رانندگی در هوای بارانی

رانندگی در هوای بارانی ممکن است دشوار باشد، زیرا دید کم و سطوح صاف هم برای رانندگان و هم برای عابران پیاده خطرناک است. در این پست به برخی از مهم ترین راهکارها برای رانندگی ایمن در باران خواهیم پرداخت. شرایط نامساعد جوی همراه با رانندگی غیرمسئولانه می تواند منجر به تصادف شود.این مقاله توسط کارشناسان مجموعه امداتکار که در زمینه امداد خودرو جاده ای و امداد خودرو تهران فعالیت می کند گردآوری شده است که در دیگر مقاله خود به موضوع رانندگی در برف پرداخته است.

با این حال، اگر اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید و دستورالعمل های ایمنی توصیه شده را رعایت کنید، رانندگی در باران ممکن است راحت و ایمن باشد. اما هنوز این احتمال وجود دارد که راننده­ای بی احتیاط منجر به تصادف شود.

با رعایت چه نکاتی می‌توانیم سفری امن و مطمئن را در هوای بارانی تجربه کنیم؟

برای تجربه سفر خوب، در صورت امکان مجدداً برنامه ریزی کنید و مسافرت خود را به یک روز آفتابی موکول نمایید. اگر رانندگی در باران اجتناب ناپذیر است، توجه به توصیه های زیر به تضمین سفر ایمن تر برای همه کمک می کند.

با رعایت چه نکاتی می‌توانیم سفری امن و مطمئن را در هوای بارانی تجربه کنیم؟

لاستیک مناسب را تهیه کنید

هدف اصلی تایرها حفظ اصطکاک و کشش کافی با سطح جاده است، اما جاده های لغزنده چالشی برای عملکرد لاستیک هستند. هنگام انتخاب لاستیک های مناسب برای شرایط بارانی باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. لاستیک ها نقش بسزایی در عملکرد خودرو در هوای مرطوب و جاده های خیس دارند.

  • سن لاستیک ها مهم است زیرا می توانند به مرور زمان کشش را از دست بدهند و عملکرد کمتری روی سطوح صاف داشته باشند.
  • از آنجایی که بسیاری از لاستیک‌های تابستانی وارداتی فاقد طراحی آج لازم برای پخش موثر آب هستند، لاستیک‌های ۴ فصل به شدت توصیه می‌شوند.
  • عمق آج و عملکرد تایر نیز بسیار مهم است. چسبندگی لاستیک در جاده کاهش می یابد و آب به دلیل عمق کم آج نمی تواند پخش شود.

فشار تایر، اندازه آج و سلامت کلی تایر را یک بار در ماه بررسی کنید تا حداکثر کارایی را تضمین نمایید. رانندگان می توانند ایمنی و کنترل خود را در شرایط مرطوب بهبود بخشند و با تمرکز بر این جزئیات و انتخاب لاستیک های مناسب، رانندگی را به تجربه ای امن تر تبدیل کنند.

از تجهیزات ایمنی و روشنایی مناسب استفاده کنید

هنگامی که باران می بارد، سیستم برف پاک کن خودرو برای حفظ بهترین دید ممکن، بسیار مهم است. قبل از شروع سفر در فصل بارانی، مطمئن شوید که موتورهای برف پاک کن، شیشه نمک و تیغه ها در وضعیت مناسبی کار می کنند. برای تضمین کارایی تیغه های برف پاک کن، به طور دوره ای آنها را بررسی کرده و در صورت نیاز اقدام به تعویض آنها کنید.

همچنین اطمینان از عملکرد صحیح سیستم روشنایی خودرو در صورت بارندگی بسیار مهم است. چراغ‌ها علی‌رغم محبوبیت خود، به دلیل نور سفید می‌توانند بازتاب بیش از حد ایجاد کنند و دید را در شرایط بارانی کاهش دهند.

هوای بارانی بر چسبندگی لاستیک و راندمان ترمز نیز تأثیر دارد. در جاده‌های مرطوب، لاستیک‌ها چسبندگی خود را از دست می‌دهند و این احتمال وجود دارد که لنت‌ها و دیسک‌های ترمز خیس شوند. این ممکن است باعث قفل شدن چرخ ها یا کاهش نیروی ترمز شود. از لنت ترمز با کیفیت استاندارد استفاده کنید و روغن ترمز را مطابق با برنامه دستی خودرو تعویض نمایید.

طرز صحیح رانندگی در هوای بارانی چگونه است؟

تمرکز کامل راننده و توجه دقیق به جاده در آب و هوای نامساعد، اهمیتی دو چندان پیدا می­کند. رانندگی در حالت خستگی می تواند بر قضاوت و زمان واکنش تأثیر بگذارد، بنابراین احساس هوشیاری و استراحت بسیار مهم است. اگر احساس خستگی می کنید، بسیار مهم است که قبل از ادامه سفر چند دقیقه مکث کرده و استراحت کنید.

هنگام رانندگی در شرایط مرطوب، باید با احتیاط بیشتری در مورد کنترل فرمان عمل کنید. خطرات قابل توجهی در جاده های مرطوب و گودال ها وجود دارد که پدیده هایی به نام “آب سواری” را نیز به وجود می آورد. این زمانی اتفاق می افتد که نیروی آب به عنوان مقاومت در برابر خودرو عمل می کند و باعث می­شود فرمان به طور ناگهانی به داخل کشیده شود و باعث انحراف خودرو گردد.

راننده باید با هر دو دستش محکم باشد و نیروی و کنترل بیشتری به فرمان اعمال کند تا بتواند با خیال راحت از این موانع عبور کند. در هوای بارانی باید هوشیار بود و برای شرایط پیش بینی نشده آماده باشید.

رانندگان می توانند با رعایت نکات فوق؛  ایمنی خود را در جاده و به  هنگام آب و هوای بارانی حفظ نمایند و تجربه رانندگی ایمن تر و مطمئن تری را به دست بیاورند.

۵ نکته بسیار مهم برای رانندگی در روزهای بارانی

۱-هر دو دست را روی فرمان نگه دارید

۲-فاصله ایمنی را حفظ کنید

۳-از گودال های آب اجتناب کنید

۴-چراغ های ترمز مانیتور را چک کنید

۵- ایمن رانندگی کنید و از عوامل حواس پرتی به دور باشید.

نکات فنی خودرو برای رانندگی در هوای بارانی

  • لاستیک ها و عمق آج را بررسی کنید
  • حفظ فشار مناسب تایر
  • تیغه های برف پاک کن فرسوده را تعویض کنید
  • بازرسی سیستم ترمز
  • چراغ های جلو و عقب را بررسی کنید
  • تست سیستم های مه و یخ زدایی
  • بررسی مهر و موم شیشه جلو
  • اطمینان از عملکرد درست برف پاک کن ها

 

کلام آخر

ایمنی رانندگی در آب و هوای نامساعد را با حفظ وضعیت مناسب لاستیک ها، بازرسی چراغ ها و تیغه های برف پاک کن، و اطمینان از عملکرد سیستم های مه شکن در اولویت قرار دهید. با تنظیم سرعت رانندگی در هوای بارانی، اجتناب از کروز کنترل و رعایت فاصله ایمن می توانید خطر تصادف را کاهش دهید. برای سفری ایمن، معقول رانندگی کنید و به وضعیت آب و هوا توجه داشنته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *