سوختن واشر سرسیلندر

بر اساس مبانی علم مکانیک، موتور های احتراق درونی به دو بخش نیم تنه بالایی و نیم تنه پایینی تقسیم میشود. در نیم تنه بالایی موتور، سوپاپ و میل سوپاپ قرار دارد. نام دیگر نیم تنه بالایی موتور، سرسیلندر است.  در نیم تنه پایینی نیز، بدنه موتور قرار دارد. بدنه موتور یا بلوک سیلندر از اجزایی مانند میل لنگ، شاتون، پیستون ها و… تشکیل شده است. احتمالا تا کنون فهمیده اید که واشر سرسیلندر در میان سرسیلندر و بدنه موتور به منظور آب بندی و عایق بندی قرار میگیرد.

واشر سر سیلندر، از مواد مقاوم به گرما و نسوز ساخته میشود تا در مقابل دمای بالای موتور خودرو، مقاومت داشته باشد. در صورتی که به ظاهر واشر سرسیلندر دقت کنید، متوجه خواهید شد که روی آن حفره هایی قرار دارد که دقیقا با پیچ و مهره های تعبیه شده در موتور ماشین، منطبق است. همچنین از درون سوراخ هایی که روی آن وجود دارد، روغن، آب رادیاتور و دیگر مایعات موتور عبور میکنند.این مقاله توسط کارشناسان مجموعه امداتکار نوشته شده است . این مجموعه در زمینه امداد خودرو و مکانیک سیار خدمات با کیفیتی ارائه می کند.

علائم سوختن واشر سرسیلندر

همانگونه که بیان کردیم، واشر سرسیلندر نقش مهمی در موتور خودرو بازی میکند و از مخلوط شدن آب و روغن جلوگیری میکند. به طور معمول واشر سر سیلندر، در اثر حرارت بالای موتور دچار سوختگی میشود و خاصیت آب بندی خود را از دست میدهد.

سوختن واشر سرسیلندر به طور ناگهانی رخ نمیدهد و دارای علائم و نشانه هایی میباشد. در ادامه برخی از شایع ترین علائم سوختن واشر سرسیلندر را خدمت شما معرفی خواهیم کرد:

۱)خارج شدن دود سفید از اگزوز خودرو؛ از اصلی ترین علائم واشر زدن ماشین!

یکی از نشانه های رایج و قطعی واشر زدن ماشین، خروج دود سفید از اگزوز خودرو است. البته دقت داشته باشید که اگر هوای محیط سرد باشد نیز از اگزوز خودروی شما دود سفید خارج خواهد شد. بنابراین در صورتی که هوا چندان سرد نیست و از اگزوز ماشین شما دود سفید خارج میشود، احتمالا واشر سرسیلندر شما سوخته است.

دلیل خروج دود سفید حین سوختن واشر سرسیلندر نیز ورود آب رادیاتور به درون نیم تنه بالایی موتور میباشد. در سیلندر های خودرو، مخلوط سوخت و هوا میسوزد و انرژی مورد نیاز خودرو تامین میشود. حالا در صورتی که آب رادیاتور وارد این قسمت شود و همراه با بنزین و هوا بسوزد، دود سفید از اگزوز خارج میشود.

۲)سفت و متورم شدن شلنگ های رادیاتور

در صورتی که مشاهده کردید از اگزوز ماشین شما دود سفید خارج میشود، میتوانید شلنگ های خروجی رادیاتور را بررسی کنید. واشر سر سیلندر از ورود هوای فشرده ای که در اثر بالا آمدن پیستون های موتور ایجاد شده است، جلوگیری میکند. در صورتی واشر سرسیلندر نتواند وظیفه خود را در اثر سوختگی به خوبی انجام دهد، هوای فشرده درون موتور وارد شلنگ های رادیاتور میشود. در صورتی که احساس کردید شلنگ های رادیاتور کمی سفت و متورم شده هستند، احتمالا ماشین شما واشر زده است!

۳)ورود روغن به مخزن آب رادیاتور

در بخش های پیشین مقاله اشاره کردیم که سوختن واشر سرسیلندر میتواند باعث ترکیب آب و روغن ماشین شود که بسیار به موتور آسیب خواهد رساند. یکی دیگر از علائمی که میتواند بیانگر سوختن واشر ماشین شما باشد، وجود قطره های ریز روغن در مخزن رادیاتور خودرو است. البته در خودرو هایی که از موتور های XU7 استفاده میکنند، وجود روغن در مخزن آب رادیاتور میتواند به دلیل آب بندی غلط ترموستات نیز باشد.

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

دلیل واشر زدن ماشین

دلایل مختلفی میتواند باعث سوختن واشر سرسیلندر خودرو شود. شما تا حدودی میتوانید با مراقبت و توجه به خودرو از سوختن واشر جلوگیری کنید، اما گذر زمان یکی از مواردی است که میتواند باعث خرابی آن شود. برخی از اصلی ترین دلایل واشر زدن ماشین ها عبارت است از:

  • کهنه شدن واشر

واشر سر سیلندر به طور مداوم در معرض گرما و حرارت است. با وجودی که این قطعه به طوری طراحی و ساخته شده که در مقابل دمای بالا مقاومت خوبی داشته باشد، اما باز هم با مرور زمان میتواند خاصیت آب بندی و عایق بندی خود را از دست دهد. در صورتی که واشر سرسیلندر خودرو شما مدت زمان زیادی است که تعویض نشده، احتمال آنکه واشر شما بسوزد زیاد میباشد.

  • دما بالای موتور؛ مهمترین دلیل سوختن واشر سرسیلندر!

افزایش دمای موتور و در نتیجه جوش آوردن خودرو را میتوان اصلی ترین دلیل واشر زدن ماشین دانست. مخصوصا ماشین های امروزی مانند سمند و پارس که واشر سرسیلندر آنها نسبت به افزایش دما بسیار حساس است. به همین دلیل در صورتی که مشاهده کردید دمای موتور در حال بالا رفتن میباشد، حتما خودرو را متوقف کنید و موتور را خنک نمایید.

خنک کردن خودرو به عنوان یکی از مهمترین عواملی به شمار میرود که از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری میکند. در صورتی که دیدید دمای موتور بالا رفته است، خودرو را به سرعت خاموش کنید و حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید. کاپوت خودرو خود را باز نمایید تا هوای بیشتری به درون محفظه های موتور نفوذ کند. همچنین اگر قادر به خاموش کردن موتور نمیباشید، میتوانید با روش هایی نظیر روشن کردن بخاری، رها کردن ترمز، خاموش کردن کولر و… کمی دمای موتور را کاهش دهید.

  • کم بودن آب رادیاتور

کمبود آب رادیاتور، یکی دیگر از مواردی است که موتور ماشین بسیار روی آن حساس میباشد و در صورتی که به آن توجه نکنید، ماشین شما واشر خواهد زد. همانطور که میدانید، عامل اصلی که سبب کاهش دمای موتور میشود، آب رادیاتور است که از طریق واتر پمپ در موتور جریان میابد. اشاره کردیم که واشر سرسیلندر بسیار روی دما حساس بوده و در صورتی که رادیاتور خودرو شما آب کافی نداشته باشد، قادر نخواهد بود تا دمای موتور را کاهش دهد. به همین دلیل نیز احتمالا واشر زدن ماشین شما افزایش پیدا میکند.

  • وجود رسوب در رادیاتور

بر اساس نظر تکنسین های سایت امداتکار، دیگر دلیل واشر زدن ماشین، عدم عملکرد صحیح و درست رادیاتور میباشد. احتمالا شما نیز به سماور و میزان رسوبی که در آن جمع میشود، دقت کرده اید. وضعیت رادیاتور نیز همین گونه است! حتی اگر شما از آب مخصوص رادیاتور نیز استفاده کنید، باز هم در فواصل زمانی مشخص نیاز خواهید داشت تا رسوب های جمع شده در رادیاتور را خارج کنید. پیشنهاد میشود تا هر سال یکبار رادیاتور خود را تمیز نمایید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا دلایل و علائم سوختن واشر سرسیلندر را به طور کامل بررسی کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *