مشکلات جعبه فیوز

استفاده از جعبه‌های فیوز سبب می‌شود تا مدارهای الکتریکی در خودرو در معرض مدارهای کوتاه نباشند و آسیب نببنند. در واقع از فیوز می ‌توان جهت محافظت و کنترل جریان الکتریکی که به واسطه سیم به اجزای الکتریکی جریان پیدا می‌کند، استفاده کرد. گاهی مشکلاتی برای جعبه فیوز پیش می‌آید که عملکرد مثبت ماشین را دچار اختلال می‌کند. جهت آشنائی بیشتر شما با این موضوع، در این مقاله به بررسی مشکلات جعبه فیوز می‌پردازیم.

آشنائی با جعبه فیوز

آشنائی با جعبه فیوز

جعبه فیوز مدل‌ های متنوعی دارد که در خودروهای مختلف می ‌تواند مورد استفاده باشد. زمان خرید جعبه فیوز در دفترچه راهنمای خودرو، در زمینه محل قرار گرفتن جعبه فیوز اطلاعاتی درج شده است. اغلب اتومبیل ‌ها دو جعبه فیوز دارند که یکی در محفظه موتور و دیگری درون وسیله نقلیه، زیر داشبورد قرار دارد.

جهت محافظت از قطعات موتور مانند سیستم خنک  ‌کننده و پمپ ترمز ضد قفل، معمولا از محفظه موتور استفاده می ‌شود. این در حالی است که عمدتا جهت حفظ عناصر الکتریکی کابین از جعبه فیوز داخلی استفاده می ‌نمایند.

معمولا جعبه فیوزها از تعدادی فیوز جهت رله و کارکردهای مختلف به منظور محافظت در برابر صدمه برخوردارند. فیوزهایی که داخل جعبه فیوز قرار گرفته‌اند در اندازه، شکل و رنگ ‌های مختلف هستند و برای تثبیت جریان الکتریکی به واسطه سیم‌ها از جریان الکترونیک در مقابل صدمه خودداری می‌کنند.

شکل جعبه فیوز

فیوزهایی که در اتومبیل‌ های امروزی تعبیه می ‌شوند، به شکل مستطیل یا استوانه‌ای هستند. فیوزهای به شکل مستطیل، دوکانکتور فشاری دارند. این کانکتور از طریق سیم فیوز به یک پوشش پلاستیکی وصل می ‌شوند. چنانچه بارگذاری زیاد به فیوز انجام شود با یک ضربه همراه خواهد بود.

در حالی که فیوزهای استوانه‌ای شبیه لامپ فلورسنت هستند که در انتهای هر دو قسمت آن‌ها محافظ شیشه‌ای به شکل محفظه بین این‌دو قرار دارد. میان انتهای فلزی، سیم فیوز نازکی وجود دارد که از طریق شیشه از آن نگهداری می‌شود. چنانچه بارگذاری بیش از اندازه صورت گیرد،  این سیم می‌سوزد و سبب مشکلات جعبه فیوز می‌گردد.

در حقیقت هنگامی که به جریان برق خلل وارد شود و یا چنانچه در مسیر جریان برق اتصالی به وجود آید، آمپر بیشتری در جریان قرار خواهد گرفت. سپس فیوز عمل می‌کند و جریان برق را قطع می‌نماید.

اختلال در عملکرد جعبه فیوز

اختلال در عملکرد جعبه فیوز

  • گاهی اوقات احتمال دارد افراد در زمان رانندگی به فیوز بدمند تا رادیو و دیگر اجزاء الکتریکی درون خودرو کار کند. چنانچه باتری ماشین سبب شود مکانیسم‌های برقی از بین برود، علت این مشکل مشکلات جعبه فیوز خواهد بود.
  • اگر فیوزهای متعدد ضرب گردند، مشکلات جعبه فیوز خود را نشان خواهد داد. در این زمان باید به تعمیر جعبه فیوز بپردازید.
  • اگر قطعه یا قطعاتی در اتومبیل‌تان حین رانندگی مشکل پیدا کند و ماشین فاقد فیوز باشد، وجود بیش از اندازه جریان الکتریسیته سبب گرم‌شدن سیم‌ها و در نتیجه ذوب شدن عایق‌ها خواهد شد. در حقیقت فیوزها سبب تثبیت این جریان می‌گردند.

در واقع گاهی مشکلات جعبه فیوز به فیوزهای سوخته یا پایانه‌های سوخته بر می‌گردد. چنانچه به دلایل مختلف پایانه‌ها به میزان زیادی گرم گردند، احتمال سوختن آنها زیاد خواهد بود. در این صورت پلاستیک یا پایانه‌هایی که محفظه را ساخته‌اند، احتمال دارند بسوزند یا ذوب گردند. چنانچه با این مشکل مواجه شدید، بایستی صفحه را تعویض نمایید.

  • در برخی زما‌ن‌ها احتمال دارد جریان وارده بر فیوز بیش از اندازه بوده و سبب انفجار فیوز گردد. چنانچه فیوز در ماشین منفجر شود، برف پاک‌کن، چراغ‌های جلو و دیگر قطعات الکتریکی کار نمی‌کنند.
  • یکی از دیگر مشکلات جعبه فیوز، شل شدن آنهاست. چناچه فیوزها جا به جا گردند احتمال دارد به راحتی شل شوند و این مساله نشانه‌ای از خراب شدن برخی پایانه‌های صفحه می‌باشد. در حقیقت ترمینال‌های آسیب‌دیده با وجود فیوزی که شل است، سبب ایجاد مشکلاتی همچون افت متناوب و یا ناگهانی برق اتومبیل می‌شوند.

چنانچه با خرابی ترمینال همراه با فیوز شل مواجه شدید، احتمال بروز مشکلات الکتریکی همچون قطع شدن متناوب و ناگهانی برق چراغ‌ها و یا لوازم جانبی خودرو را در نظر بگیرید.

  • از دیگر مشکلات جعبه فیوز آن است که احتمال دارد فیوزها، بی ‌علت به دفعات مکرر ضربه بخورند. در واقع صدماتی به فیوز وارد شود. در این صورت بایستی جعبه فیوز را از اتومبیل جدا نمایید تا بتوانید مشکل را تشخیص داده و به رفع آن بپردازید. بهتر است جهت تعمیر از افراد متخصص کمک بگیرید.
  • یکی از مشکلات جعبه فیوز هم می‌تواند مشکل سیم‌کشی باشد، که این مساله خود را از طریق سوختن مکرر فیوز نشان خواهد داد.
  • گاهی در فصل سرما شیشه‌ها دچار یخ‌زدگی شده و قدرت پمپ شیشه‌ها کافی نبوده و با مشکلات جعبه فیوز (فیوز کلید شیشه برقی) مواجه خواهید شد. همچنین چنانچه کلید شیشه برقی بیش از اندازه فشار داده شود یا تعداد دفعات استفاده از کلید بالابر افزایش یابد، برای جعبه فیوز مشکل ایجاد خواهد شد.
  • چنانچه تنظیم دمای ماشین( اتومبیل بیش از اندازه گرم یا سر گردد) به هم بخورد و جریان بیش از اندازه وجود داشته باشد، فن‌های خنک کننده آغاز به کار می‌کنند، همچنین اگر سیستم گرمایشی سبب آسیب به کابل‌ها گردد، یا رله فن‌ها با هم منطبق نباشند، یا دیر یا زود عمل نمایند، نشانگر وجود مشکلات جعبه فیوز(خرابی فیوز فن خنک کننده موتور) است.
  • از دیگر مواردی که نشانگر خراب بودن و وجود مشکلات جعبه فیوز است، لق بودن چراغ ‌ها و به ویژه چراغ مه‌شکن است که سبب اتصال برق شده و فشار زیادی از سوی آمپر به مه‌شکن وارد می‌گردد.
  • پریدن فیوز نیز نشانه دیگری از وجود مشکلاتی در جعبه فیوز خواهد بود. وجود مشکلاتی در سیم‌کشی سبب پریدن فیوز می‌گردد و منجر به جداشدن جعبه فیوز می‌شود.

✍ پیشنهاد ما : همه‌چیز در مورد سیستم تعلیق خودرو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *