سوختن لامپ‌های خودرو و سوختن فیوزها

فرض کنید در یک شب تاریک و در جاده ای خلوت در حال رانندگی هستید. سوختن لامپ‌های خودرو و سوختن فیوزها در چنین شرایطی میتواند اتفاقی خطرناک باشد. چرا که نه تنها دید شما مختل میشود، بلکه خودرو های دیگر قادر به دیدن شما نیستند و به همین سبب نیز احتمال بروز تصادف بسیار زیاد خواهد شد.

سوختن لامپ های خودرو و فیوز ها اتفاقی رایج است و با این وجود در صورتی که آن را برطرف نکنید، میتواند خطر آفرین باشد. در ادامه این مقاله به بررسی علل و راه های جلوگیری از سوختن لامپ‌های خودرو و سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.این مقاله توسط کارشناسان مجموعه امداتکار نوشته شده است.

سوختن لامپ‌های خودرو و سوختن فیوزها

علت سوختن چراغ های خودرو

همانطور که اشاره کردیم، سوختن لامپ های خودرو اتفاقی رایج و شایع در ماشین ها میباشد که دلایل مختلفی برای بروز این اتفاق وجود دارد. برخی از اصلی ترین دلایلی که میتواند منجر به سوختن چراغ های ماشین شوند عبارتند از:

۱)لامپ های نامناسب؛ از اصلی ترین دلایل سوختن لامپ های خودرو!

امروزه درصد بالایی از لوازم جانبی خودرو از کشور چین وارد میشود و این اتفاق باعث شده تا بسیاری از محصولات کیفیت پایینی داشته باشند. همیشه حین تعویض لوازم مصرفی خودرو مانند چراغ و لامپ های آن، از محصولات باکیفیت استفاده کنید. درست است که لوازم باکیفیت از قیمت بالاتری در بازار برخوردار هستند، ولی در عوض طول عمر آنها بیشتر میباشد.

۲)نوسان ولتاژ در سیستم برق رسانی خودرو

احتمالا مشاهده کرده اید که بسیاری از لوازم خانگی در اثر نوسانات ولتاژ در فصول گرم سال، سوخته اند. این اتفاق در خودرو نیز می‌افتد. در صورتی که سیستم برق ماشین مانند دینام، باتری یا سیم کشی دارای مشکلاتی باشند، نوسان ولتاژ اتفاق افتاده و این نوسانات میتواند باعث سوختن چراغ های خودرو شوند.

به منظور اطلاع از ولتاژ ورودی به سوکت لامپ میتوانید با استفاده از مولتی متر، ولتاژ را اندازه گیری کنید. در دفترچه راهنمای خودرو، مقدار استاندارد ولتاژ برای چراغ های ماشین نوشته شده است. همچنین با استفاده از مولتی متر قادر خواهید بود تا نوسانات ولتاژ را نیز مشخص نمایید.

۳)گرمای بیش از حد

یکی دیگر از عوامل اصلی که میتواند باعث سوختن لامپ‌های خودرو و سوختن فیوزها شود، گرمای بیش از حد است. برخی از افراد لامپ های پرنوری مانند هدلایت و زنون روی ماشین نصب میکنند. این لامپ ها به دلیل ولتاژ بالایی که دارند، میتوانند باعث ذوب شدن سیم کشی های خودرو و در نتیجه سوختن چراغ و فیوز شوند.

۴)سوکت های چراغ

در صورتی که سوکت های لامپ خودرو خوردگی یا زنگ زدگی داشته باشند، به خوبی به چراغ برق نمیرسانند و به همین دلیل سبب سوختن چراغ های خودرو میشوند.

بررسی علل رایج سوختن فیوز خودرو

فیوز قطعه ای الکترونیکی بوده که از لوازم برقی خودرو مانند چراغ، ضبط، باند و… در مقابل نوسانات احتمالی جریان برق محافظت میکند. در صورتی که مقدار جریانی که از فیوز عبور میکند، از حد مشخصی فراتر برود، فیوز میسوزد.

عوامل مختلفی میتوانند باعث سوختن فیوز های خودرو شوند که در ادامه آنها را خدمت شما دوستان معرفی خواهیم کرد:

۱)سوختن لامپ های خودرو

یکی از آسیب هایی که سوختن لامپ های خودرو به ماشین شما وارد میکند، سوزاندن فیوز ها است. در صورتی که هر یک از لامپ های ماشین بسوزند، جریان زیادی از فیوز ها عبور میکند و همین عامل در نهایت میتواند سبب سوختن فیوز ها شود.

۲)اتصال کوتاه

اتصال کوتاه در واقع زمانی رخ میدهد که در یک مدار الکتریکی، دو قسمت مختلف مدار به یکدیگر متصل شوند. در اثر این اتفاق، جریان الکتریسیته زیادی از مدار عبور میکند و باعث سوختن فیوز ها و حتی در مواردی آتش سوزی نیز میشود.

۳)عبور جریان زیاد از فیوز ها

یکی از مواردی که میتواند روی سوختن لامپ‌های خودرو و سوختن فیوزها تاثیرگذار باشد، عبور بیش از حد جریان از فیوز ها است. همانطور که گفتیم فیوز ها دارای توان مشخصی هستند. حالا در صورتی که شما به سبب استفاده و نصب لوازم برقی زیادی روی خودرو، توان عبوری از فیوز ها را افزایش دهید، فیوز ها خواهند سوخت.

۴)وجود خرابی و اتصالی در سیم کشی یا لوازم برقی خودرو

چنانچه لوازم برقی خودرو مانند ضبط، اجزای سیستم صوتی مانند ساب ووفر، آمپلی فایر و… خراب باشند، میتوانند باعث عبور جریان زیاد و یا نوسانات در برق کشی خودرو شوند. همچنین وجود اتصالی در سیم کشی نیز از دیگر دلایل رایج و مهم در سوختن فیوز خودرو است.

چگونه مشکل سوختن لامپ‌های خودرو و سوختن فیوزها را تشخیص دهیم؟

به منظور تشخیص مشکل و عیب یابی، میتوانید ابتدا چراغ های خودرو خود را بازدید کنید. معمولا در صورتی که لامپ خودرو بسوزد، رنگ آن به سیاه تغییر میکند. چنانچه پس از عوض کردن لامپ، دوباره چراغ شما سوخت، میتوان گمان کرد که ایراد در بخش های دیگر برق رسانی ماشین است.

در مرحله بعدی نیاز به بررسی فیوز های خودرو دارید. به منظور چک کردن وضعیت فیوز های ماشین، باید جعبه فیوز را پیدا کنید. جعبه فیوز معمولا در کابین و در زیر فرمان تعبیه میشود. پس از باز کردن آن، فیوز ها را بررسی نمایید. در صورتی که فیوز سیاه رنگ بود، فیوز شما سوخته است.

سوختن لامپ های خودرو

اگر فیوز های خودرو نیز سالم بود، به منظور یافتن دلیل اصلی سوختن لامپ‌های خودرو و سوختن فیوزها، باید سیم کشی ماشین را بررسی کنید.

راه های جلوگیری از سوختن لامپ‌های خودرو و سوختن فیوزها

شما عزیزان به منظور جلوگیری از بروز خرابی و سوختن لامپ و یا فیوز های خودرو، میتوانید مطابق دستورالعمل های دفترچه راهنمای ماشین عمل کنید. همچنین در کنار آن همیشه دقت داشته باشید که از لامپ های استاندارد و با کیفیت استفاده نمایید.

ضمن اینکه در کوتاهترین زمان ممکن، حتما نسبت به تعویض یا تعمیر لوازم برقی سوخته اقدام کنید. همان گونه که مشاهده کردید، وجود لوازم برقی معیوب در سیستم برق رسانی خودرو میتواند باعث ایجاد آسیب های زیادی شود.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا اصلی ترین و مهمترین دلایل سوختن لامپ‌های خودرو و سوختن فیوزها را بررسی کنیم. دقت داشته باشید که حین عیب یابی یا تعمیر لوازم برقی ماشین، حتما آن را خاموش کنید و باتری را از سیستم برق رسانی خارج نمایید. چنانچه سیستم برقی خودرو شما با مشکلاتی مواجه شد، بهتر است تا به یک مکانیک متخصص به منظور رفع این مشکل مراجعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *