دلایل صدای موتور

احتمالا با این سناریو آشنا هستید که وقتی ماشین را روشن می کنید، صداهای عجیب و غریبی به گوشتان می­خورد که تا به حال نشنیده اید یا غیرطبیعی هستند و فقط در موقعیت های خاص اتفاق می افتند. صداهایی مانند صدای تق تق موتور، صدای زوزه موتور خودرو، صدای موتور تازه تعمیر شده و …. اگر با دلایل صدای موتور آشنا نیستید، فورا برای تعمیر و رفع آن به کمک تکنسین­های مجرب امداتکار اقدام کنید.

صدای تق تق موتور در دور پایین

مواردی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد صدای موتور شود و تجمع کربن در موتور و اهرم سوپاپ یکی از آنهاست. صدای تق تق خفیف که از موتور در سرعت های متوسط می آید ممکن است نتیجه استفاده از سوخت ارزان یا نادرست باشد. با این حال، اگر صدا از پیستون ها و یاتاقان های خودرو می آید، نشان دهنده آسیب جدی است که باید فوراً رفع شود.

صدای تق تق موتور در حالت درجا

جدای از مورد ذکر شده، دلایل دیگری نیز برای لرزش صدای موتور وجود دارند. موارد زیر را می‌ توان به ‌عنوان عواملی که در صدای تق تق موتور دخیل هستند، ذکر کرد:

اکتان کم در سوخت: اگر سوخت خودرو حاوی اکتان کمتر از حد لازم باشد، ممکن است به موتور ضربه بزند. بسته به نیاز وسیله نقلیه خود، می توانید برای رفع این مشکل از یک تقویت کننده اکتان یا سوخت با درجه اکتان بالاتر استفاده کنید.

وجود رسوبات کربن: سوخت مورد استفاده در خودرو ممکن است نتواند از تشکیل رسوبات کربن جلوگیری کند، بنابراین ممکن است در مناطق مختلفی مانند شمع‌ های خودرو، سوپاپ ‌ها و سایر اجزایی که فرآیند های احتراق را انجام می ‌دهند، وجود داشته باشد. این امر منجر به کاهش حجم سیلندر و افزایش تراکم می شود.

برای رفع این مشکل می توان از پاک کننده های انژکتوری و محصولاتی که برای حذف رسوبات طراحی شده اند استفاده کرد.

خرابی شمع خودرو: اگر از شمع هایی استفاده می کنید که با خودروی شما مناسب نبوده یا استاندارد نیستند، ممکن است سیستم جرقه زنی به درستی کار نکند یا شیارها به درستی تنظیم نشوند که می تواند منجر به صدای ضربه شود.

صدای زوزه موتور ماشین

چنانچه صدای موتور خودرو را هنگام روشن کردن یا فشار دادن پدال گاز می شنوید، خوب به آن گوش دهید. دلایل مختلفی برای این تغییر ناگهانی صدا وجود دارد، از جمله نیاز به روغن کاری دیفرانسیل، پوسیدگی سطوح دنده، خرابی گیربکس و خرابی بلبرینگ چرخ.

بنابراین باید به تعمیرگاه های تخصصی و قابل اعتماد مراجعه کنید تا به موقع آن را تشخیص داده و تعمیر کنند و از بدتر شدن آن یا آسیب رساندن به سایر عناصر خودروی خود جلوگیری به عمل آید. تکنسین­های امداتکار آماده خدکت رسانی به شما مشتریان محترم هستند.چنانچه حین رانندگی خودرو شما به هر دلیلی خاموش شد میتوانید با مجموعه امداتکار تماس بگیرید تا متخصصین این مجموعه در اسرع وقت در کنار شما حاضر شوند.

علت افزایش صدای موتور ماشین

ممکن است دلایل مختلفی برای افزایش صدای موتور در خودرو ها وجود داشته باشد و تنها یک تکنسین یا تعمیرکار واجد شرایط باید بررسی کامل انجام دهد. این ها می تواند یکی از دلایل زیر باشد:

سوپاپ خودرو: افزایش صدای موتور ممکن است به دلیل شل یا سفت شدن سوپاپ ها، سفت شدن فیلتر خودرو یا تمام شدن روغن موتور یا استفاده از روغن بی کیفیت باشد.

کوبیدن بلبرینگ خودرو: یاتاقان ‌های خودرو نیز باید بازرسی شوند، زیرا سطح روغن پایین ممکن است عملکرد نرم خودرو را مختل کند و منجر به ضربه یاتاقان شود.

واشر گلوگاهی: واشر گلویی که اگزوز را به موتور متصل می کند، یکی از اجزای خودرو است که می تواند از کار بیفتد و صدای تق تق و افزایش صدای موتور تولید کند.

تسمه تایم: موتوری که دارای تسمه یا زنجیر تایم شل باشد آسیب می بیند. تعویض این قطعه نسبتاً آسان است و یک مکانیک واجد شرایط باید این کار را انجام دهد.

جسم اضافی داخل سیلندر: به احتمال زیاد در حین تعویض شمع خودرو، یک جسم خارجی اضافی داخل سیلندر شده و صدای بلندی ایجاد کرده است. باز کردن سرسیلندر های خودرو تنها گزینه است.

دسته موتور: یکی دیگر از عواملی که به افزایش صدای موتور خودرو کمک می کند می تواند دسته موتور نامناسب باشد. بخش لاستیکی دسته موتور تثبیت شده و از لرزش گیربکس جلوگیری می کند. اگر این قطعه خراب است و باعث لرزش موتور می شود باید به سراغ دسته موتور بروید تا تعمیر شود.

علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت بالا

با توجه به برخی مسائل فنی خودرو مانند شل شدن سوپاپ ها، سوراخ های اگزوز و غیره می توان از صدای زیاد موتور خودرو در هنگام حرکت با سرعت بالا جلوگیری کرد.

به عنوان مثال، استفاده از روغن موتور با کیفیت بالا، اصطکاک بین اجزای داخلی خودرو را کاهش می دهد که به نوبه خود باعث کاهش نویز می شود. علاوه بر این، در سرعت های بالا، موتور سرد صدای زیادی از موتور تولید می کند. بنابراین بهتر است قبل از حرکت صبر کنید تا موتور گرم شود و اصطکاک بین قطعات کاهش یابد.

صدای موتور ماشین هنگام گاز دادن

هنگامی که موتور خودرو کار می کند و به نظر می رسد که در حال برخورد با چکش یا ضربه زدن به چیزی است، چند دلیل احتمالی وجود دارد که این اتفاق می افتد.

۱) موتور با روغن کافی پر نشده است

۲) خرابی پمپ روغن، عبور روغن یا تاخیر در تعویض روغن موتور

۳) افزایش دمای روغن و کاهش قابلیت روانکاری آن

هنگامی که موتور به نظر می رسد که از بالا به صدا در می آید، ممکن است یک پرکننده سوپاپ شل، راهنمای سوپاپ شل یا شفت سوپاپ وجود داشته باشد. یک متخصص و امدادکار خودرو باید این نوع صدا را تشخیص دهد.

 

 

۱ دیدگاه

  • سلام لیفان ۶۲۰ دز حین حرکت با سرعت کم تق تق میکنه ولی در سرعت بالا عالیه در همون سرعت کم خلاصش کنم صداش میوفته
    سپاس از راهنمایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *