دلایل سخت جا رفتن دنده

مشکل سخت جا رفتن دنده یکی از مسائل جدی در وسیله نقلیه است که نیاز به رسیدگی فوری دارد. در بعضی سرویس‌های دوره‌ای این مشکل به سادگی برطرف می‌شوند و چندان حاد نیست. اما توجه داشته باشید که در برخی موارد موارد ممکن است برای شما و سرنشینان حادثه آفرین باشد. در این مطلب سعی کرده‌ایم دلایل سخت جا رفتن دنده را برایتان توضیح دهیم تا بتوانید با شناسایی آنها مشکلات دنده را حل کرده و در آینده جان خود و عزیزانتان را نجات دهید.چنانچه هنگام رانندگی خودرو شما با مشکل فنی مواجه شد میتوانید با شماره امداد خودرو مجموعه امداتکار تماس حاصل فرمایید.

۴ دلیل رایج سخت جا رفتن دنده

در ادامه چهار دلیل جا نرفتن دنده خودرو آورده شده است که با مشاهده آنها احتمالا لازم باشد، سری به تعمیرکار بزنید.

4 دلیل رایج سخت جا رفتن دنده

  • کلاچ وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد

یکی از رایج‌ترین دلایل جا نرفتن دنده مربوط به کلاچ خودرو است. این، جز مهمی از گیربکس ماشین است. وقتی کلاچ به درستی کار خود را انجام نمی‌دهد، نمی‌توانید دنده را جا بزنید. از شایع‌ترین دلایلی که ممکن است نشان دهد کلاچ ماشین از کار افتاده وجود مشکلات هیدرولیکی یا مکانیکی خودرو است.

اگر کلاچ ماشین شما هیدرولیکی باشد، لازم است که نگاهی به سطح مایع کلاچ یا وضعیت سیستم هیدرولیک بیندازید؛ در بعضی موارد این سیستم می ‌تواند باعث اختلال در کلاچ شود.

اما این مشکل در کلاچ‌ های مکانیکی چگونه است؟ به این صورت که با فرسودگی یا شکسته شدن دیسک یا صفحه کلاچ باعث می ‌شود که دنده ماشین به راحتی جا نرود و از دلایل سخت جا رفتن دنده محسوب می ‌شود.

  •  ماهک دنده (Mahek Rib) دچار آسیب شود

ماهک دنده قطعه‌ ای به شکل کمان است که با جابجا شدن آن، کشویی دنده حرکت می ‌کند. در نتیجه چرخ دنده مورد نظر وارد کار می ‌شود تا سرعت خودرو تغییر کند.

اما این قطعه چه ربطی به مشکل سخت جا رفتن دنده دارد؟ در واقع فرسودگی این قطعه باعث جا نرفتن دنده می‌ شود. این ماهک وظیفه دارد که دنده را عوض کند و دنده برنجی را در موقعیت درست حرکت دهد تا امکان تعویض روان را فراهم سازد.

اما به مرور زمان این قطعه دچار فرسودگی می‌ شود یا اینکه آسیب می ‌بیند، در نتیجه یکی از دلایل سخت جا رفتن دنده شناخته می ‌شود.

تنها راه حل، تعویض کردن آن است. با این حال این یک راه آسان نبوده و نیاز به ابزارهای به خصوصی دارد، به همین منظور توصیه می ‌شود وسیله نقلیه خود را پیش یک مکانیک حرفه‌ ای ببرید که تخصص وی،  کار به روی سیستم ‌های انتقال قدرت است.

  • دنده برنجی نیز اگر آسیب ببیند یکی از دلایل سخت جا نرفتن دنده می ‌شود

دنده برنجی مانند ماهک دنده در صورتی که آسیب ببیند یا خورده شود باعث جا نرفتن دنده خودرو می‌ شود. این قطعه هم به سرعت دنده‌های گیربکس کمک می‌کند و تعویض نرم را فراهم می سازد. با این حال به مرور زمان ممکن است دچار فرسودگی شود که با مشکلاتی مثل جا نرفتن دنده روبرو می‌ شوید.

  • سطح واسکازین گیربکس از دلایل سخت جا رفتن دنده

آخرین دلیلی که باعث جا نرفتن دنده می ‌شود سطح واسکازین گیربکس است. البته این مورد در صورتی باعث سخت شدن دنده می‌ شود که به پایین ‌ترین حد مجاز خود برسد.

البته ممکن است در این سیستم نشتی وجود داشته باشد یا روغن آن برای مدت طولانی تعویض نشده باشد. در هر صورت مهم است که در زمان تعریف شده به این مشکل رسیدگی کنید. در صورتی که آن را نادیده بگیرید آسیب بسیار جدی به گیربکس شما وارد خواهد شد.

نگهداری از دنده خودرو و جلوگیری از سخت جا رفتن آن

نگهداری از دنده خودرو و جلوگیری از سخت جا رفتن آن

دلایل سخت جا رفتن دنده را برایتان توضیح دادیم اما مراقبت از آن می ‌تواند مشکلات سخت جا رفتن را برطرف کند. همانطور که می‌دانید سیستم دنده در خودرو به گیربکس اشاره دارد که وظیفه تبدیل نیروی موتور برای به حرکت درآوردن چرخ ‌ها را بر عهده دارد.

بررسی منظم سطح و وضعیت مایع گیربکس ضروری است، در صورت پایین بودن سطح مایع یا کثیف بودن آن می‌ تواند منجر به افزایش اصطکاک و آسیب به چرخ دنده‌ ها شود.

همچنین با گذشت زمان این مایع می ‌تواند آلوده شود یا خاصیت روان کنندگی خود را از دست بدهد. به همین خاطر تغییرات منظم مایعات در فواصل زمانی توصیه شده به حفظ روانکاری مناسب و کنترل دما در جعبه دنده کمک می‌ کند.

اجتناب از شتاب یا کاهش سرعت ناگهانی؛  همچنین درگیر شدن آرام و روان دنده ‌ها می‌تواند فشار وارد بر آنها را کاهش داده و طول عمر آنها را افزایش دهد. فراموش نکنید گرمای بیش از حد انتقال می ‌تواند منجر به سایش چرخ دنده ‌ها شود.

اطمینان حاصل کنید که سیستم خنک کننده گیربکس به درستی کار می‌کند.

شایان ذکر است که خودروهای مختلف ممکن است سیستم‌ های دنده ‌ای متفاوتی داشته باشند، مثل سیستم ‌های اتوماتیک یا دستی که ممکن است هر کدام دارای  روش نگهداری متفاوتی باشند. برای مراقبت بهتر از گیربکس همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.

سخن پایانی

به طور خلاصه برایتان دلایل سخت جا رفتن دنده را توضیح دادیم. از آنجا که تسمه تایم ارتباط مستقیمی با سیستم دنده خودرو ندارد حفظ صحیح گیربکس برای عملکرد طولانی مدت و دوام خودرو بسیار مهم است.بررسی و تعویض منظم مایع گیربکس و تکنیک ‌های تعویض دنده نرم، اطمینان از خنک‌ سازی مناسب و انجام بررسی ‌های منظم؛ همگی جنبه‌ های مهم مراقبت از گیربکس خودرو هستند.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مجموعه امداتکار باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *