موتور هشت سیلندر

موتور هشت سیلندر که با v8 نیز شناخته می‌شود آمریکایی بوده و تنظیمات استوانه‌ای مستقیم دارد. این موتورها حاوی یک سیلندر به شکلv هستند که علت نامگذاری آنها به v8 نیز همین است. جهت آشنایی بیشتر شما با این موضوع، در این مطلب به بررسی موتور هشت سیلندر، نحوه ساخت و مزایای آن اشاره می کنیم.

موتورv8

موتور هشت سیلندر  به شکل خطوط منظم، در دو مجموعه ۴ سیلندری تنظیم شده است. v در دو سیلندر به علت آنکه بتواند طراحی سیستم اگزوز را به نحو موثرتری فراهم نماید و شتاب سریع‌تری را رقم بزند، با یک میل‌لنگ کار می‌کند.

در موتور هشت سیلندر زاویهv معادل ۹۰ درجه می‌باشد. در موتور هشت سیلندر نیروهای اولیه بی‌تحرک، تعادل دارند. این در حالی است که نیروهای ثانویه از تعادل خارج شده و سبب ایجاد لرزش افقی می‌گردند که جهت خنثی‌سازی آن، از دمپر اصطکاک استفاده می‌شود.

تولیدکنندگان موتور هشت سیلندر معمولا سیلندر را به شکل تصادفی شماره‌گذاری می‌نمایند. براین اساس، معمولا سیستم‌های شماره گیری سفارش شلیک با هم یکسان نیستند. این نوع موتورها، مطابق اصول ساختاری هر موتور بنزینی۴ زمانه کار می‌کند.

شماره گذاری پیستون‌ها در این نوع موتور به صورت متناوب می‌باشد. چنانچه پیستون پایین، شماره یک را به خود در ردیف سمت راست اختصاص داده باشد، پیستون مشابه در ردیف سمت چپ شماره دو می‌شود. سپس  در ردیف سمت راست، شماره بعدی عدد سه خواهد بود و به همین صورت تا ۸ ادامه پیدا خواهد کرد.

هر یک از سیلندرها پیستونی دارند که می‌تواند به سمت پایین و بالا حرکت کند و از این طریق سوخت و هوا را با یکدیگر مخلوط نماید. این مخلوط ایجاد شده به واسطه جرقه، سبب فشاری به سمت پایین بر روی سیلندر می‌گردد.

در نهایت جنبشی صورت می‌گیرد و خودرو به حرکت در میاید. جهت داشتن تعادلv8 وزنه‌هایی را بر روی میل لنگ اضافه می‌کنند. عمدتا این وزنه‌ها سبب می‌شوند تا با استفاده از آن‌ها بتوان ارتعاشات که از حرکت پیستون ایجاد می‌شوند را بتوان کنترل نمود.

در واقع موتور هشت سیلندر دو موتور ۴ سیلندر خطی است که به شکل مشترک در یک میل لنگ کار می‌کند تا قادر باشد عملکرد خوبی را ارائه دهد.

موتورv8

تاریخچه موتورv8

اولین نوع این موتور سال۱۹۰۲ توسط فردی فرانسوی به نام لئون لوواواسور تولید شد. سال۱۹۰۴ بود که سازندگان خودرو، در اتومبیل‌های مسابقه‌ای‌شان v8 را به کار بردند. سپس تولیدکنندگان بی‌شماری به استفاده از این نوع موتور اقدام کردند.

دراک کسی بود که برای بار سال۱۹۰۵ به قصد شکستن رکورد جهانی از موتور هشت سیلندر استفاده نمود. سال۱۹۰۶ شرکتی با نام Hewitt M otor این نوع موور را ر روی محصولاتش نصب کرد.

این شرکت مدعی شد که این نوع موتور از نوع شش سیلندر آن سبک‌تر و کارامد‌تر است، از مشخصه‌های بهتری برخوردار بوده و فضای کمی را هم اشغال می‌کند. این نوع موتور از یک کاربراتور و میل لنگ۴ زمانه استفاده نمود. از این زمان بود که تولید انبوه این موتور در جهان آغاز شد.

انواع میل‌لنگ در موتور هشت سیلندر

میل لنگ‌های موتور v8 به دو شکل هستند:

تک میل‌لنگ (به آنها سیستم میل‌لنگ تخت هم گفته می ‌شود)

دو میل‌لنگ (به آنها سیستم میل ‌لنگ صلیبی هم می ‌گویند)

طرز کار موتور هشت سیلندر 

هر کدام از سیلندرهای v8 دارای ۴ مرحله زیر می ‌باشند:

  • مکش
  • فشرده‌سازی
  • قدرت
  • و اگزوز

موتور هشت سیلندر  طبق اصول موتور بنزینی های ۴ زمانه کار می‌کند. لذا در اغاز پیستون حین حرکت به سمت پایین، بنزین و هوا را به خود می ‌کشد، بعد پیستون به سمت بالا حرکت کرده و از این طریق بنزین و هوا را فشرده می نماید. در این هنگام است که شمع جرقه زده و مخلوط بنزین و هوا را مشتعل می ‌سازد. سپس پیستون به سمت پایین حرکت خواهد کرد.

در نهایت قبل از اینکه چرخه مجدد تکرار گردد، پیستون در مسیر بازگشت به بیرون گازهای خروجی را هل می ‌دهد.

در موتور هشت سیلندر این ۴ مرحله  در ۸ سیلندر متفاوت و در زمان ‌های مختلف صورت می ‌گیرد. با هر ۹۰ درجه چرخشی که میل‌لنگ یک سیلندر داشته باشد، پس از داشتن هر چرخش ۱۸۰ درجه ۲ سیلندر مشتعل خواهند شد.

در این فرایند سوپاپ به شکل زیر عمل خواهد کرد. هوای وارد شده از قسمت بالای موتور به طرفین سیلندر هدایت می‌ شود، اگزوز هم به طرفین سیلندر خواهد آمد و سپس از دریچه ‌های خروجی از سر سیلندرها بیرون خواهد رفت.

درست است که موتورهایی که ۲ سوپاپ وردی و ۲ سوپاپ خروجی دارند در گذشته نیز وجود داشته اند، اما پیشرانه ‌هایی با ۱ سوپاپ ورودی و خروجی هم وجود دارند. شیر بزرگ ‌تر، شیر ورودی و شیر کوچک‌تر خروجی خواهد بود. در این زمان است که میله ‌های فشاری با فشار به میل اسبک‌ ها سبب باز شدن سوپاپ ‌ها خواهند شد.

مزایای استفاده از موتور هشت سیلندر

مزایای استفاده از موتور هشت سیلندر

  • موتور هشت سیلندر از چندین بخش جانبی تشکیل شده است که سبب می‌گردند تا این موتور نسبت به سایر اشکال موتور بهتر عمل نماید.
  • اجزای مختلف این نوع موتور، در مقایسه با موتورهای خطی به راحتی از قابلیت سازگاری برخوردارند.
  • در این موتور شاهد لرزش‌ های حداقلی هستیم و در نهایت این امر سبب وجود عملکرد بهتر این موتور خواهد شد.
  • این موتورشتاب خوبی را برای خودرو فراهم می ‌آورد.

معایب استفاده از موتور هشت سیلندر

  • این نوع موتور از موتورهای شش خطی کمی پیچیده‌تر می ‌باشد و لذا چنانچه خراب شود، تعمیر آن کمی سخت‌تر است.
  • موتور هشت سیلندر ۹۰ درجه به علت برخوردار بودن آن‌ها از ابعاد وسیع ‌تر، صرفا دارای دیفرانسل عقب هستند.

✍ پیشنهاد ما : همه‌چیز در مورد سیستم تعلیق خودرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *