سیستم خنک‌کننده ماشین

سیستم خنک‌کننده ماشین چگونه کار می کند؟ وقتی ماشین در حرکت است، اجزای موتور هر دو با مشکلات مکانیکی و حرارتی مواجه هستند. اصطکاک در قسمت‌های خاصی گرما ایجاد می‌کند و احتراق مخلوط هوا/سوخت مقدار قابل ‌توجهی انرژی گرمایی آزاد می‌کند. در نتیجه، بسته به تغییرات موتور، دما می‌تواند از ۱۰۰۰ درجه تجاوز کند. توجه به این نکته مهم است که قطعات فلزی هنگام گرم شدن منبسط می‌شوند و آن‌ها را بیشتر در معرض آسیب قرار می ‌دهد. در گرمای شدید، مخلوط هوا/سوخت می‌تواند خود به‌ خود مشتعل شود و باعث انفجار گردد. برای جلوگیری از مشکلات گرمای بیش‌ از حد و حفظ موتور در دمای مطلوب، سیستم خنک‌ کننده در خودروها تعبیه‌ شده است.

انواع سیستم خنک‌کننده ماشین

  • سیستم خنک‌کننده مستقیم با هوا

یکی از انواع سیستم خنک‌کننده موتور، سیستم خنک‌کننده مستقیم با هوا است. این سیستم معمولاً در اتومبیل‌های قدیمی مانند فولکس‌واگن قورباغه و فولکس‌واگن بیتل قدیمی و همچنین در چند اتومبیل امروزی استفاده می ‌شود. در این خودروها، قسمت بیرونی محفظه موتور مجهز به پره‌های آلومینیومی است و یک فن قدرتمند هوا را از میان باله‌ها عبور می‌ دهد. این جریان هوا گرما را می ‌برد و به ‌طور مؤثر موتور را خنک می ‌کند.

در حال حاضر، سیستم ‌های خنک‌کننده هوا عمدتاً در موتورسیکلت‌هایی با ظرفیت موتور کوچک استفاده می‌شود. اگرچه موتورهای هوا خنک مقرون ‌به‌ صرفه هستند و نیاز به سرویس کمتری دارند، نگرانی‌ های زیست محیطی قابل ‌توجهی در مورد آلودگی هوا و صدا وجود دارد، به همین دلیل است که امروزه به ‌طور گسترده در خودروها استفاده نمی‌ شود.

سیستم خنک‌کننده ماشین

  • سیستم خنک‌کننده با آب

نوع دوم سیستم خنک‌کننده موتور، سیستم مبتنی بر خنک‌کننده است که از آب به عنوان خنک‌کننده استفاده می‌کند. این سیستم به‌طور گسترده در خودروهای مدرن و حتی در موتورسیکلت‌ هایی با ظرفیت موتور بزرگتر استفاده می ‌شود. در ادامه اجزای مختلف این سیستم خنک‌ کننده و نحوه عملکرد آن را ارائه خواهیم کرد.

دمای بهینه موتور خودرو چقدر است؟

تحقیقات نشان می دهد که میانگین دمای ایده آل برای موتورهای احتراق داخلی ۲۰۰ درجه فارنهایت یا ۹۳ درجه سانتیگراد است. در این دما، محفظه احتراق به گرمای لازم برای تبخیر سوخت می رسد و در نتیجه احتراق کارآمدتر و انتشار گازهای گلخانه ای کاهش می یابد. کارکردن موتور در این دما مزایای بیشتری دارد. روغن موتور ویسکوزیته کمتری دارد و نازک‌تر است و به قطعات اجازه می‌دهد آزادانه‌تر حرکت کنند و قدرت تلف شده را کاهش می‌دهد. بنابراین، برای سیستم خنک‌کننده خودرو بسیار مهم است که دمای موتور را در اکثر مواقع در محدوده ۹۰ درجه سانتیگراد حفظ کند. این امر عملکرد بهبود یافته، کاهش سایش قطعات موتور و عملکرد کلی بهتر را تضمین می‌کند.

اجزای سیستم خنک‌کننده ماشین

در حالی که ساختار سیستم خنک‌کننده هر خودرو ممکن است متفاوت باشد، اجزای اساسی آن یکسان است. سیستم خنک‌کننده شامل عناصر زیر می شود.

  • محفظه خنک‌کننده

این جزء در موتور ادغام شده و از کانال هایی ساخته می شود که توسط سوراخ های داخل بلوک سیلندر و سرسیلندر تشکیل شده است. این کانال ها سیستمی را برای دفع مؤثر گرما از موتور ایجاد می کنند. این طراحی تضمین می‌کند که مایع خنک‌کننده با بخش‌هایی از دیوار بلوک که به بیشترین سرمایش نیاز دارند، در تماس باشد.

 

  • رادیاتور خنک‌کننده

این قطعه مستطیلی تخت با لوله های فلزی نازک و دنده های فویل آلومینیومی ساخته شده است. علاوه بر این، روغن موتور داغ را از موتور دریافت می‌کند. دیواره های نازک رادیاتور، همراه با لوله ها و پره‌های متعدد، خنک شدن سریع محیط اطراف را با عبور هوا از آن‌ها تسهیل می‌کند.

  • پمپ آب

پمپ آب را می توان جزء حیاتی در سیستم خنک‌کننده خودرو در نظر گرفت که به عنوان قلب تپنده آن عمل می‌کند. وظیفه تسهیل جریان آب در سراسر سیستم، به ویژه هدایت مایع خنک از قسمت پایینی رادیاتور به موتور و مجاری اطراف بلوک موتور را بر عهده دارد. به‌ طور معمول، پمپ آب یک پمپ مستقیم است که قدرت پمپاژ خود را از میل لنگ از طریق تسمه می گیرد. با این حال، اتومبیل‌های مدرن از پمپ های آب الکتریکی نیز استفاده می کنند. پمپ آب از قطعات ضروری مانند پروانه، O-ring یا واشر (واشر) و فلنج قرقره تشکیل شده است. در بین این قطعات، اورینگ یا واشر مستعد آسیب است و در صورت خرابی باید تعویض شود.

  • مخزن انبساط و شیلنگ سرریز

مایع درون سیستم خنک‌کننده تحت فشار عمل می‌کند. اگر این فشار از حد مجاز فراتر رود، دریچه فنری درپوش رادیاتور باز می‌شود و مایع را از طریق شیلنگ سرریز به مخزن انبساط هدایت می ‌کند. در اکثر خودروها مخزن انبساط یک ظرف پلاستیکی با ظرفیت تقریبی ۲ لیتر است. علاوه بر این، هنگامی که فشار مایع در سیستم خنک‌کننده خودرو کاهش می یابد، خلاء در رادیاتور و لوله های سیستم ایجاد می‌شود و به مایع مخزن انبساط اجازه می‌دهد تا به‌طور خودکار به سیستم بازگردد. به‌ طور مؤثر، کاهش فشار و کاهش متعاقب آن در مایع خنک‌ کننده در رادیاتور شبیه به یک پیستون سرنگ عمل می‌کند و آب را از مخزن انبساط می کشد. یکی دیگر از وظایف مخزن انبساط این است که فرآیند افزودن آب یا مایع خنک‌کننده به سیستم خنک‌کننده خودرو را ساده می‌کند و نیازی به باز کردن درب رادیاتور نیست.

 

سخن پایانی

برای جلوگیری از داغ شدن بیش‌ از حد موتور، سیستم خنک‌کننده ماشین با حذف گرمای اضافی از موتور، نقش حیاتی ایفا می ‌کند. سیستم خنک‌کننده ماشین، دمای مطلوب در شرایط رانندگی را حفظ می‌کند. علاوه بر این، سیستم خنک‌کننده به عنوان منبع گرما برای بخاری خودرو  نیز عمل می‌کند.

✍ پیشنهاد ما : همه‌چیز در مورد سیستم تعلیق خودرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *