جوش آوردن موتور

یکی از مسائلی که می تواند رانندگان زیادی را درگیر کند و به خودرو آسیب برساند، مشکلات جوش آوردن موتور است. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، بهتر است اقدامات لازم را انجام دهید و پس از اطمینان از پارک ایمن خودروی خود، سرعت خنک شدن موتور را افزایش دهید.چنانچه هنگام رانندگی موتور خودرو شما جوش آورد در کمال آرامش کنار جاده پارک کنید و با شماره امداد خودرو امداتکار تماس بگیرید.این شرکت در غرب تهران نیز به صورت مکانیک سیار غرب تهران فعالیت می کند.

جوش آوردن ماشین چیست؟

جوشیدن یکی از رایج ترین مسائلی است که هر خودرویی ممکن است با آن مواجه شود. اغلب زمانی اتفاق می افتد که بخار از زیر کاپوت خارج می شود و عمدتاً در روزهای گرم تابستان رخ می دهد. جوشاندن خودرو به جوشیدن مایع خنک کننده موتور یا آب رادیاتور اشاره دارد که دمای موتور را بسیار بالا می برد.

نشانه های جوش آوردن ماشین چیست؟

بع جوش آمدن موتور خودرو بسیار خطرناک است، بنابراین باید همیشه مراقب علائم جوش آمدن موتور باشید و برای جلوگیری از آن اقدام مناسب را انجام دهید. علائم جوش موتور خودرو شامل موارد زیر است:

  • بوی سوختن در کابین: اگر بوی سوختن، به مشام می رسد، بهتر است خودرو را متوقف کرده و موتور را بررسی کنید.
  • آمپر زیاد و گرم شدن بیش از حد کاپوت: اگر دمای موتور واقعاً بالا باشد و خودرو بیش از حد گرم شده باشد، این علائم ممکن است نشان دهد که موتور در حال جوشیدن است. در این مثال، مشکلی در سیستم تهویه یا سیستم خنک کننده موتور وجود دارد.
  • شنیدن صداهای عجیب و غریبی که از موتور خارج می شود: مشخصه دیگری که نشان می دهد موتور خودرو در حال جوشیدن است، این است که موتور صداهای غیرعادی مانند تق تق، وزوز یا سایر صداهای عجیب و غریب تولید می کند.
  • افزایش ناگهانی مصرف سوخت همراه با کاهش قدرت موتور نشان می دهد که اگر عملکرد خودرو بدون تغییر باقی بماند یا بدتر شود، ممکن است خودرو به جوش آمده باشد.
  • چراغ‌های کنترل، خطر و دما: اگر این چراغ‌ها همزمان در حین رانندگی روشن شوند، نشانه این است که موتور خودرو به جوش آمده است و باید توقف کنید و اقدامات اضطراری انجام دهید.
  • خروج بخار از کاپوت: اگر در حین رانندگی متوجه خروج بخار از کاپوت ماشین خود شدید، به این معنی است که موتور در حال جوشیدن است و توقف خودرو بهترین اقدام است. با این حال، موتور را خاموش نکنید.

نشانه های جوش آوردن ماشین چیست؟

عوارض جوش آوردن خودرو چیست؟                                     

بهتر است تمام اقدامات احتیاطی منطقی را برای جلوگیری از جوشیدن موتور خودرو انجام دهید زیرا  این اتفاق می تواند اثرات خطرناکی داشته باشد. ما برخی از مهم ترین “اثرات جوشاندن ماشین” را در زیر فهرست می کنیم:

  • آسیب به واشر سر سیلندر
  • ترک بلوک موتور
  • بلبرینگ هایی که می سوزند
  • آسیب دریچه
  • خرابی آب بندی سیلندر
  • خرابی کامل موتور (در صورت عملکرد نادرست)

هنگامی که ماشین شما بیش از حد گرم می شود، باید فورا آن را متوقف کنید و برای جلوگیری از آسیب بیشتر اقدامات احتیاطی انجام دهید. در اولین فرصت خودرو خود را نزد مکانیک ببرید تا قطعات آسیب دیده را تعمیر یا تعویض کند.

علت جوش آوردن موتور ماشین چیست؟

همانطور که قبلا اشاره شد، یکی از مسائلی که بسیاری از رانندگان با آن مواجه هستند، به جوش آمدن موتور خودرو است و بهترین راه برای رفع این مسئله، شناسایی علت اصلی آن است. در صورت بروز مشکل در سیستم خنک کننده موتور که علت روشن شدن آمپر آب و چراغ های استپ نیز هست؛ دمای مایع خنک کننده موتور بالا می رود و موتور ماشین می جوشد.

خرابی رادیاتور خودرو

خرابی رادیاتور معمولی ترین علت به جوش آمدن موتور خودرو است. هنگامی که رادیاتور خودرو از کار می افتد، می تواند باعث انسداد، شکستگی، ترک، کج شدن تیغه ها و سایر مسائلی شود که عملکرد رادیاتور را کاهش می دهد. در صورت کاهش راندمان رادیاتور، دمای موتور تا نقطه جوش بالا می رود و از افت مایع خنک کننده به اندازه کافی جلوگیری می کند.

فن رادیاتور به درستی کار نمی کند.

عدم کارکرد صحیح فن رادیاتور یکی از رایج ترین “دلایل به جوش آمدن موتور  خودرو” است. آب رادیاتور توسط هوای هدایت شده به سمت رادیاتور توسط فن رادیاتور خنک می شود. هنگامی که این قطعه خراب می شود، روند خنک سازی موتور به درستی انجام نمی شود، که منجر به جوشیدن موتور خودرو می شود.

موانع در مسیر جریان آب

مسیر و کانال جریان آب رادیاتور به مرور زمان با تجمع ذرات میکروسکوپی، گرد و غبار، قطعات زنگ زده، قطعات لوله های فرسوده، رسوبات آب و ذرات آلوده مسدود می شود. در این مثال، سیستم خنک‌کننده به‌عنوان مورد نظر عمل نمی‌کند و باعث می‌شود دمای موتور بیش از حد تعیین‌شده افزایش یابد و خودرو به جوش بیاید.

استفاده نادرست از مایع خنک کننده

یکی از دلایل اصلی به جوش آمدن موتور، آب بی کیفیت رادیاتور است. دمای آب رادیاتور شما در صورتی که آب استاندارد نباشد و نقطه جوش کمتری داشته باشد یا حتی در حد آب معمولی یعنی ۱۰۰ درجه سانتیگراد باشد، به سرعت بالا می رود و به نقطه جوش می رسد. به همین دلیل موتور خودرو خنک نمی شود و در نهایت به جوش می آید.

کلام آخر

مشکلات جوش آوردن موتور می‌تواند نشانه‌ای از مسائل جدی در سیستم موتور خودرو باشد. جوش آوردن موتور ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله افزایش دمای موتور، نقص در سیستم خنک کننده، نشتی در سیستم سوخت، خرابی در قطعات موتور یا عدم تعادل در مخلوط سوخت و هوا رخ دهد.

اگر موتور خودرو شما جوش اورد، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و تعمیر کند. این مشکل می‌تواند باعث کاهش عمر موتور، افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت و عملکرد موتور و حتی خرابی کلی موتور شود. بنابراین، بررسی و رفع به جوش آمدن موتور خودرو  بسیار ضروری است تا از خسارات جدی به موتور جلوگیری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *