زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم کاملاً به نوع و مدل وسیله نقلیه شما بستگی دارد و مهم است که در صورتی که خودتان می‌خواهید آن را تعویض کنید، مهارت داشته باشید یا به یک مکانیک حرفه‌ای جهت تعویض مراجعه کنید. به طور کلی، تسمه تایم هر ۵ تا ۱۰ سال یکبار تعویض می شود. با این حال می‌تواند بسته به عواملی مانند نوع موتور، شرایط رانندگی و سابقه تعمیر و نگهداری متفاوت باشد.مجموعه امداتکار از معتبرترین مجموعه های امداد خودرو تهران می باشد . جهت بهره مندی از خدمات این مجموعه با شماره امداد خودرو این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

تعویض تسمه تایم در بازه زمانی توصیه شده بسیار مهم است، زیرا تسمه تایم زمانی که فرسوده یا خراب است می‌تواند باعث آسیب جدی به موتور شود.

اگر تسمه تایم در حین کارکرد موتور بشکند، می‌تواند منجر به برخورد پیستون‌ها و سوپاپ‌ها شود و به طور جدی باعث آسیب قابل توجهی به موتور گردد.

بنابراین زمان تعویض تسمه تایم بسیار مهم بوده و باید در درست‌ترین زمان انجام شود، همچنین در کنار آن مهارت تعمیرکار بسیار مهم است چون نصب دقیق، تأثیر مهمی در طول عمر یک تسمه تایم دارد.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم مثل زنجیر دوچرخه برای وسیله نقلیه کار می‌ کند، این تسمه تمام قطعات متحرک داخلی موتور را هماهنگ نگه می ‌دارد و همچنین گاهی اوقات پمپ آب، پمپ روغن و پمپ تزریق را تغذیه می‌ کند.

در واقع،  تسمه تایم که تسمه لاستیکی با دندانه‌های سخت است که چرخاندن میل و لنگ را به عهده دارد و حرکت آنها را با هم هماهنگ می‌ کند. همچنین این موارد تضمین می‌کند که سوپاپ‌های ورودی و خروجی موتور به موقع و همراه با پیستون‌ها باز و بسته می‌ شوند. در صورتی که این هماهنگی به درستی کار نکند باعث می‌شود که کارایی و عملکرد خودرو نیز تضعیف شود.

همچنین اگر سوپاپ‌های اگزوز خیلی زود باز شوند، محفظه احتراق فشار خود را از دست می ‌دهد و باعث افت برق می‌ شود. اگر اجزای موتور بسیار ناهماهنگ باشند، ممکن است با هم برخورد کرده و به یکدیگر آسیب برسانند و در نتیجه تعمیرات هزینه بر نیاز باشد.

تعویض تسمه تایم را در چه زمانی انجام دهیم؟

زمان تعویض تسمه تایم در فواصل مسافت پیموده شده توسط سازنده خودرو بسیار مهم است. هر سازنده متفاوت است، اما معمولاً هر ۶۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ مایل باید تعویض شود. فاصله زمانی توصیه شده برای وسیله نقلیه خاص شما را می‌توان در دفترچه راهنمای خودرو یافت.

از آنجایی که تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است به مرور زمان فرسوده می شود و در نهایت می ‌شکند. وقتی خراب می‌شود، موتور از کار می‌افتد یا اجزای آن هماهنگ نیستند، به موتور آسیب می‌زند.

اگر تسمه تایم را در زمان توصیه شده تعویض نکنید، ممکن است با خرابی کامل موتور، شکستگی یا خم شدن سوپاپ‌ها، آسیب سر سیلندر یا میل بادامک و آسیب دیدن پیستون و دیواره سیلندر مواجه شوید.

تسمه تایم باید در زمان درست تعویض شود و طبق اصولی درست باید آن را تعمیر و نگهداری کنید تا از پرداخت های  سنگین جلوگیری کنید. به این ترتیب،  نیازی نیست که هنگام تعویض کردن تسمه تایم، پول زیادی خرج کنید.

تعویض تسمه تایم را در چه زمانی انجام دهیم؟

عملکرد تسمه تایم

تسمه تایم در برخی کاربردها مستقیماً در روغن کار می کند. سازندگان از این طرح برای کاهش اصطکاک در موتور و در نتیجه کاهش انتشار آن استفاده می‌کنند. در عین حال، این کار عملکرد کم نویز را با زمان بندی بسیار دقیق تضمین می‌کند.

با این حال، کارکردن به این روش، نیازهای بسیار بالایی را در خصوص ویژگی‌های سایش تسمه تایم ایجاد می کند. زیرا حتی کوچکترین ناخالصی در روغن می‌تواند منجر به تشکیل کریستال شود. اگر چنین کریستال‌هایی بین تسمه و قرقره قرار گیرند، تسمه می تواند توسط کریستال‌های بسیار سخت آسیب ببیند و در بدترین حالت،  ممکن است پاره شود.

نشانه‌هایی که زمان تعویض تسمه تایم را نشان می‌دهند

اما در اینجا برخی از شاخص‌های احتمالی وجود دارد که ممکن است زمان تعویض کمربند خود فرا رسیده باشد:

  • کاهش قدرت موتور
  • گرم شدن بیش از حد
  • لرزش یا تکان خوردن غیر عادی
  • مشکل در راه اندازی خودرو
  • صدای غیر معمول تسمه‌ها
  • نشت روغن

 

مهم: وقتی خودروی شما در حال سرویس دهی است بهتر است که نگاهی به پمپ آب آن بیندازید و اگر احتیاج به تعمیر داشت آن را نیز تعویض کنید. طول عمر پمپ آب بسیار مهم بوده و در صورت خاموشی تسمه تایم به راحتی قابل دسترس است. این کار باعث صرفه جویی در هزینه‌های اضافی خودرو می‌شود.

زمانی که وسیله نقلیه شما در حال سرویس است، توصیه می‌کنیم پمپ آب را نیز تعویض کنید.

تعمیر و تعویض تسمه تایم را در کنار ما تجربه کنید

تعویض تسمه تایم یک سرویس گران قیمت است. این، یک فرآیند پیچیده و دشوار است که بسته به وسیله نقلیه می ‌تواند ۴ تا ۸ ساعت طول بکشد. تعویض تسمه تایم قبل از شکستن از آسیب دیدن موتور جلوگیری می‌ کند و در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می‌ شود. اگر در مورد نیاز به تعویض تسمه خود مطمئن نیستید، همین امروز به مجموعه ما مراجعه کنید.

تکنسین ‌های متخصص ما وسیله نقلیه شما را بررسی خواهند کرد، هر گونه آسیب به تسمه تایم شما را شناسایی کرده و آن را با خدمات با کیفیت و با قیمت مقرون به صرفه جایگزین می کنند.

زمان تعویض تسمه تایم را فراموش نکنید و مراقب باشید که این کار را در بهترین زمان انجام دهید. هر چه دیرتر اقدام کنید، مطمئنا باید هزینه سنگین‌تری بپردازید. می‌توانید جهت آخرین اطلاعات با کارشناسان مجموعه امداتکار تماس بگیرید و درباره نحوه سفارش یا خرید آن نیز سوالات خود را مطرح کنید. پاسخگوی تمام سوالات شما کاربران محترم هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *