زمان تعویض لاستیک

زمان تعویض لاستیک یک جنبه حیاتی است که نباید نادیده گرفته شود، حتی برای پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین خودروها در جاده‌ها.اما چنانکه در جاده به علت پنچر شدن لاستیک یا به هر دلیلی نیاز به کمک داشتین حتما با یک امداد خودرو جاده ای تماس بگیرید . ما به شما مجموعه امداتکار را پیشنهاد میکنیم که در زمینه امداد خودرو شبانه روزی کارنامه ای درخشان دارد.

رانندگان باید لاستیک های خود را در چه زمانی تعویض کنند؟ بسیاری از صاحبان خودرو بر این باورند که فرسودگی و پارگی لاستیک نشانه آن است که زمان تعویض لاستیک ها فرا رسیده است. در حالی که این یک اقدام احتیاطی منطقی است، عدم تعویض لاستیک به طور منظم و تحت بازرسی دوره ای می تواند منجر به موقعیت های خطرناکی شود که ایمنی شما را به خطر خواهد انداخت.

زندگی و رفاه سرنشینان خودرو به شدت با وضعیت خودرو در ارتباط است، بنابراین بی توجهی به تعویض لاستیک در زمان توصیه شده عواقب سخت و چالش برانگیزی خواهد داشت.

چرا بعد نسبت به تعویض لاستیک خودرو اقدام کرد؟

یکی از اجزای ضروری ایمنی خودرو شما تایرهای آن هستند. پس از چند صد کیلومتر رانندگی، حتی بهترین و با کیفیت ترین لاستیک های خودرو که با پیشرفته ترین تجهیزات و تکنولوژی ساخته شده اند، در نهایت فرسوده می شوند. این سایش با تداخل در عملکرد صحیح خودرو، هم سلامت شما و هم ایمنی خودرو را به خطر می اندازد. اگرچه اندازه‌گیری و اطمینان از وضعیت لاستیک‌های خودرو آنقدرها که فکر می‌کنید پیچیده یا سخت نیست، اما هنوز هم ایده خوبی نیست که تعویض لاستیک‌های خود را به تعویق بیندازید. در اکثر مواقع، می‌توانید با نگاهی دقیق به آن بگویید که آیا زمان تعویض لاستیک خودرو فرا رسیده است یا خیر. با این حال، ابتدا باید از شاخص تعویض لاستیک و دلایل تاخیر یا به تعویق افتادن تعویض تایر آگاه باشید.

نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض لاستیک خودرو

چه عواملی بر مدت زمان تعویض لاستیک خودرو تأثیر می گذارد؟

علل اولیه تخریب لاستیک دو عامل اساسی است: آسیب و تعویض لاستیک. دو معیار مهم که بر زمان تعویض لاستیک خودرو تأثیر می‌گذارند، سایش و سن لاستیک است.

ساییدگی لاستیک

همه لاستیک ها در نهایت فرسوده می شوند، اما نحوه ساییدگی لاستیک ممکن است نشان دهنده مشکل در فشار باد لاستیک باشد. در واقع، آج روی لاستیک باید به طور مساوی در سراسر پوشیده شود. اگر در یک ناحیه بیشتر از ناحیه دیگر پوشیده شده باشد، این نشان دهنده مشکلی است که باید از نظر علل فعلی بررسی و رفع یا کنترل شود. تخصص راننده نیز در میزان فرسودگی لاستیک تاثیر دارد. اگر سریع، غیرمسئولانه و نامناسب رانندگی کنید، فرسودگی و پارگی لاستیک ها سریعتر افزایش می یابد.

عمر لاستیک

کهنه شدن لاستیک نتیجه تغییر اجزای سازنده لاستیک، به ویژه آج است که در طول زمان تغییر می کند. عوامل دیگری که می توانند بر طول عمر لاستیک تأثیر بگذارند عبارتند از: محیط زیست، نحوه نگهداری از خودرو، تعداد دفعات استفاده از آن و عادات رانندگی.

نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض لاستیک خودرو

همانطور که قبلا ذکر شد، آج لاستیک و سن دو مورد از مهم ترین و رایج ترین شاخص های استفاده از زمان تعویض لاستیک خودرو هستند. با این حال، شاخص‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید برای تأیید زمان تعویض لاستیک‌ها به دنبال آن‌ها باشید و به آن‌ها اعتماد کنید. در پست بعدی هر یک از این شاخص ها را با جزئیات بیشتر بررسی خواهیم کرد.

زمان ساخت و تولید لاستیک

هر لاستیک دارای برچسبی است که حاوی اطلاعاتی درباره تاریخ، هفته و سال ساخت لاستیک است. شما می توانید با بررسی و مطالعه این اطلاعات، سن لاستیک و مدت زمان تعویض آن را تخمین بزنید، که راهنمای خوبی برای شاخص تعویض لاستیک خواهد بود.

طبق دستورالعمل های صنعت برای بخش خودروسازی، تایرها باید به طور متوسط در سال ششم ساخت و قبل از ده سالگی تعویض یا تعویض شوند. بهترین اقدام این است که خودرو را به مرکز تعمیر و معاینه فنی خودرو بفرستید تا مشخص شود که آیا لاستیک واقعاً نیاز به تعویض دارد یا خیر در صورتی که در بازرسی چشمی، شواهدی از تخریب، ترک یا آسیب دیدگی وجود نداشته باشد و لاستیک وجود داشته باشد. بین شش تا ده ساله است باید عوض شود.

۲– شاخص نواری در لاستیک‌های فرسوده

نواری وجود دارد که تقریباً همیشه روی لاستیک ها وجود دارد. این به ندرت در لاستیک‌های کاملاً جدید قابل مشاهده است، اما با گذشت زمان، این نوار بیشتر قابل توجه می‌شود و اطلاعاتی درباره زمان تعویض لاستیک‌ها ارائه می‌دهد. اگر بیش از یک یا دو نوار روی لاستیک مشاهده کردید، تعویض لاستیک خودرو ضروری است.

۳- مشاهده‌ی برآمدگی روی لاستیک

مشخصه دیگری که نشان می دهد زمان تعویض لاستیک خودرو فرا رسیده است این است که سطح لاستیک در حال بالا آمدن و برآمدگی در برخی مناطق است. این برآمدگی ها یک اتفاق کاملاً غیر معمول هستند که قبل از ترکیدن ناگهانی سطح لاستیک را خراب می کنند. در صورت مشاهده هر یک از این برجستگی های عجیب و غریب و ناهموار، فوراً لاستیک خودرو را تعویض کنید.

۴– ترک برداشتن لاستیک­ها

یکی از معمول ترین نشانه هایی که نشان می دهد ماشین شما به لاستیک های جدید نیاز دارد، ترک است. پنچری یا ترکیدگی لاستیک با شکستگی های قابل تشخیص بصری که در کناره، بالا و نواحی اطراف خودرو ایجاد می شود، نشان داده می شود.

۵-میزان آج لاستیک

رانندگی در جاده های نرم با لاستیک هایی که آج کم، یا فرسوده دارند بسیار خطرناک است. یکی از پیامدهای فرسوده شدن لاستیک خودرو، احتمال واژگونی و از دست دادن کنترل خودرو است. در شهرها و در جاده های معمولی، لاستیک ها باید ۶.۱ میلی متر آج داشته باشند. در شهرها و مکان هایی که باران و برف زیاد می بارد، لاستیک ها باید دو برابر این میزان آج داشته باشند.

کلام آخر

تعویض لاستیک‌های خودرو در زمان مناسب و به موقع، از اهمیت بالایی برخوردار است. دانستن زمان تعویض

لاستیک خودرو نیز به جلوگیری از تصادف کمک می کند، زیرا رانندگان در صورتی که بدانند عمر مفید لاستیک هایشان به پایان رسیده است، برای جلوگیری از ترکیدن لاستیک ها با احتیاط بیشتری رانندگی می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *