اتومبیل‌های برقی

یکی از چالش ‌های مهم عصر کنونی ما حول محور موضوع تأمین انرژی می‌چرخد. منابع تجدید پذیر در حال کاهش هستند و جستجوی راه‌های جدید برای پاسخگویی به این تقاضای فزاینده ضروری شده است. در سال های اخیر از برق در زمینه ساخت خودرو ها بسیار استفاده شده است. از این رو قصد داریم در ادامه این مقاله همه‌چیز در مورد اتومبیل‌های برقی را مورد بررسی قرار بدهیم.

 

تاریخچه خودرو های برقی

قدمت خودروهای برقی به سال های ۱۸۳۲-۱۸۳۹ برمی گردد، زمانی که رابرت اندرسون اولین خودروی الکتریکی را طراحی کرد. نیروی آن توسط باتری غیر قابل شارژ تأمین می شود و سرعت آن به ۶ کیلومتر در ساعت می رسد. با درک اینکه کارایی وسیله نقلیه مهم نیست (شما می توانید سریعتر راه بروید)، پروژه رها شد. تا به امروز، ما پیشرفته ترین فناوری خودروهای الکتریکی را پیدا کرده ایم. باتری های لیتیوم یونی وجود دارند که می توانند برای مدت طولانی کار کنند. خودروها می توانند به سرعت بالا برسند. به لطف باتری های قابل شارژ، خودروهای برقی تولید انبوه می شوند و اقتصادی و سودآورتر می شوند.

تاریخچه خودرو های برقی

فرق اتومبیل های برقی و سایر خودروها

کار و وظیفه اصلی موتور خودرو، به کار انداختن چرخ ها است. موتورهای الکتریکی جایگزینی برای موتورهای احتراق داخلی در سایر خودروها هستند.

سوکت های برق از سوخت‌ های فسیلی استفاده نمی کنند بلکه از انرژی الکتریکی باتری ها بهره می برند. موتورهای الکتریکی ساده تر از موتورهای بنزینی هستند

موتورهای احتراق داخلی دارای قطعات متحرک زیادی هستند که هماهنگ با یک دیگر کار می کنند و باعث محبوبیت بیشتر این نوع موتورها می شود.

عملکرد اتومبیل های برقی

خودروهای الکتریکی هیبریدی  از اتصال دو یا چند موتور پیشرانه تشکیل می شوند و به طور مستقیم یا غیرمستقیم به یک پیشرانه نیاز دارند.  خودروهای الکتریکی هیبریدی به عنوان extended-range نیز شناخته می شوند زیرا خودروها برای طی مسافت طولانی تری با باتری طراحی شده اند. در این نوع خودروها، موتور از طریق احتراق، دینام را تغذیه می‌کند، و در نتیجه جریان الکتریکی تولید می‌ شود که یا باتری را شارژ می‌کند یا برق را مستقیماً به موتور الکتریکی می ‌رساند. موتور الکتریکی از این سمت به پیشرانه متصل می شود.

 

اجزای اتومبیل‌های برقی

سنگین ‌ترین قسمت اتومبیل‌های الکتریکی، باتری آن‌هاست. این سنگینی مرکز ثقل را پایین می‌آورد و به همین دلیل یک ویژگی مثبت به ‌حساب می‌آید. بدیهی است که در این خودروها اجزای مربوط به احتراق و سوخت وجود ندارد.

 

  • باتری کمکی: این قسمت وظیفه منبع تغذیه جانبی را بر عهده دارد و قطعات داخلی مانند ضبط و کولر انرژی خود را از این باتری می‌گیرند.

 

  • پورت شارژ: این درگاه به شما امکان می ‌دهد خودرو را به ورودی مناسب متصل کرده و باتری اصلی خودرو را شارژ کنید.

 

  • مبدل DC/DC: وظیفه این دستگاه گرفتن جریان مستقیم ولتاژ بالا (DC) از باتری اصلی و تأمین جریان مستقیم ولتاژ پایین مورد نیاز برای شارژ باتری ثانویه و تأمین انرژی اجزای داخلی باتری اتومبیل است.

 

  • موتور کشش الکتریکی: کار اصلی آن استفاده از نیروی باتری و به حرکت درآوردن چرخ های خودرو است.
    در برخی مدل ‌ها این موتور علاوه بر تأمین انرژی جنبشی، علم بازسازی را از طریق ترمز گیری نیز انجام می‌ دهد.

 

  • شارژر داخلی: جریان متناوب (AC) وارد شده از درگاه شارژ را می‌گیرد و آن را به جریان مستقیم مورد نیاز باتری تبدیل می‌کند. علاوه بر این در هنگام شارژ اطلاعاتی مانند دمای باتری، ولتاژ و درصد شارژ را در اختیار ما قرار می ‌دهد.

 

  • کنترل الکترونیک قدرت: کارایی این واحد، کنترل جریان برق خروجی از باتری و کنترل دور موتور و گشتاور می ‌باشد.

اجزای اتومبیل‌های برقی

مزایا خودروهای برقی

مزایا خودروهای برقی نسبت به سایر وسایل نقلیه برتری دارند.
آنها به شرح زیر است:

  • از آنجایی که اتومبیل های با موتور برقی بدون صدا کار می کنند، آلودگی صوتی را در شهر کاهش می دهند. بدون تردید اگر همه وسایل نقلیه در مراکز شهری برقی بودند، این همه صداهای مزاحم و آزار دهنده وجود نداشت.
  • آنها بدون آلودگی هستند که به بهبود کیفیت هوا در شهرها کمک می‌کند. در حین استفاده، گازهای مضر منتشر نمی کنند که هوای شهرها را آلوده ‌کند و باعث تغییرات آب و هوا و افزایش گرم شدن زمین بشود. سالانه هزاران نفر بر اثر بیماری های تنفسی ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. از این رو لازم است که رویکردهای نوآورانه جهت کاهش آلودگی هوا به کار گرفته شود. در این راستا، اهمیت تولید اتومبیل های برقی دو چندان می شود.خودروهای الکتریکی پتانسیل آلایندگی صفر را دارند. البته این در صورتی اتفاق می افتد که از انرژی های تجدید پذیر مانند خورشید و باد برای تولید برق استفاده شود.
  • موتور اتومیبل های برقی قدرتمند است. آنها به طور کلی قدرت چند برابری نسبت به مدل های قدیمی دارند. در عین حال، فشرده تر و قابل اعتمادتر هستند. موتور اتومبیل های برقی به قدری با کیفیت ساخته می شود که تا مدت های طولانی، همچنان کیفیت اولیه را حفظ می کنند.

 

سخن پایانی

خودروهای الکتریکی شباهت زیادی به ماشین های بنزینی و گازوییلی دارند با این تفاوت که موتور احتراق حذف شده و یک موتور قابل شارژ جایگزین گردیده است. از دیگر تفاوت های بارز این اتومبیل ها با دیگر خودروهای موجود، می توان به سیستم ترمز احیا کننده نیز اشاره داشت. از دیگر مشخصات برجسته این خودروها، امکان خاموش کردن ماشین در توقف ها است. به این ترتیب، میزان هدر رفت انرژی را به طور قابل توجهی به خصوص در شرایط ترافیک جاده ای کاهش می دهد.

✍ پیشنهاد ما : همه‌چیز در مورد سیستم تعلیق خودرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *