ضد یخ

در این مقاله که توسط کارشناسان مجموعه امداتکار گردآوری شده است به بررسی ضد یخ و طریقه استفاده آن پرداخته ایم.این مجموعه از کارنامه ای درخشان در زمینه امداد خودرو جاده ای و امداد خودرو شبانه روزی برخوردار است.قبل از اینکه بدانید ضدیخ چقدر موثر است، درک مفهوم این مایع بسیار مهم است. ضدیخ ماده ای است که برای بالا بردن نقطه جوش آب و جلوگیری از یخ زدگی استفاده می شود. یک خودرو می تواند با افزودن ضد یخ به رادیاتور در دمای بالاتر بدون جوش کار کند. اتیلن گلیکول ماده اولیه ضد یخ است، یک ترکیب مبتنی بر الکل که به طور معمول در رنگ های سبز، قرمز، آبی یا نارنجی موجود است.

ضد یخ و طریقه استفاده آن

بهتر است در ابتدا با عملکردهای ضد یخ آشنا شوید.

  1. جلوگیری از یخ زدگی در ماه های زمستان یکی از اهداف اصلی ضد یخ است. ضد یخ با کاهش نقطه انجماد آب کار می کند و از آسیب های برگشت ناپذیر ناشی از یخ زدگی آب خودرو به دلیل ماهیت فلزی قطعات خودرو جلوگیری می کند. رادیاتور می ترکد و دیواره بلوک سیلندر در نتیجه انبساط مایع ضد یخ به دلیل یخ زدن سیستم خنک کننده و افزایش حجم آن، شکافته می شود.
  2. اکثر رانندگان می دانند که استفاده از ضد یخ در زمستان چقدر مهم است، اما کمتر از نحوه عملکرد آن در تابستان اطلاع دارند. با بالا بردن نقطه جوش آب و جلوگیری از جوشیدن خودرو می توان در تابستان از ضدیخ استفاده کرد. به عنوان مثال، تهران گاهی اوقات دمای تابستان تا ۴۰ درجه سانتیگراد را تجربه می کند. بنابراین در این شرایط مایعی که بتواند حرارت موتور را کاهش دهد مورد نیاز است.
  3. عدم توانایی مایع خنک کننده در رسیدن به برخی نواحی و سوراخ های موتور می تواند یکی از عوامل گرم شدن موتور و جوشیدن خودرو باشد. این باعث افزایش دما در موتور می شود. این مشکل تا حدی با ضد یخ حل خواهد شد زیرا رسوبات داخل رادیاتور را کاهش می دهد.
  4. یکی از مسائلی که می تواند برای رانندگان هزینه زیادی داشته باشد، خوردگی و اکسید شدن اجزای فلزی موتور است. تعداد کمی از مردم می دانند که یکی از مهم ترین کاربردهای ضد یخ جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی است.

ضد یخ و طریقه استفاده آن

چرا باید ضد یخ را تعویض کرد؟

همانطور که قبلا اشاره شد، توانایی ضد یخ برای مقاومت در برابر خوردگی یکی از مهم ترین ویژگی های آن است. مدت زمان استفاده از ضد یخ به طور مستقیم با این ویژگی در ارتباط است. یعنی خاصیت ضد خورندگی ضد یخ از بین می رود و عمر موتور و سیستم خنک کننده را کوتاه می کند که ممکن است برای صاحب خودرو بسیار گران تمام شود.

ضد یخ نه تنها توانایی خود را در مقاومت در برابر خوردگی از دست می دهد، بلکه توانایی خود را برای مقاومت در برابر دماهای شدید نیز از دست می دهد. در صورت حذف این ویژگی یا خرابی، احتمال آسیب قابل توجهی به سیستم خنک کننده و موتور خودرو افزایش می یابد.

زمان مناسب تعویض ضد یخ خودرو

ضدیخ ها را می توان بر اساس کیفیت به دو دسته تقسیم کرد:

  • ضد یخ بر اساس مواد معدنی
  • ضد یخ با پایه ارگانیک

زمان بهینه برای جایگزینی ضدیخ بر پایه مواد معدنی که در بازار غالب است، سالی یک بار است. ضدیخ های با پایه ارگانیک به دلیل ماندگاری طولانی مدت اغلب سه سال عمر مفید دارند. توصیه می شود سالی یک بار ضد یخ را تعویض کنید زیرا نمی توان بین این دو حالت تفاوت قائل شد.

نحوه تعویض ضدیخ در خودرو

گام اول: تخلیه رادیاتور

تخلیه رادیاتور اولین قدم در تعویض ضدیخ است. پس از خنک شدن کامل موتور خودرو در رادیاتور را ببندید. دریچه تخلیه رادیاتور که اغلب به عنوان شیر یا درپوش T شکل شناخته می شود، در پایه رادیاتور، مستقیماً زیر موتور قرار دارد. پس از باز کردن درب رادیاتور، ظرفی را زیر آن قرار دهید که تقریباً ۲۰ لیتر مایع در آن قرار دارد. اجازه دهید مایع به طور کامل تخلیه شود، سپس شیر تخلیه را ببندید.

گام دوم : تخلیه ضدیخ موجود درپوسته موتور

همچنین باید ۳.۵ تا ۴ لیتر ضدیخ را که در پوسته موتور وجود دارد، علاوه بر مقداری که از رادیاتور خارج کردید، تخلیه کنید.

برای رسیدن به این هدف، درب رادیاتور را باز بگذارید و دریچه تخلیه رادیاتور را دوباره باز کنید. هنگامی که آب خروجی از شیر تخلیه رادیاتور تمیز شد، موتور خودرو را روشن کنید و همچنان آب را از بالای رادیاتور اضافه کنید. طبیعتاً توجه داشته باشید که این رویکرد اگرچه ساده است، اما یک اشکال جدی دارد: با جمع‌آوری نکردن ضدیخ استفاده‌شده، به محیط زیست آسیب می‌رساند.

گام سوم: پر کردن رادیاتور با ضد یخ جدید

اکنون که موتور خودرو خاموش است، سوپاپ هایی که باز کرده اید را ببندید تا ضدیخ قدیمی پاک شود. با استفاده از نسبت ذکر شده قبلی (۵۰:۵۰ یا ۴۰:۶۰، بسته به نوع خودرو)، رادیاتور و مخزن آب خودرو را با مخلوط ضد یخ و آب پر کنید،  آب جوش بهتر عمل می کند. مراقب باشید بیش از حد مجاز مایع اضافه نکنید.

گام چهارم: چک کردن نهایی

در نهایت موتور را روشن کنید و اجازه دهید مایع در موتور شروع به جریان کند. اگر مایع بیشتری نیاز است، آن را در رادیاتور بریزید و درب آن را ببندید. پس از مدتی کارکرد موتور، اگر متوجه شدید که موتور داغ است، مقداری ضدیخ خودکار به رادیاتور اضافه کنید.

کلام آخر

ضد یخ ماشین معمولاً شامل ترکیباتی مانند الکل، گلیکول و سایر مواد ضد یخ است که در رادیاتور ماشین و به منظور جلوگیری از یخ زدگی سطوح داخلی، مورد استفاده قرار می گیرد و از تشکیل لایه یخی جلوگیری می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *