گیربکس اتوماتیک

تعداد قابل‌توجهی از خودروهای موجود در بازار خودرو ایران دارای دنده پایه و گیربکس دستی هستند. در این میان خودروهای با گیربکس‌ اتوماتیک نیز رونق زیادی یافته و این روزها سرو صدای زیادی به پا کرده اند. هدف ما در این مقاله از سایت امداتکار ارائه توضیحی جامع از مزایا و معایب گیربکس‌های اتوماتیک است که درک و ارزیابی این جنبه‌ها را برای شما آسان‌تر می‌کند.

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک، نقش مهمی در ساختار خودروها دارد. گیربکس در ارتباط با دنده‌ها، کنترل قدرت و سرعت موتور را در سطوح مختلف مدیریت می‌کند. برخلاف گیربکس‌های دستی، گیربکس‌های اتوماتیک با تنظیم خودکار قدرت و سرعت موتور عمل می‌کنند و نیاز به تنظیمات دستی را از بین می‌برند.

گیربکس دستی چیست؟

گیربکس دستی ، نوعی گیربکس است که نیاز به عملکرد دستی مکانیزم کلاچ دارد. برخلاف گیربکس‌های اتوماتیک، آن‌ها نمی‌توانند مستقیماً برای تأمین برق به موتور متصل شوند. برای تغییر ضریب دنده، انتقال نیرو و گشتاور از موتور به گیربکس باید به‌طور موقت قطع و سپس وصل شود که از طریق سیستم کلاچ حاصل می‌ گردد.

گیربکس دستی چیست؟

تفاوت بین گیربکس اتوماتیک و دستی چیست؟

به‌طور کلی، تفاوت بین گیربکس‌های اتوماتیک و دستی در وجود و عملکرد مکانیزم کلاچ و همچنین انتخاب ضرایب دنده است. توجه به این نکته ضروری است که گیربکس‌های اتوماتیک ساختار داخلی متفاوتی نسبت به گیربکس‌های دستی دارند و نوع کلاچ‌های استفاده‌شده در گیربکس‌های اتوماتیک اغلب با گیربکس‌های دستی متفاوت است.

گیربکس اتوماتیک با گیربکس دستی متفاوت است زیرا برای تعویض دنده نیازی به کلاچ ندارد. دارای چهار حالت پیش‌فرض است:

– (P) برای حالت پارک (پارک)
– (D) برای حالت حرکت (Drive)
– (R) برای حالت معکوس (معکوس)
– (N) برای حالت خنثی (خنثی)

برای جابه‌جایی بین این حالت‌ها، به‌سادگی دسته دنده را بدون استفاده از پدال کلاچ حرکت دهید. به‌عنوان‌مثال برای شروع حرکت، دسته دنده را در (D) قرار می دهید و گیربکس به‌طور خودکار دنده‌ها را با توجه به نیاز خودرو تعویض می‌کند.

انواع گیربکس

انواع مختلفی از گیربکس‌های اتوماتیک بر اساس نیازهای کاربری در خودروها نصب می‌شوند. یکی از مزیت‌های گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دستی، سهولت استفاده از آن‌ها و حذف سیستم کلاچ است. حال بیایید انواع مختلف گیربکس‌ها را بررسی کنیم:

  • گیربکس اتوماتیک AT

گیربکس اتوماتیک AT که با نام گیربکس اتوماتیک نیز شناخته می‌  شود، یک نوع بسیار مشهور از گیربکس اتوماتیک است که در اواخر قرن بیستم به‌ طور گسترده توسط خودروسازان مورداستفاده قرار گرفت. درحالی‌که گیربکس‌های CVT و DCT نیز در بازار خودروهای امروزی شهرت یافته‌اند، گیربکس‌های AT به دلیل عملکرد استثنایی و قابل‌اطمینان بودن، انتخاب ارجح در بین رانندگان باقی‌مانده‌اند. گیربکس AT یک نوع انتقال رایج است. این با انتقال نیرو از طریق چرخ‌دنده‌هایی به نام چرخ‌دنده‌های خورشیدی یا سیاره‌ای عمل می‌کند. این گیربکس از سیستم کلاچ هیدرولیک با مکانیزم کنترل بهره می‌برد.

  • گیربکس CVT:
    نوع دیگری از گیربکس اتوماتیک گیربکس CVT (گیربکس متغیر پیوسته) است. این سیستم از یک سیستم انتقال قدرت با متغیر پیوسته استفاده می‌کند، ازاین‌رو نام آن به این معنی است. گیربکس CVT از یک مکانیزم ورودی و خروجی تشکیل‌شده است که با استفاده از یک تسمه پلاستیکی یا فلزی عمل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در تندر ۹۰ و تویوتا هایلندر استفاده می‌شود. برخلاف گیربکس‌های سنتی، گیربکس CVT بدون ایجاد ضربه های ناگهانی در هنگام تعویض دنده، به نرمی کار می‌کند. طراحی این گیربکس دارای سیستم سرعت بی نهایت است که امکان تعویض سریع و بدون درز دنده را بر اساس قدرت موتور فراهم می‌کند.

انواع گیربکس

بررسی مزایا گیربکس اتوماتیک

  • کارکرد ساده

استفاده از گیربکس دستی مستلزم آن است که رانندگان در تعویض دنده و کار با کلاچ مهارت داشته باشند. درحالی‌که ذاتاً دشوار نیست، اکثر رانندگان برای کنترل مستقل حرکات بدن خود به تمرین نیاز دارند. در مقابل، استفاده از گیربکس اتوماتیک آسان تر است و زمان کمتری برای یادگیری نیاز دارد.

 

  • افزایش راحتی

با گیربکس دستی، رانندگان برای ایمنی باید هر دو دست خود را در فواصل زمانی معین روی چرخ نگه دارند. با این حال، این محدودیت برای گیربکس‌های اتوماتیک اعمال نمی‌شود و به رانندگان این امکان را می دهد که در حین رانندگی انعطاف بیشتری داشته باشند.

 

  • عملکرد بهتر در زمین های تپه ای

رانندگان بی تجربه ممکن است پیمایش در شیب های تند با گیربکس دستی را دشوار بدانند، به ویژه هنگامی که از یک توقف کامل در شیب شروع می‌شوند. گیربکس‌های اتوماتیک در چنین شرایطی عالی هستند و بدون توجه به شیب تپه ها، رانندگی نرم را تضمین می‌کنند.

 

  • کاهش خطر توقف

گیربکس‌های دستی گاهی اوقات می‌توانند هنگام تعویض دنده باعث توقف شوند که ممکن است ناخوشایند باشد. با این حال، این مشکل در جعبه دنده‌های اتوماتیک رخ نمی دهد مگر اینکه مشکل مکانیکی وجود داشته باشد. در صورت بروز مشکلات مکانیکی مراجعه به تعمیرگاه تخصصی گیربکس خودرو ضروری است.

بررسی معایب گیربکس اتوماتیک

معایب گیربکس اتوماتیک شامل کاهش کنترل راننده بر سیستم انتقال قدرت خودرو، به ویژه در سناریوهای حیاتی مانند سبقت گرفتن یا پیمایش در جاده های شیب دار یا پر پیچ و خم است. تعمیرات به‌ طور قابل ‌توجهی پرهزینه تر هستند و سرویس و نگهداری نیاز به حساسیت بیشتری دارد. خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک قیمت بالاتری دارند و عموما شتاب کمتر و مصرف سوخت بالاتری از خود نشان می دهند.

 

سخن پایانی

گیربکس ‌های دستی به تلاش بیشتری برای شروع، شتاب، کاهش سرعت و توقف نیاز دارند که در ترافیک سنگین می تواند دست و پا گیر باشد. در مقابل، یک گیربکس اتوماتیک به رانندگان اجازه می دهد تا در جاده های شلوغ بدون نیاز به کار با پدال های متعدد حرکت کنند.

 

✍ پیشنهاد ما : همه‌چیز در مورد سیستم تعلیق خودرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *