انواع سیستم تعلیق در خودروها

سیستم تعلیق را میتوان به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای خودرو های مدرن معرفی کرد. این سیستم در بخش های عقب و جلوی خودرو قرار میگیرد و باعث کاهش نوسانات ماشین، هنگام حرکت روی دست انداز و یا بخش های ناهموار جاده میشود. امروزه به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی، سیستم های تعلیق مختلفی روی ماشین ها تعبیه میشوند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند.

در ادامه این مقاله سعی داریم تا انواع سیستم تعلیق در خودروها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.این مقاله توسط مجموعه امداتکار نوشته شده است که در زمینه امداد خودرو و مکانیک سیار کارنامه ای درخشان دارد.

انواع سیستم تعلیق در خودروها

انواع سیستم تعلیق در خودروها

سیستم تعلیق را میتوان در ۲ گروه کلی مستقل و وابسته طبقه بندی کرد.

سیستم تعلیق های مستقل

در این مدل از انواع سیستم تعلیق در خودروها، هر یک از چرخ های ماشین، به طور مستقل و جداگانه از هم فعالیت میکنند. به این صورت، دو چرخ عقب که در یک محور هستند، هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. انواع مختلفی از سیستم های تعلیق مستقل در خودرو های مدرن قرار دارد که برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

سیستم تعلیق مک فرسون؛ بهترین سیستم تعلیق برای خودرو های هاچبک!

خودرو های اروپایی همیشه به اندازه نسبتا کوچک خود معروف بوده اند، حتی همین آلان هم بسیاری از شرکت های بزرگ خودروسازی اروپایی، ماشین های هاچبک را در خط تولید خود دارند. به همین سبب نیز ماشین های اروپایی، فضای زیادی برای تمامی اجزای معمول سیستم تعلیق ندارند و مجبورند تا از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده کنند.

این نوع از سیستم تعلیق، در خودرو های دیفرانسیل جلو استفاده شده و بخش اصلی آنها استارت میباشد. در سیستم مک فرسون، طبق ها حذف شده و به جای آن سیستم تعلیق توسط استارت به شاسی ماشین متصل شده است.

مک فرسون در مقایسه با انواع سیستم تعلیق در خودروها، بسیار سبک تر بوده و از قیمت مقرون به صرفه تری نیز برخوردار میباشد. به همین سبب نیز بیشتر در ماشین های رالی که وزن خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است، از سیستم مک فرسون استفاده میشود.

سیستم تعلیق دوجناغی

یکی دیگر از انواع سیستم تعلیق در خودروها، دوجناغی نام دارد. این مدل از سیستم های تعلیق، دارای دو طبق جناغی هستند که به صورت عمودی و موازی با یکدیگر در محور ها قرار میگیرند. طبق ها در سیستم دوجناغی، در بخش های بالا و پایین چرخ تعبیه میشوند و تفاوت اصلی آن با سیستم مک فرسون، در نحوه اتصال به شاسی است. در سیستم دوجناغی دیگر استارت وظیفه متصل کردن سیستم تعلیق به شاسی را نداشته و این مسئولیت به عهده محور هایی میباشد که در راس سیبک ها قرار دارند.

سیستم محور نگهدارنده

سیستم محور نگهدارنده یا اهرم دو شاخه ای، در ساختار خود دارای دو اهرم جداگانه است. این دو اهرم از یک طرف به چرخ و از طرف دیگر به سر شاسی متصل هستند. سیستم محور نگهدارنده دارای یک عیب بزرگ است! در این نوع سیستم تعلیق، از فنر های لول استفاده میشود که این نوع فنر، دارای دو نوع شاخه ساده و خم شونده میباشد. فنر های ساده تنها سبب حرکت چرخ ها در جهت عمودی میشوند و در نتیجه در پیچ ها، زاویه نمیگیرند.

به زبان ساده تر میتوان گفت که این نوع از انواع سیستم تعلیق در خودروها، در پیچ ها عملکرد بسیار ضعیفی دارند. به طوری که رانندگان اظهار داشتند که کنترل ماشین در پیچ ها، غیرممکن است! امروزه این سیستم های تعلیق به همین دلیل منسوخ شده اند و در خودرو ها استفاده نمیشوند.

سیستم های تعلیق وابسته خودرو

بر خلاف سیستم تعلیق های مستقل، در سیستم های تعلیق از نوع وابسته، عملکرد چرخ ها ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. در این سیستم چرخ های هر محور با یکدیگر وابسته بوده و با حرکت هر چرخ، چرخ روبه‌رو نیز عمل حرکت خواهد کرد.

محور صلب

در سیستم تعلیق محور صلب، چرخ هایی که در یک محور قرار دارند، با استفاده از یک میله افقی به یکدیگر متصل هستند. کمک فنر هایی که به طور معمول در این سیستم تعبیه میشوند، از نوع لول یا تخت بوده و به طور مستقیم به شاسی ماشین متصل میشوند. این نکته نیز لازم به ذکر است که اگر در این سیستم تعلیق از فنر های لول استفاده شود، معمولا بازو هایی نیز به منظور حمایت از آنها در خودرو قرار داده میشود.

اکسل های تبر شکل

طراحان با بررسی دقیق تر محور های صلب، نمونه ای بهتر و کارآمد تر از آن را به بازار عرضه کردند که اکسل تبر شکل نام داشت. در این نوع از انواع مختلف سیستم تعلیق ماشین، دو میله از قسمت میانی محور های عقب و جلو به صورت مورب به دیگر چرخ ها متصل میشود. به این صورت، سواری ماشین نرم تر شده و توانایی حرکات جانبی نیز به حداکثر میرسد.

انواع سیستم تعلیق در ماشین

سیستم تعلیق چهار میل

دلیل نامگذاری این مدل از سیستم های تعلیق، وجود دو دسته میله قطری و مثلثی در آنها است. این میله ها در سیستم تعلیق، به شاسی و بدنه ماشین در زاویه و بخش های مختلف متصل میشوند. مزیت استفاده از سیستم تعلیق چهار میل در خودرو ها، توزیع وزن بسیار خوب به وسیله همین میله ها است. توزیع وزن برای شرکت های خودروسازی مدرن دنیا، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. در صورتی که توزیع وزن خودرو، به خوبی انجام شده باشد، ماشین در پیچ ها عملکرد بسیار خوبی داشته و به همین دلیل هم دیگر نیازی به کم کردن زیاد سرعت قبل از ورود به پیچ نخواهد داشت.

سیستم تعلیق ددیون

سیستم تعلیق ددیون از جمله انواع سیستم تعلیق در خودروها میباشد که از ترکیب دو سیستم مختلف حاصل شده است.  مهندسان خودروسازی با استفاده از دو سیستم محور نگهدارنده و محور صلب، سیستم های تعلیق ددیون را طراحی کردند. این سیستم با وجود مزایایی که برای خودرو داشت، ولی به دلیل پیچیدگی زیاد و همچنین عملکرد نه چندان خوب، دیگر در ماشین های امروزی مورد استفاده قرار نمیگیرد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما دوستان عزیز را بیشتر با انواع سیستم تعلیق در خودروها آشنا کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *