترافیک میتواند استرس زا باشد و دقت زیادی نیاز دارد. حالا در صورتی که فرمان خودروی شما میزان نباشد و اصطلاحا ماشین به سمت چپ و راست بکشد، تصور کنید که چقدر رانندگی را برای شما سخت خواهد شد!

۲)    جلوگیری از ساییده شدن لاستیک

یکی دیگر از آسیب هایی که در صورت عدم توجه به زمان میزان فرمان و بالانس کردن چرخ ها به خودروی شما وارد میشود، ساییدگی لاستیک ها است. تنظیم نادرست فرمان، سبب وارد شدن فشار بیش از حد به برخی از لاستیک ها شده و در نتیجه این فشار، لاستیک ها با سرعت بیشتری فرسوده و ساییده میشوند. با توجه به قیمت بالای لاستیک در بازار امروز، عدم تنظیم فرمان، میتواند خسارات مالی زیادی را به دارندگان خودرو وارد کند.

زمان میزان فرمان و بالانس کردن چرخ ها

۳)    افزایش مصرف سوخت

طبق نظر کارشناسان امداتکار، عدم تنظیم فرمان خودرو علاوه بر ساییدگی لاستیک، میتواند باعث کاهش مصرف سوخت خودروی شما نیز شود. چرا که اگر لاستیک های شما به با هم در یک راستا نباشند، به خوبی عمل نمیکنند و به دلیل مقاومتی که به این علت به وجود می‌آید، موتور تلاش بیشتری برای به جلو راندن ماشین میکند.

چه زمانی باید میزان فرمان کنیم؟

به طور کلی پیشنهاد میشود تا در حالت عادی به ازای هر ۱۰ الی ۱۵ هزار کیلومتر یا هر سال یکبار، فرمان خودروی خود را میزان کنید. همچنین بهتر است تا در صورتی که تصادف شدیدی داشتید و یا از روی دست اندازی با سرعت زیاد عبور کردید، حتما از تنظیم بودن فرمان خود اطمینان حاصل نمایید.

علاوه بر موارد بالا، هر موقعی که علائمی مانند لرزش فرمان، کشیده شدن خودرو به چپ و راست، ساییدگی بیش از حد لاستیک، عدم تعادل خودرو حین حرکت و… را مشاهده کردید، حتما به نمایندگی های معتبر برای تنظیم فرمان خودرو مراجعه کنید.

بالانس کردن چرخ ها یعنی چه؟

یکی دیگر از اصطلاحاتی که حین میزان فرمان خودروی خود، زیاد آن را خواهید شنید بالانس کردن چرخ ها است. در فرایند بالانس چرخ ها، لاستیک های ماشین به گونه ای متعادل سازی میشوند، که هر ۴ چرخ خودرو در یک راستا قرار بگیرند. بسیاری از افراد تنظیم فرمان و بالانس چرخ را با یکدیگر اشتباه میگیرند.

تنظیم فرمان، مربوط به هدایت خودرو بوده و این در صورتی است که بالانس کردن چرخ ها به قرارگیری لاستیک ها در یک راستا روی سطح ارتباط دارد.

امداد فوری خودرو

با ثبت درخواست آنلاین در سریع‌ترین زمان امدادگر به شما می‌رسد!

خطرات عدم بالانس کردن چرخ ها

بالانس نبودن چرخ های خودروی شما، نه تنها میتواند به ماشین و لوازم آن آسیب برساند، بلکه خطرآفرین نیز خواهد بود. برخی از خطرات و آسیب هایی که در صورت عدم بالانس چرخ ها با آنها روبه‌رو خواهید شد، عبارتند از:

۱)    عملکرد دیر و ضعیف تر ترمز

سیستم ترمز به عنوان نخستین و موثرترین عامل ایمنی در تمامی وسایل نقلیه به شمار میرود. یکی از اثراتی که عدم توجه به زمان میزان فرمان و بالانس کردن چرخ ها خواهد داشت، عملکرد با تاخیر ترمز های خودرو است. این مورد شاید در شهر و سرعت های پایین عامل مهمی به نظر نرسد، ولی در جاده و با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، عملکرد ترمز ها با تاخیر میتواند بسیار خطرناک باشد.

۲)    سر خوردن روی سطوح لیز

چنانچه چرخ های ماشین شما به خوبی بالانس نشده باشند، یکی از خطراتی که شما را تهدید میکند، لیز خوردن خودرو روی سطوح لغزنده است. دلیل لیز خوردن ماشین نیز، عدم وجود تعادل میان لاستیک های خودرو و فشار بیشتر روی یک سمت میباشد. باز هم مشکل سر خوردن ماشین در جاده های پر پیچ و کوهستانی، میتواند بسیار خطر آفرین باشد.

روش های بالانس کردن چرخ ها

به طور کلی به دو روش برای بالانس کردن چرخ ها وجود دارد:

· روش استاتیکی

در این روش همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، به حالت ایستاده و ثابت لاستیک ها بالانس میشوند. در این شیوه، لاستیک ها به صورت جداگانه در دستگاه قرار میگیرند و میچرخند. در صورتی که دستگاه عدم تعادل را تشخیص دهد، با استفاده از وزنه ای کوچک، تعادل چرخ را برقرار میکند.

بالانس کردن چرخ ها

· روش دینامیکی

در این شیوه بالانس کردن چرخ ها، علاوه بر آنکه چرخ ها به طور دقیق بالانس میشوند، مشکلات چرخ حین چرخش های محوری نیز مشخص خواهد شد.

چه زمانی باید نسبت به بالانس کردن چرخ ها اقدام کنیم؟

پیشنهاد میشود تا به ازای طی کردن هر ۸ تا ۹ هزار کیلومتر و یا هر ۶ ماه یکبار لاستیک های خود را بالانس کنید. همچنین در صورتی که علائمی نظیر لرزش خودرو در سرعت های بالا، سایش غیرمعمول لاستیک، خراب شدن زود هنگام جلوبندی و سیستم تعلیق، سر و صدای زیاد و… را تجربه کردید، حتما نسبت به بالانس لاستیک های خود اقدام نمایید.

بهترین زمان میزان فرمان و بالانس کردن چرخ ها چه وقتی است؟

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با زمان میزان فرمان و بالانس کردن چرخ ها و همچنین اهمیت انجام آنها بیشتر آشنا کنیم. معمولا به ازای هر ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر میتوانید فرمان خود را تنظیم کنید. همچنین میتوانید هر ۸ الی ۹ هزار کیلومتر نیز چرخ های خودرو خود را بالانس نمایید.

برچسب‌های مرتبط

مقالات مشابه