سیستم سوخت‌رسانی خودرو

سیستم سوخت‌رسانی خودرو یکی از اجزای حیاتی و ضروری وسایل نقلیه محسوب می شود که از قطعات مختلفی تشکیل‌شده است. به‌طورکلی، یک خودرو برای تولید انرژی لازم برای حرکت به سوخت نیاز دارد. سیستم تأمین سوخت تضمین می‌کند که سوخت به اجزای مختلف خودرو می‌رسد و انرژی مکانیکی موردنیاز برای عملکرد خودرو را فراهم می‌سازد. عملکرد سیستم سوخت خودرو را می‌توان به سیستم خون‌رسانی در بدن انسان تشبیه کرد که اهمیت عملکرد صحیح آن را برجسته می‌کند. در این مقاله از سایت امداتکار به بررسی سیستم سوخت‌رسانی خودرو و انواع سوخت‌رسانی خواهیم پرداخت.

هدف سوخت‌رسانی


هدف فرآیند سوخت‌رسانی در خودرو، رساندن مؤثر ترکیبی از سوخت و هوا به موتور، تضمین رسیدن سریع انرژی مکانیکی لازم برای حرکت خودرو است. سیستم سوخت خودرو باید به‌طور مداوم سوخت‌رسانی را در شرایط مختلف و با در نظر گرفتن وضعیت موتور به‌طور بهینه انجام دهد. این شرایط عبارت‌اند از:

– راه‌اندازی ماشین
– گرم کردن ماشین قبل از رانندگی
– شروع حرکت ماشین
– افزایش شتاب خودرو

با توجه به اینکه سرعت و شرایط خودرو در شرایط مختلف متفاوت است، سیستم سوخت‌رسانی باید بر اساس هر شرایط، مقدار مناسب و بهینه مخلوط سوخت و هوا را به موتور برساند. روشی که برای سوخت‌رسانی خودرو به کار می‌رود، با تحقیق و توسعه گسترده که طی سال‌ها انجام‌شده، بسیار دقیق و مهندسی ‌شده است.

بررسی انواع مختلف سیستم سوخت‌رسانی خودرو

بررسی انواع مختلف سیستم سوخت‌رسانی خودرو

دو نوع اصلی سیستم سوخت‌رسانی در خودروها وجود دارد، سیستم‌های کاربراتوری و انژکتوری.

سیستم‌های کاربراتوری تا سال ۱۹۸۰ انتخاب غالب بودند، در حالی‌که سیستم‌های انژکتوری بعداً توسط سازندگان خودرو برای دستیابی به مدیریت سوخت بهینه و بهبود عملکرد موتور معرفی شدند. یکی از عوامل محرک در پذیرش سیستم‌های انژکتوری در سوخت‌رسانی خودرو، نیاز به رعایت مقررات زیست‌محیطی بود. بی‌توجهی به این قوانین خطرات قابل‌توجهی را برای صنعت خودرو ایجاد می‌کرد. یکی دیگر از انگیزه‌های توسعه سیستم‌های سوخت جدید ناتوانی سیستم‌های قدیمی‌تر در برآوردن نیازهای موتورهای مدرن بود. تمایز اولیه بین سیستم‌های انژکتوری و کاربراتوری در نحوه تحویل سوخت به سیلندرها نهفته است. در سیستم‌های انژکتوری، سوخت به‌صورت ذرات بسیار ریز به داخل سیلندر پاشیده می‌شود، درحالی‌که سیستم‌های کاربراتوری شامل ریختن سوخت مستقیم به داخل سیلندر است.

 شرح انواع  سیستم‌های سوخت‌رسانی

  • سیستم سوخت کاربراتور
    برای فعال کردن سیستم کاربراتور، لازم است کاربراتور را در مرکز منیفولد هوا قرار دهید. منیفولد نقش مهمی در هدایت هوا و سوخت به داخل سیلندر دارد. کاربراتور خلأ ایجاد کرده و هوا را در هنگام کشیدن سوخت به داخل سیلندرها وارد می‌ نماید و درنتیجه شرایط احتراق را تسهیل می‌کند. اجزای کلیدی سیستم سوخت کاربراتور خودرو عبارت‌اند از:- مخزن سوخت
    – پمپ‌بنزین
    – لوله‌های سوخت
    – فیلتر سوخت
    – کاربراتور
    – دریچه اطمینان

 

همان‌طور که قبلا ذکر شد، کاربراتور در وسط منیفولد هوا قرار دارد. هنگامی که پیستون سیلندر به سمت پایین حرکت می‌کند، دریچه گاز کاربراتور باز می‌شود و اجازه می دهد هوا از طریق پمپ تخصصی آن وارد گردد. در داخل کاربراتور، هوا با سوخت مخلوط می‌شود و مخلوط سوخت و هوا به سیلندر تزریق می‌شود. در ورودی دریچه گاز کاربراتور قطعه ای به نام ونتوری قرار دارد که در هوای ورودی خلأ ایجاد می‌کند. این خلأ باعث می‌شود که سوخت از زیگلر کاربراتور، مخزن سوخت داخلی خارج شود. سوخت این مخزن از طریق لوله‌های سوخت متصل به یک پمپ سوخت که وظیفه استخراج سوخت از باک را بر عهده دارد، تأمین می‌شود. بنابراین اجزای ضروری یک کاربراتور شامل محفظه، صفحه گاز، صفحه ساسات، بدنه، محفظه استارت و ونتوری یا پمپ شتاب دهنده است.

  • سیستم تزریق سوخت انژکتوری
    سیستم تزریق سوخت به دلیل توانایی آن در بهبود عملکرد موتور به‌طور فزاینده ای در صنعت خودرو رایج شده است. این سیستم ها با تزریق سوخت به داخل سیلندرها، مانند سرنگ، عمل می کنند. استفاده اولیه از سیستم‌های تزریق سوخت به دهه ۱۹۵۰ باز می گردد که شورولت و پونتیاک انژکتورهای مکانیکی را معرفی کردند. پس از آن، بنز اولین خودروی انژکتوری بنزینی خود را روانه بازار کرد و کرایسلر نیز با معرفی اولین خودرو با انژکتورهای برقی، این مسیر را دنبال کرد. اجزای ضروری این سیستم عبارت‌اند از:- سنسور دریچه گاز:
    این سنسور دقیقاً میزان سوخت موردنیاز برای وضعیت موتور را اندازه گیری می‌کند.- سنسور دمای هوا:
    این سنسور با اندازه گیری دمای هوا بر میزان سوخت و وضعیت موتور تأثیر می گذارد.

 شرح انواع  سیستم‌های سوخت‌رسانی

سیستم تزریق سوخت چند نقطه ای (MPFI): یک پیشرفت قابل توجه در صنعت خودرو

شایان ذکر است که حتی در دوره اوج سوخت های فسیلی فراوان و مقرون به صرفه در سراسر جهان، سازندگان خودرو قصد داشتند خودروهایی را ایجاد کنند که استانداردهای جهانی را رعایت نمایند. راندمان سوخت، کاهش انتشار و بهبود عملکرد موتور ملاحظات اساسی در فرآیندهای طراحی و ساخت آنها بود. درنتیجه، در مراحل اولیه توسعه خودرو، سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری به عنوان راه حل ترجیحی برای دستیابی به ترکیب بهینه سوخت و هوا برای موتورهای احتراق داخلی ظاهر شد.

عملکرد موفقیت آمیز موتورهای احتراق داخلی به ترکیب دقیقی از مخلوط سوخت و هوا متکی است که ترمودینامیک در تعیین تغییرات مثبت و منفی در این ترکیبات نقش دارد. عملکرد کاربراتور تنظیم مقدار خاصی از سوخت موردنیاز برای دستیابی به حداکثر عملکرد در سیستم و موتورهای سوخت خودرو بود.

سخن پایانی

وظیفه  سیستم تزریق سوخت این است که موتور را با ترکیبی بهینه از هوا و سوخت که برای شرایط کاری خاص موتور در هر لحظه مناسب است، تأمین کند. از آنجایی که موتور خودرو در حین رانندگی شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند، برای سیستم سوخت‌رسانی خودرو بسیار مهم است که به سرعت با این شرایط در حال تغییر سازگار شود.

 

✍ پیشنهاد ما : همه‌چیز در مورد سیستم تعلیق خودرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *