ایمنی خودرو

از سیستم‌های ایمنی خودرو تحت عنوان ابزارهای کاهنده ریسک در تصادفات و سوانح رانندگی یاد می‌کنند. جهت آشنائی بیشتر شما با این موضوع در ادامه مطلب به بررسی انواع سیستم‌های ایمنی خودرو میپردازیم.

انواع سیستم‌های ایمنی خودرو

 در اتومبیل‌های امروزی دو نوع سیستم ایمنی (فعال-غیرفعال) به محافظت از سرنشینان می‌توان اقدام کرد. بسیاری افراد متاسفانه هنوز با این نوع سیستم‌ها و نحوه کارکردشان آشنا نیستند. در این مقاله می‌کوشیم تا به معرفی تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال بپردازیم.

سیستم‌های ایمنی غیرفعال

با استفاده از تجهیزات ایمنی غیرفعال در زمان تصافات، تلاش می‌شود تا از میزان صدمات و صدمات به افراد بکاهند. این در حالی است که اغلب افراد با تجهیزات ایمنی غیرفعال همچون:

·        کیسه‌های هوا

·        کمربندهای ایمنی

·       فیوز قفل‌کن آشنا هستند.

انواع سیستم‌های ایمنی خودرو

سیستم‌های ایمنی فعال

افزون بر کمربند ایمنی و کیسه‌های هوا، سیستم‌های دیگری روی اتومبیل‌ها نصب می‌گردد که از بروز تصادف جلوگیری می‌کند. به این سیستم‌ها و لوازم مربوط به آن‌ها، سیستم‌های ایمنی فعال گفته می‌شود. این سیستم‌ها با استارت زدن خودرو، فعالیت‌شان آغاز می‌گردد. وظیفه اصلی این سیستم‌ها، ممانعت از بروز تصادف است.

این تجهیزات به گونه‌ای تهیه و طراحی می‌گردند که بتوانند از سرنشینان خودرو در زمان تصادف محافظت نمایند. در واقع این نوع تجهیزات، جهت ممانعت از بروز تصادف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان مولفه‌ای مهم در تصادفات کاربرد دارند.

اغلب فعالان صنعت خودروسازی می‌کوشند که هر دو سیستم ایمنی خودرو (فعال-غیرفعال)را در خودروها نصب نمایند. با استفاده از این سیستم‌ها، هم می‌توان از بروز تصادف جلوگیری نمود (با تجهیزات ایمنی فعال) و نیز در صورت بروز تصادف، سبب کاهش تلفات و خسارت‌های مالی و جانی می‌گردند.

سیستم ایمنی خودرو (فعال) بسیار نوین و توسعه یافته‌اند و می‌توان به دو دسته آنها را تقسیم‌بندی کرد:

·        سیستم‌های ایمنی پایدارکننده خودرو

·        سیستم‌های ایمنی هشداردهنده به راننده

در ادامه به شرح این دو مورد می‌‎پردازیم.

 

۱.  سیستم‌های ایمنی پایدارکننده خودرو

سیستم‌های ایمنی پایدارکننده خودرو، در کلیه حالت‌های رانندگی، خودرو را در حالت پایدار نگه می‌دارند و مانع بروز تصادف می‌شوند. از جمله انواع این سیستم‌ها به :

·        ESP

·        EBD

·        ABS می‌توان اشاره کرد.

۲.  سیستم‌های ایمنی هشداردهنده به راننده

سیستم‌های ایمنی هشداردهنده به راننده هر زمان این آلارم را از راننده دریافت نمایند که راننده عوامل ایمنی را در نظر نگرفته و یا احتمال تهدید عوامل خطرزا برای خودرو و راننده وجود دارد، بلافاصله با دادن هشدار به هنگام، از بروز تصادف و نیزآسیب به عابران، پیاده‌روها- سرنشینان و یا دیگر خودروهایی که در کنار این خودرو مشغول رانندگی هستند، ممانعت به عمل می‌آورند.

در هرصورت باید گفت حقیقتا حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند و همیشه باید برای مواجهه با اتفاقاتی که حین رانندگی رخ می‌دهد، از آمادگی کافی برخوردار باشید. جهت ممانعت از بروز سوانح و حوادث جاده‌ای همواره باید وسایل ایمنی خودرو را به همراه داشته باشید. وجود این وسایل برای هر اتومبیلی واقعا ضرورت دارد. در ادامه به معرفی برخی از وسایل ایمنی خودرو می‌پردازیم.

سیستم‌های ایمنی هشداردهنده به راننده

§        کپسول آتش‌نشانی

از مهمترین وسایل ایمنی خودرو، کپسول‌های آتش‌نشانی هستند. احتمال دارد حین رانندگی چنانچه تصادف شدیدی به وقوع بپوندد و یا آمپرتان بالا رود، آتش‌سوزی در ماشین را تجربه نمایید. در این زمان وجود یک کپسول آتش‌نشانی کمک زیادی به خاموش کردن آتش خواهد کرد.

§        جعبه کمک های اولیه

قطعا در هر خودرویی وجود جعبه کمک‌های اولیه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. وجود این جعبه سبب ایجاد آرامش خیال برای راننده و سرنشینان می‌گردد. مواردی همچون؛ نوارچسب-گاز استریل- چسب بخیه- تب سنج- دستکش- باندکشی و نیز قرص‌های مسکن می‌توانند در این جعبه جای گرفته و در زمان لازم مورد استفاده قرار گیرند.

§        مثلث شبرنگ

این تابلوها درخشش فوق العاده‌ای در هوای تاریک دارند و سایر اتومبیل‌ها را هنگام وجود حادثه برای ماشین شما یا هنگامی که برای استراحت گوشه‌ای پارک کرده‌اید، مطلع می‌سازند. در مواردی همچون؛ مدیریت ترافیک، منحرف نمودن سایر خودروها از محل پارک خودروی شما، عدم تصادف با خودروی پارک شده شما می‌توان از مثلث شبرنگ استفاده کرد.

§        چراغ باطومی

باتوم‌های با دسته پلاستیکی از نوع LED هستند که با باتری کار می‌کنند. داشتن یک باتری جهت تغذیه برای۲۴ ساعت در این چراغ کفایت می‌کند. با استفاده از این چراغ می‌توانید سایر خودروها را از وجود اتومبیل‌تان در شب آگاه نمایید.

§        دستکش عایق برق

از دیگر وسایل ایمنی خودرو، دستکش عایق برق است. از این دستکش به منظور تعمیرقطعات برقی خودرو می‌توان استفاده نمود. با خرید و داشتن این دستکش در خودرو، بدون برق گرفتگی می‌توانید قطعات برقی اتومبیل را تعمیر نمایید.

§        کابل جامپر باتری به باتری

گاهی اوقات باتری خودرو خالی می‌کند و به یک کابل جامپر باتری به باتری نیاز پیدا خواهید کرد. با استفاده از این کابل می‌توانید از باتری دیگر ماشین‌ها، انرژی لازم برای ماشین‌تان را تا زمانیکه به یک تعمیرگاه مجاز برسید تامین نمایید.

§        پکیج پنچرگیری

جهت کم کردن حوادث ناشی از پنجری از پک می‌توان استفاده نمود. این پک شامل؛ لاستیک زاپاس، آچار لاستیک و جک لاستیک است. اگر این پکیج را نداشته باشید، مجبور به استفاده از ماشین‌های امداد خواهید بود.

§        طناب بکسل

چنانچه در اثر نقص فنی و یا تصادف  ماشین شما به هیچ وجه، حرکت نکند می‌توانید از طناب بکسل استفاده نمایید. با این طناب می‌توانید ماشین را بکسل نمایید.

§        چراغ قوه

 در شب تاریک می‌توانید برای برداشتن وسایل از صندوق عقب و یا تعمیر ماشین‌تان ارز چراغ قوه استفاده نمایید. از این ابزار می‌توان دفاع شخصی در برابر دور نمودن خطرات از خود نیز استفاده کرد.

§        زنجیرچرخ

چنانچه روزهای زمستانی را برای سفر انتخاب نموده‌اید، داشتن زنجیر چرخ برای عبور از جاده‌های یخ زده حتما ضروری است.

✍ پیشنهاد ما : همه‌چیز در مورد سیستم تعلیق خودرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *