به دل جـــــاده بزن ما هــواتو داریم!
درخواست تلفنی امداد خودرو
با امداتکار به دل جـــاده بزن! 021-92001950
کمبود آب رادیاتور، خرابی ترموستات و واتر پمپ
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
موتور خودرو شما وظیفه ترکیب بنزین و هوا را دارد و به این صورت نیروی مورد نظر پیشرانه، برای حرکت خودرو تامین میشود. سوزاندن مخلوط هوا و بنزین فرایندی گرمازا بوده و گردش هوا به تنهایی قادر نخواهد بود تا دمای موتور را کاهش دهد. به همین سبب نیز سیستم خنک کننده ای برای موتور […]
چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳

موتور خودرو شما وظیفه ترکیب بنزین و هوا را دارد و به این صورت نیروی مورد نظر پیشرانه، برای حرکت خودرو تامین میشود. سوزاندن مخلوط هوا و بنزین فرایندی گرمازا بوده و گردش هوا به تنهایی قادر نخواهد بود تا دمای موتور را کاهش دهد. به همین سبب نیز سیستم خنک کننده ای برای موتور ماشین در نظر گرفته شد. این سیستم مایعی حیات بخش به نام آب را درون موتور به حرکت در آورده و گرمای موتور را از بین میبرد.به طور کلی سیستم خنک کننده موتور در خودرو دارای ۳ بخش اصلی بوده و این بخش ها عبارتند از رادیاتور، واتر پمپ و ترموستات. این قطعات با همکاری یکدیگر دمای موتور را کاهش میدهند. در ادامه دلایل و علائم کمبود آب رادیاتور، خرابی ترموستات و واتر پمپ را بررسی خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

این مقاله توسط کارشناسان مجموعه امداتکار که در زمینه امداد خودرو تهران ، مکانیک سیار غرب تهران ، امداد خودرو سایپا فعالیت می کند و اگر قصد دریافت خدمات را دارید با شماره امداد خودرو امداتکار تماس بگیرید.

علائم کم بودن مقدار آب رادیاتور

کم شدن میزان آب رادیاتور میتواند علائم خاصی داشته باشد که اگر به آنها توجه نکنید، در آینده هزینه های گزافی را به منظور تعمیر موتور پرداخت خواهید کرد.

برخی از علائم کمبود آب رادیاتور عبارتند هستند از:

·افزایش دمای موتور

یکی از اصلی ترین علائم کم شدن آب رادیاتور، بالا رفتن آمپر خودرو است. چنانچه مشاهده کردید که آمپر دمای موتور از حد معمولی و عادی فراتر رفت، حتما پس از خنک شدن ماشین، مقدار آب رادیاتور را بررسی کنید.

علائم کمبود آب رادیاتور

·روشن شدن چراغ هشدار دمای بالای آب

ماشین های امروزی در پشت صفحه کیلومتر خود، دارای چراغ های هشداردهنده ای هستند که اگر خودرو در بخش های مختلف ایراداتی داشته باشد، به راننده اعلام کند. یکی از این چراغ ها مربوط به دمای آب در رادیاتور است و در صورتی که دمای آب از حدی بالاتر برود، روشن خواهد شد.

علت های کمبود آب رادیاتور

حالا که برخی از علائم کمبود آب رادیاتور را بررسی کردیم، نوبت به معرفی علت های آن میرسد. به طور کلی میتوانیم علت کم شدن مقدار آب رادیاتور را به ۲ دسته کلی تقسیم بندی کنیم:

·وجود نشتی در رادیاتور

در صورتی که رادیاتور شما نشتی داشته باشد، مقدار آبی که در مخزن آب خودرو وجود دارد، به سرعت کم میشود. برای چک کردن نشتی رادیاتور میتوانید پس از آنکه مدتی ماشین را در مکانی ثابت پارک کردید، زیر خودروی خود را چک کنید.

·سر ریز شدن آب رادیاتور

چنانچه دمای موتور ماشین بیش از حد بالا برود، اصطلاحا جوش می‌آورد. در این صورت آبی که در رادیاتور وجود دارد، به بیرون سر ریز میشود.

ترموستات چیست؟

تا اینجای این مقاله کمبود آب رادیاتور، خرابی ترموستات و واتر پمپ، با رادیاتور و علائم و دلایل خرابی آن بیشتر آشنا شدیم. اکنون به سراغ دیگر بخش سیستم خنک کننده خودرو یعنی ترموستات خواهیم رفت.

ترموستات دریچه ای در موتور است که نقش مهمی در کاهش و یا افزایش دمای موتور شما دارد. این دریچه در واقع هنگامی که موتور سرد است، از گردش آب در آن جلوگیری کرده و به گرم شدن سریع تر موتور کمک میکند. پس از گرم شدن موتور نیز ترموستات باز شده و اجازه گردش آب رادیاتور در موتور را میدهد تا موتور خنک شود.

علائم خرابی ترموستات

خرابی ترموستات میتواند علائمی داشته باشد که راننده حین رانندگی باید حتما به آنها دقت کند.

·افزایش بیش از حد دمای موتور

یکی از اصلی ترین علائم خرابی ترموستات، بالا رفتن آمپر ماشین است. در صورتی که ترموستات خراب شود و در حالت بسته گیر کند، از گردش آب در موتور جلوگیری میکند و در نتیجه دمای موتور افزایش خواهد یافت.

امداد فوری خودرو

با ثبت درخواست آنلاین در سریع‌ترین زمان امدادگر به شما می‌رسد!

·عدم گرم شدن موتور حین کار کردن

بر اساس نظر متخصصان سایت امداتکار در مقالات کمبود آب رادیاتور، خرابی ترموستات و واتر پمپ، از دیگر علائم خراب شدن ترموستات، سرد بودن موتور است. در این صورت ترموستات باز مانده و وقتی که موتور سرد میباشد، اجازه گردش آب در آن را میدهد.

علت خرابی ترموستات

عوامل مختلفی میتوانند سبب خرابی ترموستات در موتور ماشین شود. دو مورد از اصلی ترین آنها فرسودگی و زنگ زدگی ترموستات است. این قطعات مکانیکی مانند دیگر قطعات مصرفی خودرو، زمان مصرف مشخصی دارند و پس از مدتی احتمال دارد زنگ بزنند و یا دیگر عملکرد خوبی نداشته باشند.

واتر پمپ چیست؟

واتر پمپ همانطور که از نام آن نیز مشخص است، مسئولیت پخش و فرستادن آب رادیاتور به درون موتور را به عهده دارد. خرابی واتر پمپ میتواند باعث گرم شدن و بالا رفتن آمپر خودرو شود.

علائم خراب شدن واتر پمپ موتور

در صورتی که واتر پمپ خودروی شما خراب باشد، علائمی مانند موارد زیر را خواهید دید:

·کاهش میزان آب رادیاتور

در صورتی که رادیاتور نشتی نداشته باشد ولی باز هم مقدار آب موجود در مخزن رادیاتور آن کم میشود، میتوان گمان کرد که واتر پمپ شما خراب است. عدم عملکرد صحیح واتر پمپ، میتواند سبب عدم گردش خوب آب در موتور و در نتیجه تبخیر بیش از حد آن شود.

·داغ بودن شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور

اگر آب رادیاتور به درستی در موتور توسط واتر پمپ جریان نداشته باشد، سبب داغ شدن شلنگ های رادیاتور میشود. همانطور که در بخش های پیشین این مقاله کمبود آب رادیاتور، خرابی ترموستات و واتر پمپ نیز اشاره کردیم، عدم عملکرد واتر پمپ میتواند علاوه بر داغ شدن شلنگ ها، باعث داغ شدن بیش از حد موتور نیز شود.

·صدا های نامعمول

به طور معمول وقتی واتر پمپ ماشین خراب باشد، پس از آنکه خودرو را روشن میکنید، صدا های غیرمعمولی مانند ساییدگی یا جیر جیر خواهید شنید.

خرابی واتر پمپ

علت های خرابی واتر پمپ

بیان کردیم که عوامل مختلفی میتواند روی کمبود آب رادیاتور، خرابی ترموستات و واتر پمپ تاثیرگذار باشد. از جمله مهمترین عواملی که میتوانند سبب خراب شدن واتر پمپ ماشین شوند میتوانیم به فرسودگی بلبرینگ های آن، پوسیدگی پره ها و نشت داخلی اشاره کنیم.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با دلایل و علل کمبود آب رادیاتور، خرابی ترموستات و واتر پمپ بیشتر آشنا کنیم. افزایش دمای موتور خودرو چیزی نیست که بتوانید به همین راحتی آن را نادیده بگیرید. بالا بودن دمای موتور میتواند آسیب های زیادی به آن وارد کند. به همین دلیل هم پیشنهاد میشود تا همیشه حواستان به آمپر دمای خودرو باشد.

 

برچسب‌های مرتبط

مقالات مشابه