به دل جـــــاده بزن ما هــواتو داریم!
درخواست تلفنی امداد خودرو
با امداتکار به دل جـــاده بزن! 021-92001950
خرابی فرمان برقی
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
سیستم فرمان برقی که با نام Electric power steering، چند سالی میشود به صنعت خودروسازی ایران وارد شده است. فرمان برقی نسل بعدی فرمان های خودرو بوده و به جای سیستم هیدرولیک روی خودرو تعبیه میشود. سازوکار این سیستم بسیار جالب است. فرمان برقی به لطف وجود موتوری الکتریکی، گشتاور اضافه تولید میکند و به […]
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

سیستم فرمان برقی که با نام Electric power steering، چند سالی میشود به صنعت خودروسازی ایران وارد شده است. فرمان برقی نسل بعدی فرمان های خودرو بوده و به جای سیستم هیدرولیک روی خودرو تعبیه میشود. سازوکار این سیستم بسیار جالب است. فرمان برقی به لطف وجود موتوری الکتریکی، گشتاور اضافه تولید میکند و به سبب همین عامل هم، فرمان خودرو نرم تر میشود. تعبیه این سیستم در خودرو های امروزی، تحولی نوین در صنعت خودروسازی است، ولی با وجود تمامی مزایایی که سیستم فرمان برقی دارد، دارای معایب و خرابی هایی نیز میباشد.

۵ علامت خرابی فرمان برقی

در ادامه این مقاله سعی داریم تا ۵ علامت خرابی فرمان برقی را بررسی کنیم و راه حل رفع آنها را نیز خدمت شما دوستان معرفی کنیم.

۵ علامت خرابی فرمان برقی

۱.صدا های نامعمول؛ از مهمترین نشانه های خرابی فرمان برقی!

شنیده شدن صدا های نامعمول در هر بخشی از خودرو میتواند نگران کننده باشد. چرا که این عامل همیشه نشان دهنده خراب شدن قسمت های مختلف ماشین میباشد. یکی از علائم رایج خراب شدن سیستم فرمان برقی در خودرو های مدرن، شنیده شدن صدا هایی مانند جیر جیر حین استارت زدن و یا پیچاندن فرمان است. به طور معمول دلیل شنیده شدن این نوع از صدا ها، خراب شدن پمپ فرمان برقی خودرو میباشد. در موارد شدیدتر، رانندگان صدا هایی مانند جرقه زدن از زیر کاپوت میشوند که در این صورت پمپ فرمان در شرایط بسیار بدی قرار دارد.

در صورتی که این نشانه از ۵ علامت خرابی فرمان برقی را در خودرو خود مشاهده کردید، به سرعت به مراکز و نمایندگی های مجاز تعمیرات مراجعه نمایید. چرا که رانندگی در این وضعیت میتواند آسیب های زیادی را به سایر قسمت های ماشین وارد کند.چنانچه در جاده و به دور از شهر و امکانات این اتفاق برای شما رخ داد می توانید از مکانیک سیار شبانه روزی امداتکار استفاده کنید.

۲.لرزش فرمان حین حرکت

درصد بالایی از رانندگان فکر میکنند تنها دلیل لرزش فرمان خودرو حین حرکت، خرابی جلوبندی ماشین است، اما این در صورتی است که با اضافه شدن فرمان برقی به خودرو، خراب شدن فرمان برقی میتواند یکی از دلایل لرزش فرمان باشد. همانطور که در بخش های پیشین مقاله نیز خدمت شما عرض کردیم، سیستم فرمان برقی به کمک یک موتور الکتریکی عمل میکند. در این موتور تسمه ای وجود دارد که به منظور عملکرد صحیح به کشش مناسب نیاز خواهد داشت. در صورتی که این تسمه در موتور الکتریکی شل شده باشد، دیگر عملکردی مانند قبل نخواهد داشت و به همین سبب میتواند باعث لرزش فرمان ماشین حین حرکت شود.

طبق پیشنهاد کارشناسان سایت امداتکار، بهتر است به منظور جلوگیری از بروز این نوع از علائم خرابی فرمان برقی، هر ماه یکبار تسمه موتور الکتریکی را بررسی کنید.این مجموعه در مقاله ای دیگر به بررسی موضوع دلایل رایج لرزش خودرو نیز پرداخته است.

۳.شل یا سفت شدن شدن فرمان

شل شدن فرمان برقی در ماشین نیز یکی دیگر از ۵ علامت خرابی فرمان برقی میباشد. با وجودی که کار سیستم فرمان برقی نرم تر شدن فرمان میباشد، ولی در صورتی که احساس کردید فرمان خودرو بیش از حد نرمال شل شده، احتمالا سیستم فرمان شما دچار مشکل شده است. شل شدن فرمان میتواند بسیار خطرناک باشد. چرا که با شل شدن فرمان، زمان پاسخ‌دهی چرخ ها نیز کاهش میابد. حالا تصور کنید که با سرعت در جاده در حال حرکت هستید و مانعی را سر راه خود مشاهده میکنید. در این صورت اگر فرمان شما شل نباشد و در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ دهد، بدون مشکل از مانع عبور خواهید کرد، اما چنانچه سیستم فرمان مشکل داشته باشد، زمان عملکرد چرخ دیرتر خواهد بود و در نتیجه احتمال تصادف وجود خواهد داشت.

از طرفی دیگر اما ممکن است فرمان برقی خودرو شما سفت تر از قبل شود. در صورتی که احساس کردید به نیروی بیشتری برای چرخاندن فرمان نیاز دارید و فرمان ماشین حتی در سرعت های پایین نیز بسیار سفت است، احتمالا فرمان خودرو شما در حال خراب شدن است. دلایل مختلفی مانند سرد بودن فرمان، خراب شدن موتور، وجود اتصالی و یا حتی کم بودن هوای لاستیک ها میتوانند باعث سفت شدن فرمان شود.

۴.کشیده شدن خودرو به جهات مختلف؛ از اصلی ترین نشانه های خرابی فرمان برقی!

کشیده شدن ماشین به یک سمت میتواند دلایل مختلفی داشته باشد و یکی از مهمترین آنها خرابی فرمان برقی میباشد. یکی از نشانه های خرابی فرمان برقی، آن است که حین رانندگی در یک مسیر صاف ماشین به طور ناگهانی به یک سمت کشیده شود. دلیل بروز این اتفاق در خودرو هایی که از فرمان های برقی استفاده میکنند، عدم عملکرد صحیح سنسور ها و موتور الکتریکی فرمان میباشد.

امداد فوری خودرو

با ثبت درخواست آنلاین در سریع‌ترین زمان امدادگر به شما می‌رسد!

چپ و راست رفتن خودرو به طور ناگهانی و خود به خود میتواند بسیار خطرناک نیز باشد. چرا که در این صورت کنترل ماشین توسط راننده بسیار سخت تر خواهد شد. در صورتی که این مورد از ۵ علامت خرابی فرمان برقی را در خودرو خود مشاهده کردید، بهتر است تا هر چه زودتر به منظور تعمیر آن اقدام کنید.

علائم خرابی فرمان برقی

۵.روشن شدن چراغ های پشت صفحه کیلومتر

خودرو های امروزی از یک سیستم عیب یابی خودکار پشتیبانی میکنند که به وسیله آن، کامپیوتر ماشین قادر است تا ایراداتی که در بخش های مختلف به وجود می‌آید را به راننده اطلاع دهد. به طور معمول هر یک از قسمت های ماشین نیز دارای چراغی مشخص در پشت صفحه کیلومتر هستند و روشن شدن چراغ هر بخش بیانگر خرابی آن میباشد مانند روشن شدن چراغ چک.

ماشین هایی که دارای سیستم فرمان برقی هستند نیز در پشت صفحه کیلومتر خود، چراغ مخصوصی برای این بخش دارند. به همین سبب نیز یکی دیگر از ۵ علامت خرابی فرمان برقی ماشین، روشن شدن این چراغ است. این چراغ در خودرو های مختلف به شکل های گوناگونی وجود دارد، ولی به طور معمول رنگ زرد یا قرمز دارد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا ۵ علامت خرابی فرمان برقی را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. رانندگی با خودرو هایی که هر یک از علائم بالا را دارند، مخصوصا در جاده بسیار خطرناک است. فرمان، اصلی ترین بخشی میباشد که در کنترل و جهت دادن به ماشین به راننده کمک میکند. در صورتی که این قسمت نتواند عملکرد خوبی داشته باشد، راننده نیز قادر نخواهد بود تا خودرو را به خوبی کنترل کند و همین عامل نیز میتواند باعث وقوع سوانح رانندگی شود. به همین سبب نیز پیشنهاد میشود تا حتما به منظور رفع مشکلات احتمالی سیستم فرمان برقی خودرو خود اقدام نمایید.

 

برچسب‌های مرتبط

مقالات مشابه