به دل جـــــاده بزن ما هــواتو داریم!
درخواست تلفنی امداد خودرو
با امداتکار به دل جـــاده بزن! 021-92001950
دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
امروزه که قیمت سوخت در بیشتر کشور های جهان از جمله ایران بسیار گران شده است، کمپانی های خودروسازی سعی در طراحی موتور هایی دارند که با مصرف بنزین کم، قادر باشد بیشترین قدرت را تولید کند. به سبب گرانی قیمت بنزین در بازار های جهانی نیز، بسیاری از خریداران قبل از خرید ماشین مورد […]
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳

امروزه که قیمت سوخت در بیشتر کشور های جهان از جمله ایران بسیار گران شده است، کمپانی های خودروسازی سعی در طراحی موتور هایی دارند که با مصرف بنزین کم، قادر باشد بیشترین قدرت را تولید کند. به سبب گرانی قیمت بنزین در بازار های جهانی نیز، بسیاری از خریداران قبل از خرید ماشین مورد نظر خود، ابتدا میزان مصرف سوخت آن را بررسی میکنند. در این بین عواملی نیز وجود دارند که میتوانند باعث افزایش بیش از پیش مصرف سوخت خودرو شوند.

اصلی ترین دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو

در ادامه این مقاله برخی از مهمترین دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو را خدمت شما دوستان عزیز معرفی خواهیم کرد.

دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو

استفاده از زنجیر چرخ و دمای پایین هوا

در فصول سرد سال، موتور خودرو به منظور روشن شدن و کار کردن بنزین بیشتری نیاز دارد. ضمن اینکه اگر در طی روز مجبور به استفاده از زنجیر چرخ نیز باشید، میزان مصرف سوخت خودرو شما به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. به طور معمول ماشین ها در فصل زمستان و یا حتی پاییز که دمای هوا تا حدودی کاهش پیدا میکند، مصرف سوخت بیشتری دارند.

بالانس نبودن باد لاستیک ها

یکی از مواردی که شاید در ظاهر تاثیری در افزایش مصرف سوخت خودرو نداشته باشد، کم و یا حتی زیاد بودن باد لاستیک های ماشین است. در صورتی که باد لاستیک های خودرو به طور مساوی تنظیم نباشد، میزان نیروی اصطکاک میان چرخ و زمین زیاد شده و همین عامل باعث میشود تا موتور نیروی بیشتری را به منظور حرکت صرف کند. به طور معمول پیشنهاد میشود تا فصول سرد سال، کمی باد لاستیک ها را کمتر کنید. به این صورت مقدار اصطکاکی که بین چرخ و زمین ایجاد میشود، کاهش پیدا میکند.

تنظیم نبودن موتور خودرو؛ از اصلی ترین دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو!

یکی از مهمترین دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو، تنظیم نبودن موتور ماشین است. ترکیب بنزین و هوا که در موتور خودرو رخ میدهد، فرآیندی دقیق و حساب شده میباشد. در صورتی که کوچکترین مشکلی در آن فرآیند وجود داشته باشد، سوختن به خوبی انجام نمیشود و در نتیجه نیز موتور عملکرد خوبی نخواهد داشت. یکی از تاثیراتی که سوختن ناقص بنزین در موتور دارد، افزایش مصرف سوخت است. چرا که بنزین وارد شده به خوبی قادر نخواهد بود تا در سیلندر ها با هوا ترکیب شده و تولید انرژی نماید. به همین دلیل هم سوخت به صورت خام از موتور خارج میشود. لازم به ذکر است که تنظیم نبودن موتور علاوه بر افزایش مصرف سوخت خودرو، میتواند آثار دیگری نظیر خراب شدن مبدل کاتالیزور ماشین نیز داشته باشد.

رانندگی با سرعت زیاد

سرعت زیاد، یکی از اصلی ترین دلایل افزایش مصرف سوخت در خودرو های امروزی به شمار میرود. بدیهی است که هر چه گاز بیشتری به ماشین بدهید، موتور انرژی بیشتری تولید خواهد کرد. منبع تامین انرژی موتور ماشین نیز از بنزین است. پس در نتیجه هنگامی که شما با سرعت بیشتری حرکت میکنید، مصرف سوخت شما نیز افزایش خواهد یافت. بر اساس نظر متخصصان سایت امداتکار، کمترین مصرف سوخت خودرو در سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت در دنده چهار است.

کثیف و مسدود بودن سوزن های انژکتور موتور؛ از علل مخفی افزایش مصرف سوخت!

انژکتور، بخش مهمی از سیستم سوخت رسانی خودرو میباشد. به طوری که بنزین از درون باک ماشین به وسیله پمپ بنزین، به سوزن های انژکتور میرسد. انژکتور در واقع وظیفه کنترل میزان پاشش سوخت در سیلندر ها را به عهده دارد. به همین سبب نیز هنگامی که دور موتور خودرو را زیاد و با سرعت بیشتری حرکت کنید، مقدار پاشش بنزین از انژکتور به درون سیلندر افزایش خواهد یافت.

کثیفی و مسدود بودن سوزن های انژکتور یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو میباشد. چرا که در این صورت انژکتور عملکرد خوبی نداشته و قادر نخواهد بود تا مقدار پاشش بنزین درون سیلندر را کنترل کند. اگر مدت زمان زیادی است که سوزن انژکتور های خودرو خود را شست و شو نداده اید، پیشنهاد میکنیم تا حتما این کار را انجام دهید. تمیز شدن انژکتور های موتور میتواند روی شتاب و سرعت خودرو نیز تاثیرگذار باشد.

این مقاله توسط کارشناسان مجموعه امداتکار گردآوری شده است . این مجموعه در زمینه امداد خودرو سیار و تعمیر خودرو در محل و خدمات حمل خودرو و … فعالیت می کند . ما در مقاله ای دیگر نیز به بررسی موضوع مشکلات مربوط به سیستم سوخت پرداخته ایم.

امداد فوری خودرو

با ثبت درخواست آنلاین در سریع‌ترین زمان امدادگر به شما می‌رسد!

در توقف های طولانی مدت، ماشین را خاموش کنید!

بسیاری از افراد گمان میکنند که اگر در حین توقف ماشین را خاموش کنند و دوباره روشن کنند، مصرف سوخت آنها بیشتر میشود. این در صورتی است که اگر زمان توقف شما بیشتر از ۴ دقیقه طول میکشد، بهتر است تا موتور خودرو را خاموش کنید.

استفاده از کولر و بخاری؛ از دیگر دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو

روشن کردن کولر و بخاری در فصل های گرم و سرد سال، میتواند باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شود. هم کولر و هم بخاری به منظور تولید باد سرد و گرم از یک موتور جدا استفاده میکنند و انرژی این موتور ها نیز از سوخت خودرو تامین میشود. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که روشن کردن کولر ماشین در سرعت های پایین تنها میتواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. این در صورتی است که استفاده از کولر در سرعت های متوسط تاثیر چندانی روی مصرف سوخت نهایی خودرو شما نخواهد گذاشت.

وزن خودرو

از دیگر عواملی که میتوانیم به عنوان دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو معرفی کنیم، حمل بار زیاد با خودرو است. به زبان ساده هر چیزی که باعث افزایش میزان فشار روی موتور خودرو شده و موتور به سبب آن مجبور باشد تا نیروی بیشتری برای حرکت تولید کند، باعث بالا رفتن مصرف بنزین میشود. سوار شدن سرنشینان زیاد در ماشین و حمل بار سنگین، دو مورد از مهمترین عواملی هستند که روی مصرف سوخت نهایی ماشین تاثیر خواهند گذاشت.

علل افزایش مصرف سوخت ماشین

خراب شدن در باک

در صورتی که در باک بنزین خودرو شما خراب باشد، این احتمال وجود دارد که بنزین از باک شما تبخیر شود. به همین سبب در صورتی که به دنبال علل افزایش مصرف سوخت ماشین خود هستید، حتما درب باک بنزین را چک کنید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا اصلی ترین و مهمترین دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو را بررسی کنیم و راهکار های آن را خدمت شما عزیزان معرفی نماییم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

برچسب‌های مرتبط

مقالات مشابه