سیستم هوا رسانی

وسایل نقلیه جدید طوری طراحی‌شده‌اند که از ورود مداوم هوای تازه از طریق سیستم تهویه خودرو اطمینان حاصل کنند و محیط داخلی راحت را حتی در صورت بسته بودن پنجره‌ها تضمین کنند. علاوه بر این، هوای ورودی را می‌توان با استفاده از سیستم تأمین هوای ورودی موتور خودرو گرم کرد تا مه روی شیشه‌ها از بین برود و فضای داخلی خودرو در دمای موردنظر حفظ شود. در ادامه این مقاله از سایت امداتکار به بررسی سیستم هوا رسانی خودرو می‌پردازیم.

وظیفه هواکش خودرو

دریچه هوای خودرو با تسهیل ورود هوا از طریق مجرای بزرگی که در جلوی خودرو قرار دارد، نقش حیاتی در سیستم سیستم هوا رسانی خودرو ایفا می‌کند. این سوپاپ که موقعیت مهمی دارد، اجازه می‌دهد تا هوا تحت‌فشار از یک منطقه پرفشار در هنگام حرکت خودرو وارد شود. در هوای سرد، در صورت لزوم، هوا می‌تواند برای گرم کردن به بخاری برود. یکی دیگر از نقاط ورودی معمولی هوا از طریق توری‌های درب است که در بالای درپوش قرار دارد.

در داخل خودرو، هوا از طریق منافذ نزدیک ناحیه پا و از طریق دریچه‌های داشبورد وارد می‌شود. سوپاپ‌ها را می‌توان در انواع و زوایای مختلف تنظیم کرد و حتی برخی از خودروها کانال‌هایی دارند که به‌طور خاص برای صندلی عقب طراحی‌شده‌اند. سیستم تهویه خودرو دارای شکاف‌هایی در کنار شیشه جلو است که باعث می‌شود هوای گرم روی شیشه جریان یابد و از مه گرفتگی جلوگیری می‌کند.

وظیفه هواکش خودرو

تأمین ناکافی هوا به موتور خودرو

جریان هوا ناکافی به موتور خودرو می‌تواند تأثیر منفی بر عملکرد سیستم، به‌ویژه در ماه‌های گرم‌تر داشته باشد. خودروهای مدرن در تمام نقاط ورودی مجهز به فلپ هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در صورت نیاز باز یا بسته شوند.
در عقب، دریچه‌های خروجی وجود دارد که در یک منطقه کم‌فشار درحالی‌که خودرو در حال حرکت است، قرار دارد. این ترتیب استخراج مداوم هوا را تسهیل می‌کند و جریان ثابتی را حفظ می‌کند.

 قطعات سیستم هوا رسانی

  • هواکش

هواکش خودرو، بخشی از سیستم تأمین هوای خودرو، دارای مکانیزم تنفسی است که موتور احتراق داخلی را قادر می‌سازد تا فشار میل‌لنگ را از طریق یک لوله تنفسی مشخص‌شده آزاد کند. این سیستم که به آن لوله تهویه میل‌لنگ نیز می‌گویند، به‌عنوان یک لوله اگزوز عمل می‌کند. با کاهش فشار در میل‌لنگ، مهروموم محکم‌تری بین رینگ‌های پیستون موتور و دیواره‌های سیلندر ایجاد می‌کند و درنتیجه تراکم بهتر و مصرف روغن کاهش می‌یابد. علاوه بر این، این مکانیسم به افزایش اسب بخار کمک می‌کند. لوله تنفس معمولاً به یک پوشش سوپاپ متصل می‌شود و به‌عنوان محل تعیین‌شده برای ریختن روغن در موتور عمل می‌کند.

 

  • لوله‌های تهویه

لوله‌های تهویه و جعبه هوا نقش اساسی در سیستم هوا رسانی اکثر خودروها دارند. به‌طور معمول هوا از خنک ترین قسمت زیر کاپوت خودرو کشیده شده و وارد لوله‌های تهویه می‌شود. از آنجا وارد جعبه هوا شده و از فیلتر هوا عبور می‌کند. جعبه هوا دو هدف اصلی را انجام می‌دهد. در مرحله اول، محل مناسبی برای قرار دادن فیلتر هوا فراهم می‌کند. ثانیاً، محیطی مساعد برای رزونانس (آرامش هوا) ایجاد می‌کند که در مورد عملکرد آن با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت. پس از عبور هوا از جعبه هوا و فیلتر هوا، از طریق لوله‌های تهویه وارد دریچه گاز و منیفولد هوا می‌شود. پس از باز شدن دریچه هوا، وارد محفظه احتراق می‌شود.

 

  • دریچه گاز

دریچه گاز جزء بعدی پس از جعبه هوا و لوله‌های تهویه در سیستم هوا رسانی خودرو می باشد. از بدنه ای دایره ای و فلس دار تشکیل شده است. وظیفه اصلی دریچه گازیا دریچه گاز تنظیم میزان هوای ورودی به منیفولد هوا است. این تنظیم با تغییر زاویه سوپاپ در پاسخ به پدال گاز حاصل می‌شود. دریچه‌های گاز معمولاً به دو نوع سیمی و برقی تقسیم می شوند. در دریچه گازهای الکتریکی، یک موتور الکتریکی زاویه پره را تغییر می‌دهد و فرمان تغییر زاویه از پدال گاز الکتریکی به ECU (واحد کنترل موتور) و سپس از ECU به موتور دریچه گاز می رسد. علاوه بر این، تنظیمات بیکار یا ثابت از طریق صفحه دریچه گاز در دریچه گازهای الکتریکی انجام می‌شود.

در دریچه گازهای سیمی، زاویه فلپ دریچه گاز به صورت مکانیکی از طریق سیم دریچه گاز تغییر می‌کند و ECU زاویه فلپ دریچه گاز را از طریق سنسور دریچه گاز تشخیص می‌دهد. برای دریچه‌های گاز سیمی، تنظیم سرعت بلافاصله از طریق قطعه ای به نام استپر موتور انجام می‌شود که دستورات را از ECU دریافت می‌کند.

  • سیستم فشار هوا

سیستم فشار هوا شامل نصب یک سنسور نقشه بر روی منیفولد هوا است. وظیفه اصلی آن اندازه گیری فشار هوا قبل و بعد از روشن شدن موتور است. تصور کنید ماشین شما در ارتفاع بالایی قرار دارد. قبل از شروع، سنسور MAP فشار هوای پایین را تشخیص می‌دهد و این اطلاعات را به ECU (واحد کنترل موتور) رله می‌کند. این امر ECU را وادار می‌کند تا مقدار مناسب سوخت را برای بازده بهینه تزریق کند. علاوه بر این، هنگامی که خودرو در حال کار است، سنسور نقشه به‌طور مداوم فشار هوای داخل منیفولد را به ECU منتقل می‌کند. در پاسخ، ECU عملکردهای مختلف از جمله نرخ پاشش سوخت را برای حفظ عملکرد بهینه تنظیم می‌کند.

 قطعات سیستم هوا رسانی

 سخن پایانی

برای افزایش کارایی لوله ها و جعبه هوای فابریک، استفاده از کیت های مکش مهندسی شده و اولیه توصیه می‌شود. کیت ورودی باید با دقت طراحی شود تا اطمینان حاصل گرددکه هوا از خنک ترین نقطه ممکن خارج می‌شود. علاوه بر این، باید از یک فیلتر مناسب برای حفظ جریان هوای نامحدود استفاده شود و در عین حال به‌طور موثر گرد و غبار را فیلتر کرده و از ورود ذرات ریز به موتور جلوگیری کند.

 

✍ پیشنهاد ما : همه‌چیز در مورد سیستم تعلیق خودرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *