اصول و نکات در زمان حمل خودرو با یدک کش

احتمال اینکه خودرو شما خاموش شود و دیگر روشن نشود، چقدر است؟ احتمال اینکه مجبور شوید ماشین را تا تعمیرگاه نزدیک با یدک کش ببرید، چطور؟ برای بسیاری از رانندگان این اتفاق پیش آمده که زمانی خودرو آنها خراب شده و برای رسیدن به تعمیرگاه و تعمیر خودرو مجبور به استفاده از شماره یدک کش خودرو بوده اند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با مهمترین اصول و نکات در زمان حمل خودرو با یدک کش آشنا کنیم.

اصول و نکات در زمان حمل خودرو با یدک کش

حتما حین مسافرت های جاده ای، نیسان های آبی‌ای را در کنار جاده دیده اید که در بخش عقبی خود، دارای تجهیزاتی به منظور بلند کردن خودرو خراب میباشد. به طور معمول خودرو های یدک کش که در جاده های کشور در تردد هستند، به دو نوع تقسیم میشوند. نوع اول و جدیدتر آنها دارای چرخ گیر هستند. چرخ گیر همانطور که از نام آن نیز مشخص است، در زیر لاستیک های جلوی خودرو قرار گرفته و سر ماشین را بلند میکند. از طرفی دیگر اما یدک کش های معمولی در پشت خود دارای جرثقیلی هستند که با متصل شدن آن به سر شاسی ماشین، خودرو را میکشند.

۱)حرکت با سرعت مطمئن

سرعت، مهمترین عامل تصادفات جاده ای میباشد. حالا در صورتی که خودرویی در حال حمل کردن ماشین دیگری در پشت خود باشد نیز این عامل اهمیت بیشتری پیدا میکند. راننده یدک کش باید پس از متصل کردن خودرو به یدک کش، با سرعت مطمئن و دنده های سنگین حرکت کند. چرا که حرکت با سرعت زیاد در چنین وضعیتی میتواند بسیار خطر آفرین باشد.

یکی از اصول و نکات در زمان حمل خودرو با یدک کش، حرکت با دنده سنگین در سرازیری است. راننده ماشین های سنگین و نیمه سنگین از آن بسیار استفاده میکنند و در این صورت به ترمز های ماشین فشار زیادی وارد نشده و داغ نمیشوند.

۲)پرهیز از حرکات ناگهانی

حین حمل خودرو با یدک کش، دقت داشته باشید که از انجام حرکات ناگهانی بپرهیزید. هنگامی که قصد حرکت دارید، به آرامی پای خود را از روی پدال کلاچ بردارید و بگذارید ماشین به آرامی شروع به حرکت کند. همچنین یکی دیگر از دلایلی که همیشه به رانندگان یدک کش توصیه میشود تا با دنده سنگین و سرعت کم حرکت کنند، عدم انحراف تریلی است. در صورتی که راننده یدک کش به طور ناگهانی شروع به حرکت کند و یا در یک آن، پای خود را روی پدال ترمز فشار دهد، احتمال انحراف خودروی پشت سر بسیار زیاد میباشد.

چنانچه خودرو پشت سر از مسیر خود منحرف شد، نیازی به چپ و راست کردن خودرو ندارید. طبق نظر کارشناسان سایت امداتکار، تنها نیاز دارید تا به آرامی به مسیر خود ادامه دهید و در این صورت ماشین پشت سر، به مسیر خود باز میگردد.

۳)داشتن زاپاس سالم؛ از اصلی ترین نکات حمل خودرو با یدک کش!

از دیگر اصول و نکات در زمان حمل خودرو با یدک کش، به همراه داشتن لاستیک زاپاس است. از آنجایی که حین حمل خودرو، فشار زیادی روی لاستیک های یدک کش وارد میشود، پیشنهاد میشود تا حتما خودرو یدک کش دارای لاستیک زاپاس سالم باشد.

همچنین علاوه بر خودرو یدک کش، خودرو آسیب دیده که نیاز به حمل شدن دارد نیز باید دارای لاستیک زاپاس باشد. در بسیاری از موارد، مشاهده که راننده یدک کش توجهی به میزان باد لاستیک های عقب خودرو خراب نداشته و با بلند کردن بیش از حد آن باعث ترکیدن آنها شده است. به همین سبب نیز پیشنهاد میشود تا حتما هر دو خودرو، از سلامت لاستیک های خود اطمینان حاصل کنند.

قوانین حمل خودرو با یدک کش

۴)قوانین حمل خودرو با یدک کش

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، حمل خودرو با یدک کش دارای قوانینی است که هر دو ماشین باید آنها را رعایت کنند. برخی از مهمترین قوانین حمل خودرو با یدک کش عبارتند از:

خودرو یدک کش تنها زمانی میتواند نسب به حمل ماشین دیگر اقدام کند که نور کافی برای انجام این کار وجود داشته باشد. چرا که در غیر این صورت ممکن است خودرو های دیگری که در جاده در حال تردد هستند، نسبت به یدک کش و ماشین پشت سر دید کافی نداشته باشند.

خودرو آسیب دیده که نیاز به حمل دارد، باید تحت هر شرایطی دارای راننده باشد. ضمن اینکه راننده ای که پشت فرمان ماشین قابل حمل قرار میگیرد، نیاز به گواهینامه خواهد داشت. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، افرادی که زیر سن قانونی هستند و گواهینامه ندارند، حتی در پشت فرمان خودرو هایی که توسط یدک کش حمل میشوند نیز نمیتوانند بنشینند.

برای خودرو یدک کش غیر ممنوع است که به طور همزمان بیش از یک خودرو را حمل کند. چرا که نه تنها کنترل خودرو های پشت سر برای راننده یدک کش سخت تر میشود، بلکه ماشین یدک کش نیز قدرت و توان کشیدن آنها را نخواهد داشت.

نکات مهم

برخی اصول و نکات در زمان حمل خودرو با یدک کش شامل:

  • سالم بودن تجهیزات بلند کردن ماشین
  • هر دو خودرو باید دارای بیمه شخص ثالث باشند.
  • گواهینامه معتبر هر دو راننده
  • خودرو یدک کش باید از شرکت معتبری اعزام شده باشد.
  • یدک کش باید بتواند قدرت کشیدن خودرو خراب را داشته باشد.
  • کشیدن خودرو های آسیب دیده با سیم بکسل یا طناب ممنوع است.
  • خودرو یدک کش نباید ماشین خراب را به قدری بالا آورد که دید خود در آینه عقب را از بین ببرد.
  • سیستم ترمز و تعلیق ماشین یدک کش باید سالم باشند.
  • در صورتی که علت خرابی ماشین از سیستم انتقال قدرت یا سیستم تعلیق بود، حمل آن با خودرو یدک کش پیشنهاد نمیشود.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا اصلی ترین اصول و نکات در زمان حمل خودرو با یدک کش را خدمت شما دوستان و همراهان عزیز معرفی کنیم. در صورتی که در جاده نیاز به حمل خودرو داشتید، دقت کنید که حتما از شرکت های معتبر امداد خودرو کمک بگیرید. چرا که بسیاری از افراد فاقد هیچگونه مجوزی برای فعالیت در این زمینه هستند و تنها در پی دریافت پول گزاف، به منظور حمل خودرو میباشند. این در صورتی است که شرکت های مجاز، تنها در اگر نتوانند خودرو معیوب را تعمیر کنند، آن را به نزدیکترین تعمیرگاه حمل میکنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *