مضرات تأخیر در تعویض روغن موتور

اگر روغن‌موتور به‌موقع تعویض نشود، ممکن است به لجن یا لخته تبدیل شود که باعث گیرکردن آن و آسیب به گلوله‌های فنر می‌شود. این امر درنهایت می‌تواند منجر به آسیب دیدن یاتاقان‌های خودرو شود که نیاز به تعمیرات پرهزینه‌ای مانند تعویض پیستون‌ها، لوازم جانبی، پمپ روغن، تسمه تایم و زنجیر پمپ روغن دارد. توجه به این نکته ضروری است که روغن ‌موتور نه‌ تنها قطعات را روغن‌کاری می‌کند، بلکه موتور را از طریق پمپ روغن خنک می‌ سازد. متأسفانه بسیاری از مردم کشور ما بر این باورند که با خودرو می‌توان ۸۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر را بدون تعویض روغن طی کرد که این تصور اشتباهی است. در ادامه به شما در مورد برخی از مضرات تأخیر در تعویض روغن‌ موتور را گوشزد می‌کنیم.این مقاله توسط کارشناسان مجموعه امداتکار تهیه شده است که خدماتی مانند امداد خودرو جاده ای و خدمات حمل خودرو ارائه می کند.

آیا فاصله زمانی تعویض روغن‌ موتور مهم است؟

شایان ‌ذکر است که بسیاری از افراد از بازه زمانی سه‌ماهه برای تعویض روغن‌موتور خودرو خود غفلت می‌کنند که این‌یک رویه رایج در سراسر جهان است و کاملاً غیرمنطقی نیست. طبق آزمایش‌ها انجام‌شده توسط آزمایشگاه بلک استون در ایالات متحده در سال ۲۰۰۸، حتی اگر روغن تا ده سال بدون استفاده باقی بماند، باوجود کثیف شدن و از دست دادن برخی از خواص آن، همچنان می‌توان بدون آسیب رساندن به خودرو از آن استفاده کرد.

بااین‌حال، برخی از شاخص‌های روغن‌موتور ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند، مانند عدد قلیایی یا TBN (تعداد پایه کل)، که توانایی روغن را برای کنترل محیط‌های اسیدی اندازه‌گیری می‌کند و باید بالاتر از ده باشد. ممکن است پس از ده سال این عدد به پنج کاهش‌یافته باشد، اما لزوماً به این معنی نیست که روغن تمام کارایی خود را ازدست‌داده است.

پیامدهای تعویض نکردن روغن‌موتور

عدم تعویض به‌موقع روغن‌موتور خودرو، ممکن است مشکلاتی را برای ماشین شما به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از پیامدهای تعویض نکردن به ‌موقع روغن‌موتور اشاره می‌کنیم:

 

  • فرسودگی و پارگی قطعات موتور

اگر روغن خودرو به‌موقع تعویض نشود، کثیفی در روغن‌موتور جمع می‌شود. درحالی‌که فیلترها در ابتدا می‌توانند آلودگی را از روغن جدا کنند، درنهایت آلودگی‌ها اشباع می‌شوند.  روغن توسط یک سوپاپ دور می زند و در نتیجه روغن آلوده و کثیفی حجمی زیادی به خود می گیرد. این می‌تواند باعث سایش فلزات داخل موتور شود.

  • از دست دادن خواص روانکاری

با گذشت زمان، مواد افزودنی روغن‌موتور مانند ضد زنگ و روان کننده ها خراب شده و باعث می‌شوند روغن خاصیت روان کنندگی خود را از دست بدهد. با کثیف شدن روغن‌موتور، روغن‌کاری آن متوقف شده و موتور به سرعت فرسوده می ‌شود و منجر به خرابی موتور می‌ گردد.

  • صدای موتور

روغن‌موتور با خاصیت روان کنندگی به عملکرد روان موتور کمک می‌کند. اگر روغن‌موتور به‌موقع تعویض نشود، ممکن است موتور صدا ایجاد کند که نشان دهنده این است که خودروی شما به سختی کار می‌کند. این صدا در اثر مکش مداوم روغن کثیف توسط موتور خودرو ایجاد می‌شود و باعث کثیف شدن روغن تمیز و ورود گرما به داخل آن می گردد. هر چه روغن خودرو آلوده‌تر باشد، ماشین سخت ‌تر حرکت می‌کند. تعویض روغن می‌تواند در رفع این مشکل به شما کمک کند.

 

 نکات مهم در هنگام  تعویض روغن‌موتور

هنگام تعویض روغن‌موتور، توجه به این نکته مهم است که روغن ممکن است برای مدت طولانی شفاف بماند. اگر روغن به سرعت سیاه شد، لزوماً به این معنی نیست که خواص و عملکرد آن کاهش‌یافته است. سیاه شدن سریع روغن به دلیل آلودگی و دود قطعات مختلف موتور است. در واقع، روغنی که برای مدت طولانی شفاف می ماند، ممکن است به طور موثر قطعات موتور را تمیز نکرده باشد، زیرا تغییر رنگ در نتیجه آلودگی قطعات داخلی موتور است. بنابراین، تعویض روغن و اطلاع تعمیرکاران از هرگونه مشکل، برای اطمینان از رفع سریع آن بسیار مهم است.

 

اگر همواره در شرایط آب و هوایی سخت یا در جاده هایی با ترافیک زیاد و گرد و غبار رانندگی می کنید، توصیه می‌شود روغن‌موتور را پس از ۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی تعویض کنید. از نشانگر روغن‌ موتور برای بررسی مرتب سطح و کیفیت روغن استفاده کنید. هنگام تعویض روغن، مطمئن شوید که محدوده استاندارد خودروی خود را رعایت کنید، زیرا اضافه کردن روغن کم یا زیاد می‌تواند باعث ایجاد مشکل در راندمان و عملکرد موتور شود. سطح پایین روغن نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، بنابراین از نشانگر روغن سنج برای اطمینان از سطوح مناسب بهره ببرید. روغن ‌موتور با ایجاد یک لایه نازک، نقش مهمی در کاهش اصطکاک بین قطعات موتور دارد. بااین‌حال، زمانی که روغن کارایی خود را در طول زمان از دست می دهد، قطعات می‌توانند با هم برخورد کنند و باعث شوند موتور صدایی بلندتر از حد معمول ایجاد کند. اگر متوجه صدای غیر عادی شدید، مهم است که روغن را در اسرع وقت تعویض کنید.

 

فرق بین روغن  موتور بد و خوب؟

تفاوت بین روغن خوب و بد در کیفیت روغن پایه و مواد افزودنی استفاده شده در فرمول نهفته است. روغن خوب باید از روغن پایه با کیفیت بالا ساخته شود و دارای افزودنی های موثری باشد که می‌تواند قطعات موتور را روان کند، ناخالصی ها را حل نموده و در برابر خوردگی پایداری خوبی داشته باشد.  همچنین باید یک لایه روغن با دوام در سطح قطعات موتور ایجاد کند و حتی پس از خاموش شدن موتور نیز آن را حفظ نماید.

 

سخن پایانی

برای به تعویق انداختن خرابی های ناشی از عدم تعویض به‌ موقع روغن ‌موتور، در حال حاضر از مواد مصنوعی در تولید روغن‌موتور استفاده می‌شود که باعث می‌ گردد فاصله زمانی بیشتری بین تعویض روغن وجود داشته باشد. با این‌ حال، همچنان رعایت فواصل توصیه شده تعویض روغن برای جلوگیری از عواقب منفی مهم است.

✍ پیشنهاد ما : دلایل کم شدن روغن موتور

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *