سیبک چیست

سیبک یا به زبان لاتین «مفصل توپ» بخشی از سیستم تعلیق جلوی خودرو است. سیستم پیچیده پیوندها، اتصالات، بوش ها و یاتاقان ها که سیستم تعلیق جلو را تشکیل می دهند، چرخ های جلو را قادر می سازد تا به طور مستقل به بالا و پایین حرکت کنند و همچنین به طور مشترک به چپ و راست بپیچند. برای بهترین کنترل ممکن وسیله نقلیه و سایش تایر، سیستم تعلیق تماس لاستیک را با جاده در هنگام حرکت خودرو به حداکثر می رساند. یکی از اجزای ضروری سیستم تعلیق جلوی خودرو، سیبک است که به پیوندهای مختلف متصل شده و به آنها اجازه حرکت می دهد.امداتکار مجموعه ای فعال در زمینه امداد خودرو جاده ای می باشد که این مقاله هم توسط کارشناسان این مجموعه گردآوری شده است.

این جزء از یک توپ و یک سوکت شبیه مفصل ران انسان تشکیل شده است. برای سواری ایمن و راحت و همچنین کنترل دقیق خودرو، سیستم تعلیق جلوی سیبک فرمان و صندلی را می چرخاند.

علائم خرابی سیبک ها

این قطعات چرخ های جلو را قادر می سازند تا به طور همزمان در چندین جهت بچرخند، از جمله بالا و پایین و از چپ به راست هنگام حرکت در چاله ها و دست اندازها. این قطعات مستعد ساییدگی و پارگی هستند که در نهایت عملکرد و کیفیت سواری خودرو شما را مختل می کند.

اگر این اتصالات برای مدت طولانی نادیده گرفته شوند، ممکن است از بین بروند و خطری جدی برای رانندگان ایجاد کنند.

یکپارچگی فرمان باید تضمین شود زیرا مانند سایر اجزای سیستم تعلیق، تحت فشار قابل توجهی قرار می گیرد. هنگام سفر بر روی زمین های سخت یا تصادف، این بخش ممکن است آسیب جدی ببیند. سیبک همچنین در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی آسیب پذیر است و استفاده طولانی مدت و فشار باعث فرسودگی و شل شدن آن می شود.

سیبک

هر گونه مشکل در این قطعه تاثیر مستقیمی بر سیستم تعلیق و فرمان خودرو دارد. با توجه به عملکرد قابل توجهی که این جزء در وسیله نقلیه شما ایفا می کند. جالب است بدانید که علیرغم اینکه مکررا در معرض آسیب های مختلف قرار می گیرد، به راحتی در برابر شکستن مقاومت می کند. با این حال، این مؤلفه و عملکرد آن ممکن است به دلایلی تأثیر منفی بگذارد. در زیر به چند مورد از این عناصر خواهیم پرداخت:

  • هنگام چرخش و حرکت، لرزش در فرمان وجود دارد
  • صدای معمولی که از فرمان می آید
  • در حین رانندگی، فرمان را به یک سمت پرتاب کنید
  • پس از چرخش، فرمان را به حالت اولیه برگردانید
  • کاهش کنترل فرمان و عدم کنترل در خودرو
  • انحراف از خط مستقیم و عدم حرکت
  • فرسودگی و فرسودگی غیر عادی در چرخ های جلو

به طور کلی، حرکت بر روی دست اندازها با سرعت بسیار بالا، اعمال فشار و حتی خرد کردن گرد و غبار، اتفاقاتی هستند که ممکن است باعث از کار افتادن این قطعه شوند. سایر علل بالقوه عبارتند از هرز شدن مهره ها و حتی آسیب به رزوه پیچ. این قطعه در اثر عوامل مختلفی مانند چرخش بیش از حد فرمان، حوادث رانندگی، پوسیدگی، شل شدن و بسیاری موارد دیگر ممکن است شکسته یا معیوب شود که در این صورت باید فورا آن را تعمیر کنید.

 نادیده گرفتن این شاخص ها ممکن است منجر به آسیب دائمی شود:

سروصدا و جیرجیر کردن از زیر ماشین

صداهای غیرمعمول از جلو احتمالا اولین نشانه سایش سیبک خودرو هستند. صدای جیرجیر به این معنی است که سیستم تعلیق ماشین شما بالا رفته است. محفظه لاستیکی که سیستم تعلیق خودروی شما را در خود جای داده است با گریس پر شده است تا کثیفی و گرد و غبار از آن خارج نشود، اما اگر آن بدنه پاره یا آسیب ببیند، گردو غبار می تواند به داخل سیبک نفوذ کند و باعث فرو ریختن آن شود.

صدای پاپ زدن، ضربه زدن یا کلیک کردن، صدای دیگری است که باید گوش را بیرون نگه دارید. در صورت ساییدگی در داخل محفظه، بلبرینگ ممکن است به سمت بالا و پایین حرکت کند. هنگامی که توپ درون محفظه روی برجستگی ها حرکت می کند، صدایی ایجاد می شود که نشان دهنده نیاز به نصب یک بلبرینگ جدید است.

لرزش و تکان خوردن

ممکن است خودروی شما در حین رانندگی بلرزد و صداهای عجیبی در هنگام خراب شدن سیستم تعلیق تولید می کند.

این قطعه دارای اتصالات شل است که باعث لرزش خودرو و انتقال ارتعاشات به فرمان و شاسی می شود. رانندگی در شرایط لرزش می تواند خسته کننده و دردناک شود. به خصوص زمانی که با علامت بعدی منطبق است.

سرگردانی خودرو

سیستم های تعلیق و فرمان در خودروی شما به گونه ای ساخته شده اند که بدون نیاز به هیچ تلاشی از جانب راننده، رانندگی در مسیر مستقیم را بدون زحمت انجام دهید.

حتی بهتر از آن، این سیستم به گونه ای طراحی شده است که می توانید پس از اتمام پیچ فرمان را رها کنید و خودرو خود به خود به جلو ادامه دهد.

فرمان شما ممکن است به دلیل فرسودگی، پارگی، ناهماهنگی یا شکستگی ساده قطعات در سیستم تعلیق یا فرمان، منحرف شود. رانندگی مستقیم خودرویی که شاسی آن آسیب دیده است به کار بیشتری نیاز دارد.

این ممکن است نه تنها رانندگی شما را پیچیده کند، بلکه ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد.

پوشش بد تایرها

فرسودگی بیش از حد لاستیک یکی دیگر از شاخص های فرسودگی سیبک ها است. در واقع، اگر سیبک  شما شکسته باشد، لاستیک های شما زودتر فرسوده می شوند، مشکلی در تراز یا فرمان خودرو یا هر دو وجود دارد.

منطق این است که تراز نادرست لاستیک منجر به افزایش فشار روی یک یا چند لاستیک در یک وسیله نقلیه ناتوان می شود. برای مثال، اگر ماشین شما به سمت راست حرکت کند، لاستیک‌های سمت راست سریع‌تر خسته می‌شوند.

کلام آخر

سیبک یکی از قطعات مهم در سیستم تعلیق خودرو است. سیبک‌ها به عنوان اجزایی از سیستم تعلیق، برای جذب و کاهش ارتعاشات و لرزش‌های ناشی از عدم صافی سطح جاده و شوک‌های ناگهانی استفاده می‌شوند. وظیفه سیبک‌ها در خودروها، افزایش راحتی سفر و کاهش ضربه‌ها و ارتعاشات به بدنه و سیستم‌های دیگر خودرو است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *