به دل جـــــاده بزن ما هــواتو داریم!
درخواست تلفنی امداد خودرو
با امداتکار به دل جـــاده بزن! 021-92001950
رایج ترین مشکلات الکتریکی در خودرو
شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳
یکی از بخش های مهمی که در خودرو وجود دارد، قسمت های الکتریکی آن است. به طوری که تمامی وسایل و تجهیزات رفاهی که در ماشین وجود دارند، نیروی خود را از باتری تامین میکنند. به همین سبب نیز قسمت های الکتریکی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در ادامه سعی داریم تا ۵ تا […]
شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳

یکی از بخش های مهمی که در خودرو وجود دارد، قسمت های الکتریکی آن است. به طوری که تمامی وسایل و تجهیزات رفاهی که در ماشین وجود دارند، نیروی خود را از باتری تامین میکنند. به همین سبب نیز قسمت های الکتریکی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در ادامه سعی داریم تا ۵ تا از رایج ترین مشکلات الکتریکی در خودرو را با هم بررسی کنیم و علائم و راه حل آنها را نیز خدمت شما عزیزان معرفی نماییم.این مقاله توسط کارشناسان مجموعه امداتکار گردآوری شده است که در زمینه امداد خودرو و مکانیک سیار کارنامه ای درخشان دارد.

۵ تا از رایج ترین مشکلات الکتریکی در خودرو

به طور کلی بر اساس نظر تکنسین های وبسایت امداتکار، در تمامی خودرو ها برخی از ایرادات الکتریکی رایج هستند و میتوان با کمی توجه بیشتر به ماشین، از بروز آنها نیز جلوگیری کرد.

۱)خراب شدن دینام

همانطور که گفتیم، باتری وظیفه تامین نیروی برق مورد نیاز برای اجزای مختلف خودرو را دارد. طبیعی است که باتری پس از مدتی خالی شده و دیگر شارژ نخواهد داشت. احتمالا شنیده اید که توصیه میکنند در صورتی که از خودرو خود استفاده نمیکنید، حتما هفته ای حداقل ۳ الی ۴ بار ماشین را روشن کنید و اجازه دهید کمی کار کند. دلیل انجام این کار شارژ مجدد باتری است. حالا چگونه باتری شارژ میشود؟

جواب این سوال در یک قطعه به نام دینام خلاصه میشود. دینام در سیستم برق ماشین، انرژی مکانیکی موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و سبب شارژ مجدد باتری خواهد شد.

خراب شدن دینام به عنوان یکی از ۵ تا از رایج ترین مشکلات الکتریکی در خودرو به شمار میرود. برخی از علائم خرابی دینام عبارتند از خاموش شدن لوازم برقی ماشین، روشن نشدن خودرو، روشن شدن چراغ های هشداردهنده پشت کیلومتر و….

درون دینام تعداد زیادی بلبرینگ و تسمه وجود دارد و به مرور زمان، این بخش از سیستم برق ماشین فرسوده خواهد شد. البته که نصب سیستم صوتی حرفه ای و یا چراغ های زیاد برای خودرو نیز میتواند فشار زیادی به دینام وارد کند.

۲)خراب شدن استارت ماشین

استارت خودرو دقیقا وظیفه‌ای مشابه اسم خود دارد و قطعه‌ای در موتور است که به دلیل گشتاور بالای آن، میتواند پیستون ها را در سیلندر به حرکت در آورده و در نتیجه باعث روشن شدن موتور خودرو شود. در صورتی که استارت قادر نباشد وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، موتور خودرو روشن نخواهد شد.

خراب شدن استارت ماشین نیز یکی دیگر از ایرادات شایعی است که در لیست ۵ تا از رایج ترین مشکلات الکتریکی در خودرو قرار میگیرد. مهمترین عاملی که نشان دهنده خراب شدن استارت ماشین است، شنیدن شدن صدا های کلیک حین استارت زدن موتور میباشد. در این صورت بهتر است تا دیگر استارت نزنید و به دنبال راه های دیگری برای روشن کردن خودرو خود باشید.

همچنین این نکته نیز لازم به ذکر است که دلایل مختلفی میتواند در نهایت منجر به خراب شدن استارت ماشین شوند. خراب بودن سیم کشی، کثیفی و زنگ زدگی استارت، نشت روغن و… تنها بخشی از دلایل بروز خرابی در استارت ماشین میباشند.

۳)سوختن جعبه فیوز؛ از جدی ترین مشکلات الکتریکی ماشین!

به طور کلی وظیفه اصلی فیوز، چه در سیستم برق ماشین و چه در طراحی ساختمان، محافظت وسایل و لوازم مصرفی از نوسانات ولتاژ است. به طوری که فیوز های ماشین، در صورتی که ولتاژ بیش از حدی از آنها عبور کند، میسوزند و اجازه رسیدن این نوسانات به لوازم برقی را نمیدهند. خودرو های مدرن امروزی دارای دو جعبه فیوز هستند. اولین جعبه فیوز در زیر کاپوت بوده و دیگری در کابین طراحی شده است.

امداد فوری خودرو

با ثبت درخواست آنلاین در سریع‌ترین زمان امدادگر به شما می‌رسد!

سوختن فیوز ها جزو ۵ تا از رایج ترین مشکلات الکتریکی در خودرو به شمار میرود که برای بسیاری از رانندگان پیش آمده است. در صورتی که فیوز ماشین خراب شده باشد، بخش مشخصی از سیستم برقی خودرو غیرفعال خواهد بود. شما میتوانید خودتان نیز فیوز های خراب و سوخته را تعویض نمایید.

به منظور تعویض فیوز ماشین، نخستین کار شما پیدا کردن جعبه فیوز داخل کابین است. سپس میتوانید با بررسی تمامی فیوز ها، آنهایی که سیاه هستند را جایگزین کنید. به همین راحتی سیستم برق خودرو شما بدون نیاز مراجعه به تعمیرگاه تعمیر شد!

مشکلات الکتریکی ماشین

۴)سوختن شمع های ماشین

شمع در سیستم برق ماشین قطعه‌ای ضروری و حیاتی به حساب می‌آید. هنگامی که شما سوئیچ را میچرخانید، شمع ها با ایجاد جرقه‌ای کوچک، باعث انفجار ترکیب بنزین و هوا میشوند. این انفجار نیروی لازم برای حرکت پیستون در سیلندر را تامین میکند و در نتیجه ماشین روشن میشود. البته که شمع تنها روی روشن شدن ماشین موثر نبوده و روی شتاب اولیه خودرو و همچنین سرعت ماشین نیز تاثیرگذار است.

در صورتی که ماشین در دور موتور های پایین خوب کار نمیکند و لرزش دارد، مصرف سوختن خودروی شما زیاد شده است، ماشین قدرت کافی ندارد و… حتما به تعمیرکاران متخصص به منظور بررسی و بازدید شمع های خودرو مراجعه کنید. سوختن شمع دلیل خاصی ندارد و به طور معمول با گذر زمان، کارایی خود را از دست میدهد. معمولا پیشنهاد میشود تا به ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر شمع های خودرو را عوض کنید. با این وجود زمان تعویض شمع خودرو به نوع آن نیز بستگی دارد. به عنوان مثال شمع هایی در بازار وجود دارند که از مواد مقاومی ساخته شده اند و چهار برابر شمع های معمولی عمر میکنند.

۵)وجود مشکل در سیم کشی؛ از مهمترین مشکلات الکتریکی ماشین!

سیم کشی برق ماشین همانند رگ های بدن، نیروی برق باتری را به اجزای مختلف خودرو منتقل میکنند. حالا در صورتی که کوچکترین مشکلی در سیم کشی ماشین وجود داشته باشد، میتواند باعث سوختن تمام سیم کشی شود. از طرفی دیگر عیب یابی سیم کشی برق خودرو بسیار هزینه بر و پیچیده است.

وجود اتصالی در سیم کشی خودرو دارای علائم مختلفی است و جزو ۵ تا از رایج ترین مشکلات الکتریکی در خودرو به شمار میرود. در صورتی که احساس کردید چراغ های جلو ماشین سوسو میزنند، بوی سوختن پلاستیک در کابین پخش شده، فیوز های ماشین به طور مداوم میسوزند و… احتمالا بخشی از سیم کشی خودرو شما دچار ایراد شده است.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا ۵ تا از رایج ترین مشکلات الکتریکی در خودرو را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. سیستم برق ماشین، بسیار حساس بوده و در صورتی که به آن بی توجهی کنید، میتواند آسیب های زیادی به بخش های دیگر وارد کند. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

برچسب‌های مرتبط

مقالات مشابه