علل و علائم خوابیدن باتری ماشین

فرض کنید در یک صبح سرد زمستانی و یا یک ظهر گرم تابستانی، در ماشین خود مینشینید و ماشین روشن نمیشود! خوابیدن باتری ماشین یکی از اتفاقات شایع است که دلایل و علائم مختلفی دارد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این اتفاق و راه حل رفع آن آشنا شوید.امداتکار یک مجموعه معتبر در زمینه امدادخوردو و مکانیک سیار کارنامه درخشان دارد این مقاله را گردآوری کرده است.

خوابیدن باتری ماشین چیست؟

در ابتدا و قبل از معرفی علائم و راه حل ها، بهتر است تا بیشتر با مفهوم خوابیدن باتری خودرو آشنا شویم. باتری در واقع مسئولیت تامین نیروی الکتریسیته مورد نیاز خودرو برای استارت خوردن، روشنایی و… را به عهده دارد. به همین دلیل هم در صورتی که شارژ باتری تمام شود، دیگر برق مورد نیاز ماشین تامین نشده و در نتیجه خودرو نیز روشن نخواهد شد.

معمولا اگر مشکل روشن نشدن به دلیل خوابیدن باتری ماشین باشد، حین استارت زدن صدا های کلیک مانندی خواهید شنید. همچنین در صورتی که ایراد از باتری خودرو باشد، چراغ های درون و بیرون کابین نیز روشن نخواهند شد.

خوابیدن باتری ماشین

چه مواردی میتوانند سبب خوابیدن یا خالی شدن شارژ باتری شوند؟

حالا که با مفهوم خوابیدن باتری ماشین آشنا شدید، قصد داریم عواملی را بررسی کنیم که میتوانند روی آن تاثیر بگذارند.

۱)روشن گذاشتن چراغ، ضبط و…؛ اصلی ترین دلیل خوابیدن باتری ماشین!

یکی از دلایل شایعی که سبب خالی شدن شارژ و در نتیجه خوابیدن باتری ماشین میشود، روشن گذاشتن چراغ های ماشین است. در این صورت چراغ های ماشین تا زمانی که تمام شارژ باتری شما را مصرف کنند، روشن خواهند ماند. البته که کمپانی های خودروسازی به منظور رفع این مشکل، در ماشین های جدید، تکنولوژی‌ای قرار داده اند که پس از مدتی چراغ های اتوموبیل به طور خودکار خاموش شود.

همچنین علاوه بر روشن گذاشتن چراغ های خودرو، عوامل دیگری مانند روشن ماندن ضبط،  باز ماندن در ها، روشن ماندن چراغ های داخلی و… نیز میتوانند سبب خوابیدن باتری ماشین شوند.

۲)وجود برق دزدی در خودرو

همانطور که میدانید، دینام هنگامی که خودرو روشن است، مسئولیت شارژ دوباره باتری را به عهده دارد. به همین دلیل هم هنگامی که ماشین روشن است، شارژ باتری خالی نمیشود. حالا در صورتی که خودرو شما برق دزدی داشته باشد، شارژ باتری هنگامی که ماشین خاموش است، در مدت زمان کوتاهی تخلیه خواهد شد. برق دزدی یعنی قطعات الکتریکی که روی ماشین نصب شده اند، در هنگامی که خودرو خاموش است، برق مصرف میکنند. همین مصرف برق در زمانی که موتور ماشین خاموش میباشد، میتواند باعث تخلیه سریع شارژ باتری شود.

۳)خرابی اتصالات باتری؛ از مهمترین علل خوابیدن باتری خودرو!

در صورتی که به باتری ماشین خود دقت کنید، متوجه خواهید شد که روی آن دو قطب مثبت و منفی وجود دارد. به این دو قطب، پایانه هایی وصل شده که به این وسیله تمامی اجزای الکتریکی ماشین به باتری متصل میشوند. در صورتی که پایانه های مثبت و منفی، فرسوده و قدیمی باشند، برق به خوبی به بخش های مختلف خودرو از جمله استارت نرسیده و ماشین به سختی روشن میشود. حتی در مواردی ممکن است این سیم های فرسوده قادر نباشند تا انرژی مورد نیاز برای روشن شدن موتور را به استارت برسانند.

 

علل و علائم خوابیدن باتری ماشین

در قسمت های پیشین مقاله چند مورد از علائم خوابیدن باتری ماشین را معرفی کردیم. در ادامه به طور تخصصی تر به این موضوع میپردازیم.

·قبل از استارت

دو مورد میتواند نشان دهنده خوابیدن باتری خودرو شما قبل از استارت زدن باشد:

  • در صورتی که سوئیچ را بچرخانید، صفحه کیلومتر شما تغییری نمیکند.
  • سیستم برقی خودرو مانند ضبط، چراغ و… کار نمیکنند.

·حین استارت زدن

  • در صورتی که از سلامت استارت و موتور ماشین خود اطمینان دارید، اگر باتری شما خوابیده باشد مدت زمان بیشتری طول میکشد تا ماشین روشن شود. اگر باتری کلا خوابیده باشد، موتور روشن نخواهد شد.
  • نور چراغ و صفحه پشت کیلومتر کمتر شده است.

· پس از استارت زدن

  • لوازم برقی ماشین مانند چراغ و ضبط به طور مداوم خاموش و روشن میشوند.
  • یکی از علائم شایع خوابیدن باتری ماشین پس از استارت زدن، کم شدن نور چراغ ها حین گاز دادن است.

چگونه ماشینی که باتری آن خوابیده روشن کنیم؟

روش های مختلفی به منظور روشن کردن باتری خوابیده در خودرو وجود دارد. یادگیری این روش ها میتواند برای شما بسیار کاربردی باشد. چرا که در غیر این صورت چاره دیگری برای روشن کردن ماشین خود نخواهید داشت.

از جمله راه حل های روشن کردن خودرو با باتری خوابیده میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

·استفاده از جامپ استارتر

جامپ استارتر یا پاوربانک خودرویی نوعی باتری بسیار قوی است که از آن به منظور استارت زدن خودرو هایی که باتری آنها خوابیده، استفاده میشود. این قطعه قادر است مقدار زیادی انرژی را در خود ذخیره کند و در مدت زمان بسیار کوتاهی آن را منتقل نماید.

طبق نظر تکنسین های سایت امداتکار، نحوه کار با این دستگاه نیز بسیار راحت است. شما نیاز دارید تا پایانه مثبت و منفی جامپ استارتر را به پایانه مثبت و منفی باتری متصل کنید. سپس جامپ استارتر را روشن کنید و خودرو را استارت بزنید.

·باتری به باتری

باتری به باتری، یکی از راه حل های روشن کردن باتری خودرو با باتری خوابیده است. برای استفاده از این روش، نیاز به کابل هایی به نام جامپر خواهید داشت. شما با استفاده از این کابل ها میتوانید باتری خودرو سالم را به باتری خودرویی که شارژ باتری آن خالی شده، متصل کنید. در این شیوه نیز همانند جامپ استارتر، پایانه های مثبت و منفی باتری سالم و خوابیده را با استفاده از کابل های جامپر به یکدیگر وصل نمایید.

دقت داشته باشید که پس از وصل کردن باتری دو ماشین، خودرو سالم را روشن کنید تا به وسیله آن باتری خوابیده کمی شارژ شود. پس از گذشت چند دقیقه که باتری خوابیده کمی شارژ شد، میتوانید خودرو را استارت بزنید.

باتری ماشین خوابیده را چطور روشن کنیم؟

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با دلایل و علائم خوابیدن باتری ماشین آشنا کنیم. دقت داشته باشید که اگر قصد سفر های طولانی مدت دارید و ماشین شما تا چند وقت قرار نیست روشن شود، بهتر است تا پایانه های باتری را از آن جدا کنید. در غیر این صورت، به منظور جلوگیری از خوابیدن باتری باید هفته ای حداقل یکبار ماشین را روشن کنید و اجازه دهید دینام باتری را شارژ کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *