رانندگی در برف

رانندگی در شرایط برفی می تواند بسیار سخت و حتی خطرناک باشد. بنابراین باید قبل از رانندگی در برف به اندازه کافی خود را آماده کنید تا طبق برنامه به مقصد برسید. برای جلوگیری از حوادث ناگوار، باید قبل از رانندگی به نکات زیر توجه کنید.اگر هنگام رانندگی در برف به هر دلیلی در جاده به مشکل برخورد کردید جهت بهره مندی از خدمات امداد خودرو جاده ای با شماره امداد خودروی امداتکار تماس بگیرید.

 چگونه در برف و یخبندان رانندگی کنیم؟

  • برای بهبود دید هنگام رانندگی روی برف و یخ، از نور کم استفاده کنید.
  • مراقب مسیر باشید، تا جایی که می توانید از خطوط مرکزی و کناری استفاده کنید و خودرو را در جهت مناسب هدایت نمایید.
  • در جاده های خشک، سرعت خود را کاهش داده و ثابت نگه دارید.
  • هنگام حرکت در یک گوشه، با احتیاط و آهسته تر رانندگی کنید. فرمان را به سرعت نچرخانید.
  • از انجام چرخش یا توقف ناگهانی خودداری کنید.
  • هنگام استفاده از پدال گاز، شتاب نگیرید یا سرعت خود را کاهش ندهید.

هنگام رانندگی روی برف و یخبندان مراقب جاده ها باشید. بیشتر تمرکز کنید، از یک دنده سنگین استفاده نموده و اگر جاده باریک است، ویا دست اندازهاهای زیادی دارد، یا در یک طرف شما دره، صخره یا ارتفاع دیگری است تا می تواند از لبه ها دوری کنید.

هنگام چرخش از ترمز زدن خودداری کنید. هنگام ترمزگیری و کاهش سرعت، بهتر است این کار را در مسیر مستقیم انجام دهید. وقتی روی برف یا یخ ترمز می کنید، به خودتان زمان بیشتری بدهید.

برای جلوگیری از قفل شدن چرخ ها از ترمز ملایم استفاده کنید. هنگام ترمزگیری در برف و یخ، فاصله را در سه یا چهار ضرب کنید.

به سادگی پای خود را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در جهتی بچرخانید که می‌خواهید خودرو حرکت کند تا در صورت سر خوردن خودرو به چرخ‌های جلو فرصتی برای ماندن در جاده بدهید. علاوه بر این، مراقب سایر رانندگان باشید. در این مواقع اصلاً ترمز نگیرید.

در صورت امکان در هوای برفی رانندگی نکنید!

به دو دلیل اساسی، هیچ کس نباید در هنگام کولاک رانندگی کند. اول از همه، هنگامی که وسیله نقلیه شما در جاده است، برای مقامات غیرممکن است که برف را از جاده پاک کنند، که باعث گیر افتادن افراد دیگر می شود.

 

دوم، خدمات اورژانس باید زمان بیشتری را صرف کنند تا اینکه به شما و سایر افرادی که به طور ناخواسته در بارش برف گرفتار شده اند، برسند و امداد رسانی داشته باشند.

 چگونه در برف و یخبندان رانندگی کنیم؟

به آهستگی رانندگی کنید!

این توصیه ممکن است در ابتدا کاملاً واضح به نظر برسد، اما توصیه می‌شود آن را در میان نکات رانندگی در زمستان لحاظ کنید، زیرا نادیده گرفتن آن برای افراد غیر معمول نیست.

در طول ماه‌های زمستان که برف می‌بارد، زمین به دلیل یخ زدگی لیز است و این امکان وجود دارد که نتوانید وسیله نقلیه خود را کنترل کنید، رانندگی آهسته منطقی است. مهم نیست که چقدر پشت فرمان مهارت دارید، اگر خیلی سریع پیش بروید، همیشه کنترل کمتری خواهید داشت.

با دنده دو رانندگی کنید. در حالی که برخی از سازندگان توصیه می کنند هنگام کار با خودروهای دستی از دنده ۲استفاده کنید، بسیاری از خودروهای اتوماتیک دارای تنظیمات “برف” برای گیربکس هستند. از رانندگی همزمان روی شانه یا لبه جاده خودداری نمایید.

زمان و مسافت بیش‌تری را برای متوقف‌کردن خودرو در نظر بگیرید!

شما باید زمان و فضای بیشتری را به خود اختصاص دهید تا در زمستان خودرو خود را به دلیل جاده های لغزنده متوقف کنید. به عنوان مثال، پدال گاز را ده ثانیه قبل فشار داده و سپس به تدریج پدال ترمز را فشار دهید.

در فصل زمستان و در شرایط بارندگی شدید و برفی توصیه می شود از ترمزهای ناگهانی و ترمزگیری خودداری شود. در نتیجه ممکن است ماشین لغزش کند.

از خودروهای جلویی فاصله بیشتری داشته باشید!

ایمنی کمتر مساوی است با فاصله کمتر. با رعایت آخرین نکته، توجه داشته باشید که برای رانندگی ایمن‌تر باید در ماه‌های زمستان فاصله ایمن با خودروی جلویی  خود را حفظ کنید.

سطح صاف می تواند با توانایی ترمزگیری شما تداخل داشته باشد و توقف سریع مثل همیشه را برای شما غیرممکن کند.

در سربالایی ها از افزایش سرعت خودداری کنید!

هنگام رانندگی در زمین های لغزنده، ممکن است چرخش لاستیک را تجربه کنید و اگر بخواهید روی شیب سرعت داده و پدال گاز را فشار دهید، ممکن است نتایج مطلوبی را تجربه نکنید. بنابراین، به سمت بالا شتاب نگیرید. اگر متوجه شدید که نیاز به اعمال فشار بیشتر به پدال گاز دارید، با احتیاط ادامه دهید.

هنگام لیز خوردن در برف و یخ چه کنیم؟

چرخاندن فرمان در همان جهتی که عقب خودرو در حال سر خوردن است، یکی از اصول رانندگی برفی است، به خصوص زمانی که خودرو شروع به سر خوردن می کند.

با این کار کنترل خودرو را باز می‌گردانید و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می‌کنید. مبارزه با لغزش فقط باعث طولانی تر شدن آن می شود و باعث می گردد کنترل خود را از دست بدهید، بنابراین از انجام این کار خودداری کنید.

با این حال، اگر هنگام ترمزگیری یا عبور از لبه های صاف کمی لیز بخورید، نیازی به واکنش سریع ندارید زیرا خودرو در عرض چند ثانیه تعادل خود را حفظ می کند.

کشش ماشین در جاده های برفی ضعیف خواهد بود، بنابراین باید آماده باشید و خونسردی خود را حفظ کنید، زیرا ماشین شروع به لیز خوردن می کند.

کلام آخر

هنگام رانندگی در برف، تصمیمات باید سریع گرفته شود. اینکه بدون هیچ مشکلی از این آب و هوا جان سالم به در خواهید برد یا نه به تصمیماتی که در عرض چند ثانیه می گیرید بستگی دارد. ناگفته نماند که اگر کار مهمی ندارید، بهتر است در خانه بمانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *