دیاگ

استفاده از دستگاه دیاگ، فرایند یافتن عیب خودرو در مدت زمان کوتاه است و تشخیص این دستگاه‌ها باعث می‌شود که مشکلات خودرو به سرعت شناسای گردد. به همین خاطر این دستگاه‌ها خرابی و مشکلات خودرو را به راحتی تشخیص می‌دهند. به لطف دستگاه‌های عیب یابی، تشخیص انواع نقص در خودروها به راحتی انجام می‌شود. در گذشته سعی می‌شد با تست صداهای وسیله‌ نقلیه هنگام رانندگی در جاده نقض‌ها را با نظرات پیش بینی کننده، پیدا کنند. این در حالی است که توسعه فناوری بر صنعت خودروسازی و همچنین رایانه‌ها و دستگاه‌های دارای سیستم‌های الکترونیکی تاثیر مثبت گذاشته است. تشخیص نقص به موقع در خودرو به کمک دستگاه دیاگ باعث صرفه‌جویی در زمان تعمیر وسیله نقلیه می شود.کارشناسان مجموعه امداتکار این مطلب را گردآوری کرده اند . امداتکار ارائه دهنده خدمات امداد خودرو جاده ای و امداد خودرو شبانه روزی است.

دستگاه دیاگ چگونه کار می‌کند؟

دستگاه دیاگ چگونه کار می‌کند؟

اول از همه، شما باید یک دستگاه عیب یاب داشته باشید که حاوی نرم افزاری برای وسیله نقلیه شما باشد و با خودروی شما سازگار باشد.

دستگاه عیب یاب از طریق یک سوکت obd (عیب یاب روی برد) یا از طریق بلوتوث به ECU خودرو، واحد کنترل الکترونیکی متصل می‌شود.

در صورتی که دستگاه دارای فناوری auto vın باشد، شماره شاسی خودرو به صورت خودکار خوانده می‌شود و اطلاعات خودرو به دست می‌آید. اما در صورت در دسترس نبودن این قابلیت، اطلاعات خودرو باید وارد برنامه شود.

پس از اتصال به خودرو، هر گونه نقص در صورت وجود، نمایش داده خواهد شد. فرآیند با توجه به سخت افزار دستگاه شما انجام می‌شود.

عملیاتی که با دستگاه تشخیصی که دارید انجام خواهید داد بسته به ویژگی‌های دستگاه شما و سخت افزار آن متفاوت است.

اما با هر دستگاه می‌توانید عملیات اساسی مانند خواندن و حذف کدهای خطا را انجام دهید.

چه زمانی از ابزار عیب یابی خودرو استفاده کنیم؟

هنگامی که با حالات زیر مواجه شدید احتمالا  لازم است که از ابزار تشخیص خودرو استفاده کنید.

۱.: چراغ هشدار روی داشبورد خودروی شما حتی زمانی که موتور ظاهراً از کار نمی‌افتد، روشن می ‌شود. این، می تواند نشانه ‌ای از مشکلات دیگر نیز باشد که در قسمت دیگری از خودرو رخ داده است( در موتور، گیربکس یا سیستم‌های اگزوز ).

اگر فکر می‌کنید ماشین شما خوب کار می‌کند اما چراغ چک روشن است، یک ابزار اسکن تشخیصی ماشین ممکن است به شناسایی علت واقعی کمک کند.

  1. با توجه به وجود انواع مختلفی از ابزارهای تشخیص خودرو، ابزارهای پیشرفته چیزی بیش از خواندن کدهای موتور را ارائه می‌دهند.

نسخه‌های پیشرفته اسکنر OBD-II همچنین می‌توانند داده‌های زنده سیستم خودرو را ضبط کنند تا به شما در رفع تنظیمات کمک موثری داشته باشند.

چه زمانی از ابزار عیب یابی خودرو استفاده کنیم؟

چگونه از دستگاه دیاگ استفاده کنیم؟

همه ابزارهای دیاگ خودرو به طور کلی از نظر طراحی و عملکرد مشابه هستند. برخی از ابزارهای سطح بالا ممکن است ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند قابلیت خواندن آمار داشته باشند، اما در نهایت، استفاده از همه آنها ساده است زیرا می‌توانید فقط متصل شوید و اسکن کنید.

بنابراین، شما فقط ملزم به یادگیری و دنبال کردن یک فرآیند هستید که در زیر به تفصیل توضیح داده شده است.

  • از کد خوان استفاده کنید

اساساً، ابزار عیب یابی خودرو شما برای دریافت کدهای عیب تشخیصی طراحی شده است که خودرو به طور پیش فرض هر زمان که رایانه داخلی مشکلی را تشخیص دهد، آنها را ثبت می‌کند.

  • ابزار را به درگاه OBD-II وصل کنید

داده‌ها در درجه اول از پورت OBD-II توسط ابزار تشخیصی دانلود می‌شوند. وقتی ابزار را وصل می‌کنید، تقریباً به هر مشکلی که وسیله نقلیه دارد؛ دسترسی پیدا خواهید کرد. پس از رسیدن به اینجا، فقط باید تنظیمات را کمی تغییر دهید تا اطلاعات کامل را دریافت کنید.

پورت OBD-II جهانی است، به این معنی که هر نوع ابزار تشخیصی را می‌توان به آن وصل کرد. اطمینان حاصل کنید که اتصال دهنده انتهایی در پورت مناسب است تا ابزار بتواند به طور موثر با رایانه داخلی ارتباط برقرار کند.

در صورتی که خودروی شما کدهای خودرو را در حافظه ذخیره نکند، خودرو را روشن کنید. موتور را فقط زمانی روشن نمایید که رایانه داخلی به آن نیاز داشته باشد تا سلامت خودرو را در زمان واقعی نظارت کند.

  • کد(های) ماشین را بخوانید

فرآیند عیب یابی هر خودرویی قابل اجرا و امکان پذیر است زیرا در حالت ایده آل، می‌تواند کدهایی را که در پاسخ به مشکلات مکانیکی داخل وسیله نقلیه شما ایجاد می‌شود، بخواند.

هنگامی که یک تناسب خوب و ایمن پیدا کردید، با روشن کردن دکمه پاور دستگاه، ابزار تشخیصی را روشن کنید. همچنین اگر بلوتوث فعال باشد، می‌توانید آن را از طریق بلوتوث روشن کنید. در مرحله بعد، اگر اسکنر تشخیصی یک بار به طور خودکار شروع به خواندن نکرد، به آن دسترسی پیدا کنید.

قبل از ادامه، به خاطر داشته باشید که برخی از ابزارهای تشخیصی ماشین بلوتوث برای دسترسی به برنامه شخص ثالث سازگار در صورتی که برنامه خاص خود را نداشته باشد، نیاز دارند. همچنین، اگر برای اولین بار در وسیله نقلیه خود از آن استفاده می کنید، باید شماره VIN خودرو را وارد کنید.

پس از تکمیل اسکن در عرض چند ثانیه، اطلاعاتی در مورد هر مشکل یا کد خطای خاصی که شناسایی شده است دریافت خواهید کرد. اگر اسکنر توضیح دقیقی درباره معنای آن ارائه نمی‌دهد، این داده‌ها را ضبط کنید یا کدها را یادداشت نمایید.

همچنین می‌توانید کدها را در رایانه بارگیری کنید، در حالی که برخی از اسکنرها ممکن است آنها را برای شما ذخیره کنند. معمولاً برنامه‌های اسکنر ابزارهای دارای بلوتوث در مقایسه با برنامه‌های معمولی اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهند.

چگونه از دستگاه دیاگ استفاده کنیم؟

کلام آخر

درباره هر آنچه که باید در مورد دیاگ بدانیم برایتان صحبت کردیم، اگر قبل از مراجعه به تکنسین وسیله نقلیه خود را اسکن می‌کنید باید کدها را یادداشت کرده تا یک نمای کلی از مشکلات خودروی خود به دست آورید.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با امداتکار همراه باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *