به دل جـــــاده بزن ما هــواتو داریم!
درخواست تلفنی امداد خودرو
با امداتکار به دل جـــاده بزن! 021-92001950
مشکلات مربوط به سیستم سوخت
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
امروزه که بازار خودرو های الکتریکی داغ است و بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا سعی در ساخت ماشین های برقی دارند، هنوز هم درصد بالایی از مردم ترجیح میدهند تا از خودرو های بنزینی استفاده کنند. این مدل از خودرو ها با دریافت سوخت از باک و ترکیب آن با هوا در سیلندر، گشتاور […]
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

امروزه که بازار خودرو های الکتریکی داغ است و بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا سعی در ساخت ماشین های برقی دارند، هنوز هم درصد بالایی از مردم ترجیح میدهند تا از خودرو های بنزینی استفاده کنند. این مدل از خودرو ها با دریافت سوخت از باک و ترکیب آن با هوا در سیلندر، گشتاور تولید کرده و در نتیجه باعث حرکت خودرو میشوند. حالا در این مسیر باک بنزین تا موتور ماشین، قطعات مختلفی وجود دارد که خرابی هر یک میتواند باعث عدم سوخت رسانی خوب و در نتیجه عملکرد نه چندان خوب موتور شود.

بررسی مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را به طور کامل با انواع مشکلات مربوط به سیستم سوخت خودرو های مدرن آشنا کنیم. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.ما در مقاله ای دیگر به بررسی سیستم سوخت‌رسانی خودرو نیز پرداخته ایم.

مشکلات مربوط به سیستم سوخت

مسدود شدن فیلتر بنزین

فیلتر در هر جایی که باشد وظیفه تصفیه و جلوگیری از عبور مواد ریز و آلودگی ها را دارد. بنزین هایی که در کشور تولید میشوند، از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند و به همین سبب نیز فیلتر بنزین نقشی مهمتر بازی میکند. فیلتر سوخت در واقع وظیفه جلوگیری از عبور مواد و آشغال هایی که در بنزین وجود دارد را به درون محفظه های موتور میگیرد.

همان گونه که تا کنون دریافتید، صافی بنزین یکی از اجزای مهم و اصلی در سیستم سوخت رسانی ماشین میباشد. حالا در صورتی که این بخش مسدود شود، عملکرد خوبی نداشته و موتور خودرو عملکرد خوبی نخواهد داشت. برخی از نشانه های گرفتگی فیلتر بنزین عبارت است از پِت پِت کردن خودرو در سرعت های بالا، سخت روشن شدن ماشین و….

بر اساس نظر متخصصان سایت امداتکار، به طور کلی پیشنهاد میشود تا فیلتر سوخت خودرو را به ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر عوض کنید. البته که این رقم برای همه خودرو ها نبوده و بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنمای ماشین مراجعه نمایید. همچنین لازم به ذکر است که عدم تعویض به موقع صافی سوخت میتواند باعث کثیف شدن سوزن انژکتور های خودرو، خراب شدن پمپ بنزین، کاهش راندمان موتور، افزایش مصرف سوخت و… شود.

خرابی پمپ بنزین؛ از رایج ترین مشکلات مربوط به سیستم سوخت!

یکی از مشکلات رایج در سیستم سوخت رسانی ماشین، خراب شدن پمپ بنزین است. فاصله باک خودرو تا موتور، زیاد بوده و به همین دلیل هم پمپی در نزدیک باک قرار دارد تا سوخت را به درون فیلتر و سپس به موتور منتقل کند. هر بار که سوییچ ماشین را باز کنید، صدایی برقی خواهید شنید. این صدا در واقع بیانگر روشن شدن پمپ بنزین و پمپاژ سوخت به درون موتور میباشد.

یکی از دلایل اصلی خراب شدن پمپ بنزین، روشن شدن چراغ بنزین خودرو است! به طور معمول زمانی که سطح بنزین موجود در باک ماشین از حد مشخصی کمتر شود، چراغ قرمز رنگی روی صفحه پشت کیلومتر روشن میشود. این چراغ بیانگر کم بودن میزان بنزین است. در اکثر خودرو هایی که در کشور ما در حال تردد هستند، زمانی چراغ بنزین روشن میشود که در باک کمتر از ۱۰ درصد حجم آن بنزین وجود داشته باشد. رانندگی با خودرویی که چراغ بنزین آن روشن باشد، میتواند آسیب های زیادی را به سیستم سوخت رسانی ماشین وارد کند. به طور کلی پیشنهاد میشود تا قبل از آنکه مقدار بنزین در باک ماشین به کمتر از ۱۰ لیتر برسد، بنزین بزنید!

آسیب دیدن پمپ بنزین نخستین دسته از مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی در صورت کاهش بیش از حد مقدار بنزین در باک است. در این صورت آشغال و ذرات ریزی که در ته باک خودرو وجود دارند، توسط پمپ کشیده میشوند و این عامل میتواند روی عملکرد پمپ تاثیرگذار باشد. از طرفی دیگر چنانچه مقدار بنزین در باک کم باشد، پمپ بنزین نیروی بیشتری به منظور بیرون کشیدن بنزین از باک نیاز خواهد داشت. از دیگر آسیب هایی که مقدار کم بنزین در باک میتواند به خودرو وارد کند میتوانیم به خرابی فیلتر بنزین، خرابی موتور به سبب وارد شدن ذرات ته باک به آن و… اشاره کنیم.

امداد فوری خودرو

با ثبت درخواست آنلاین در سریع‌ترین زمان امدادگر به شما می‌رسد!

 خراب شدن انژکتور

در ادامه بررسی مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی ماشین، نوبت به معرفی یکی دیگر از بخش های مربوط به آن یعنی انژکتور میرسد. گفتیم که سوخت به کمک پمپ بنزین و پس از عبور از فیلتر به موتور میرسد. هنگامی که بنزین به درون موتور میرسد، از طریق انژکتور به درون سیلندر وارد میشود. هر چه خودرو با سرعت بیشتری در حال حرکت باشد و یا راننده گاز بیشتری به خودرو دهد، مقدار بنزین بیشتری از انژکتور ها وارد سیلندر ها شده و در نتیجه خودرو با سرعت بیشتری حرکت میکند.

از جمله دلایل مهمی که در نهایت باعث خراب شدن سوزن های انژکتور و گرفتگی آنها میشود، ذرات ریز موجود در بنزین است. در بخش های پیشین این مقاله بیان کردیم که بنزین دارای مواد ریزی میباشد که ورود آنها به درون موتور میتواند آسیب های زیادی را به قطعات مختلف وارد کند. با وجودی که فیلتر سوخت میتواند درصد بالایی از این مواد را از بنزین حذف کند، ولی باز هم مقداری از آنها به درون موتور وارد میشود. با ورود این ذرات به موتور، نخستین بخشی که آسیب میبیند انژکتور است. ذرات ریزی که درون بنزین وجود دارند باعث گرفتگی سوزن های انژکتور میشوند و در نتیجه بنزین به خوبی از آن به درون سیلندر وارد نخواهد شد.

به منظور جلوگیری از بروز این نوع از مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی، میتوانید از شوینده های مخصوصی که در بازار وجود دارد استفاده کنید. این شوینده ها به خوبی سوزن های انژکتور را شست و شو میدهند و به ورود بنزین داخل سیلندر کمک میکند. دقت داشته باشید که شوینده های انژکتور را باید هنگامی در باک بریزید که باک بنزین خودرو در حال خالی شدن است. در این صورت شوینده وارد سیستم سوخت رسانی خودرو میشود و انژکتور های ماشین را تمیز میکنند. تمیز شدن انژکتور میتواند تاثیر بسیار زیادی روی شتاب گیری خودرو و سرعت نهایی آن داشته باشد.

چنانچه به علت مشکلات مربوط به سیستم سوخت هنگام رانندگی خودرو شما خاموش شد در کمال آرامش خودرو را به کنار جاده هدایت کرده و با شماره امداد خودرو امداتکار تماس بگیرید . این مجموعه یکی از بهترین مکانیک سیار ها به شمار می آید.

مشکلات شایع سیستم سوخت رسانی

سخن آخر

 

در این مقاله سعی کردیم تا شما دوستان و عزیزان را بیشتر با مشکلات مربوط به سیستم سوخت رسانی در خودرو های مدرن و امروزی آشنا کنیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

برچسب‌های مرتبط

مقالات مشابه