عمر مفید باتری ماشین

باتری خودرو یکی از مهم ترین اجزای آن است. در خودروها از باتری ها برای عملکردهای مختلفی مانند تهویه مطبوع، برف پاک کن ها، شیشه های برقی، رادیو و سیستم های سمعی و بصری، راه اندازی خودرو، شارژ گوشی و روشن کردن لامپ ها استفاده می شود. به همین دلیل، بسیار مهم است که بدانید باتری ماشین شما چقدر دوام می آورد و چگونه تشخیص دهید که چه زمانی آن را تعویض کنید.امداتکار در این مقاله به بررسی موضوع عمر مفید باتری ماشین پرداخته است . همچنین امداتکار کارنامه ای درخشان در زمینه شماره امداد خودرو و مکانیک سیار غرب تهران دارد.

عمر مفید باتری ماشین چقدر است؟

به طور معمول، عمر باتری در مشخصات آن ذکر شده است. با این حال، باتری ها معمولا دو تا پنج سال دوام می آورند. اگرچه عمر قابل استفاده باتری واقعاً به دو یا سه سال محدود است، اما با مراقبت مناسب و سرویس سریع می تواند تا پنج سال دوام بیاورد.

عمر مفید باتری ماشین چقدر است؟

چه دلایلی باعث کاهش عمر مفید باتری می‌شوند؟

  • اشتباهات راننده

هر صاحب خودرو مجبور است موتور را بدون خاموش کردن سیستم های الکتریکی خودرو خود خاموش کند. به احتمال زیاد به یاد نمی آورید که چراغ ها، تهویه مطبوع و سیستم موسیقی خودرو را خاموش کنید یا در صندوق عقب را کاملا ببندید، به خصوص اگر از روز کاری خود خسته شده اید یا حواس شما پرت شده است. در این مواقع تا صبح که ماشین را خاموش می‌کنید و می‌روید باتری یا تمام می‌شود یا ضعیف می‌شود. عمر باتری با این موارد کاهش می یابد.

  • آب‌وهوای بیش‌ازحد سرد یا گرم

طول عمر باتری خودرو به دلیل آب و هوا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در مناطق گرمسیری، خود موتور گرمای زیادی تولید می کند که باعث کاهش عمر باتری می شود. گرمای شدید هنگام رانندگی باعث می شود مایع موجود در باتری خودرو تبخیر شود و به اجزای داخلی باتری آسیب برساند.

باتری در دماهای بسیار سرد به طور قابل توجهی سریعتر تمام می شود. این به خاطر این واقعیت است که باتری ها معمولاً ۳۵٪ ضعیف تر از حد معمول در دمای ۰ درجه سانتیگراد یا ۳۲ درجه فارنهایت هستند. به همین دلیل بیشتر برای رسیدن به موفقیت تلاش می کنند. در نتیجه باتری ضعیف تر می شود.

  • برق دزدی ماشین

سیستم های الکترونیکی در خودروهای خاص به دلایل مختلفی برق را می دزدند. اگر این مشکل را حل نکنید عمر باتری زودتر از زمان مورد نظر تمام می شود.

  • مشکل در سیستم شارژ باتری

در صورت بروز مشکل در سیستم شارژ، باتری خودرو به سرعت تمام می شود. بسیاری از خودروها از دینام خود برای تغذیه چراغ ها، رادیوها و سایر سیستم ها استفاده می کنند. اگر مشکلی وجود داشته باشد، مانند ساییدگی کشش یا تسمه های شل، این می تواند باتری را تخلیه کند.

  • معیوب‌بودن دینام

باتری توسط دینام شارژ می شود. ضعیف شدن باتری نتیجه خرابی دیود دینام است. حتی زمانی که موتور خاموش است، یک دیود خراب ممکن است به شارژ شدن ادامه دهد و در نهایت باتری را تخلیه کند.

  • توقف‌های پشت‌سر هم در فواصل کوتاه

عمر مفید باتری خودرو با خاموش شدن مکرر در فواصل زمانی کوتاه کاهش می یابد. بیایید مثالی بزنیم که برای خرید نان توقف می‌کنید، ماشین را خاموش می‌کنید و دوباره چند متر دورتر توقف می‌کنید تا چیز دیگری بخرید. اگر مکرراً با این روش رانندگی کنید باتری ماشین شما زودتر از بین می رود. توضیح پشت این موضوع این است که وقتی ماشین روشن است، باتری بیشترین انرژی را مصرف می کند.

  • کابل باتری پوسیده یا شل‌شده

در صورت معیوب بودن اتصالات باتری، سیستم شارژ نمی تواند باتری را در حین کار با خودرو شارژ کند. اطمینان حاصل کنید که آنها تمیز هستند و همیشه شل یا پوسیده نیستند. وقتی کابل‌ها شل هستند، برق نمی‌تواند به درستی از آن‌ها عبور کند و باعث می‌شود باتری برای روشن کردن موتور مشکل داشته باشد.

  • خوردگی پایانه‌های باتری

خوردگی و پوسیدگی پایانه های باتری یکی از دلایل اصلی از کار افتادن زودتر باتری خودرو است. به منظور جلوگیری از تماس موثر بین پایانه ها و نقاط اتصال، اسید باتری به کانکتورها نشت می کند و سپس جامد می شود. این مقدار دینام خودرو می تواند باتری را دوباره پر کند محدود می کند. خرابی و خوردگی ترمینال ها به وضوح قابل مشاهده است.

از کجا بفهمیم عمر مفید باتری ماشین رو به اتمام است؟

از کجا بفهمیم عمر مفید باتری ماشین رو به اتمام است؟

معمولاً علائم ضعیف بودن باتری واضح است و تشخیص آن بسیار ساده است. این علائم نشان می دهد که باتری نیاز به تعویض دارد زیرا عمر آن تقریباً تمام شده است.

وقتی چراغ چک موتور ظاهر می شود

یکی از چندین مشکل خودرو که به چراغ چک موتور مرتبط است، باتری خودرو است. باتری ماشین معمولاً اولین چیزی است که هنگام ظاهر شدن چراغ چک (علل روشن شدن چراغ چک ماشین) بررسی می شود. اگر سایر علائم نشان دهد که باتری مشکلی دارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در غیر این صورت، از یک مکانیک بخواهید خودرو را بررسی کند تا هرگونه مشکل احتمالی را رد کند.

موتور روشن می شود، اما نه با سرعت معمول خود.

لحظه ای که خودرو روشن می شود، موتور باید روشن شود. اگر راه اندازی بیشتر طول بکشد، ممکن است دینام یا استارت مشکل داشته باشد یا ممکن است مشکل باتری باشد.

موتور اصلا روشن نمی شود

معمولاً خودرو هنگام استارت زدن چند کلیک می کند و در این حالت ها جرقه می زند، اما موتور هرگز روشن نمی شود. اگر بعد از چند کلیک شروع به کار کرد، نشان می دهد که باتری ضعیف است. اگر اصلا شروع نشود، باتری مرده است.

کلام آخر

کیفیت باتری ماشین بسیار مهم است. باتری‌های با کیفیت پایدارتر و عمر طولانی‌تری دارند. نوع باتری ماشین نیز تأثیر زیادی بر عمر مفید آن دارد. باتری‌های لیتیوم-یون (Li-ion) معمولاً عمر طولانی‌تری نسبت به باتری‌های سربی دارند. نگهداری صحیح باتری نیز بر عمر آن تأثیر دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *