مراقبت های اولیه از خودرو در هنگام خرابی

هنگامی که وسیله نقلیه شما در کنار جاده خراب شود، باید به خطرات محتمل توجه کنید. از آنجایی که درصد جراحات و مرگ و میر در جاده ها افزایش یافته است، اولویت شما باید ایمن نگه داشتن خود و مسافرانتان باشد. اقدامات احتیاطی مهمی در این مواقع هستند تا از وقوع حوادث جدی جلوگیری کنید. در این مقاله با مراقبت های اولیه از خودرو در هنگام خرابی همراه شما کاربران محترم هستیم.همچنین اگر خودرو شما به هنگام رانندگی خراب شد بدون هیچگونه نگرانی خودرو را به کنار هدایت کرده و با شماره امداد خودرو امداتکار که یکی از بهترین مجموعه های امداد خودرو جاده ای و امداد خودرو شبانه روزی به شمار می آید تماس بگیرید.

وقتی خودرو شما در جاده خراب می ‌شود، مراقبت‌ های اولیه از خودرو در هنگام خرابی بسیار مهم هستند. برای شروع، باید تمام تلاش خود را بکنید تا خودرو را از جاده خارج نموده و از ایجاد ترافیک جلوگیری کنید. به این منظور، می‌توانید چرخ ماشین را به سمت شانه یا کنار جاده بچرخانید. همچنین، با روشن کردن چراغ‌ های خطر و قرار دادن مخروط های ترافیک در اطراف خودرو، درباره شرایط فعلی به دیگران، اطلاع رسانی کنید تا از وقوع حوادث ناخواسته جلوگیری شود. این اقدامات ضروری هستند تا سلامت خودرو و سرنشینان آن حفظ شود.

  • فاصله گرفته از خودرو در صورت مشاهده دود

هر چند احتمال آتش‌ گرفتن وسایل نقلیه مدرن بسیار کم است، اما همچنان وقوع این حادثه محتمل خواهد بود. بنابراین، باید به دود خودروی خود دقت کنید و در صورت مشاهده علائم خطر، فورا از خودرو فاصله بگیرید(ماندن در نزدیکی یا درون خودرو بسیار خطرناک است. ایمنی شما اولویت اصلی می ‌باشد. پس سریعا، صحنه را ترک کنید و در فاصله مناسب منتظر کمک باشید).

  • ماندن در وسیله نقلیه

در صورتی که ماندن در وسیله نقلیه شما خطرناک نیست، توصیه می ‌شود تا در هنگام خرابی از ترک کردن وسیله نقلیه خود خودداری کنید. اگر توانایی خروج وسیله نقلیه از جاده را ندارید، بهتر است در داخل خودرو بمانید. بسیاری از افراد در شرایط خرابی خودرو، سعی می‌کنند با باز کردن کاپوت و اقدام به تعمیر خودرو، به رفع مشکل بپردازند. این عملیات ممکن است در محیط ‌های پر ترافیک خطرناک باشد.

مهم:  اگر مجبور به ترک خودرو هستید، باید این کار را با احتیاط بیشتری انجام دهید.

زمانی که ترافیک سنگین است، از باز کردن درب خودرو خودداری کنید.

قبل از خروج از وسیله نقلیه، اطمینان حاصل کنید که شرایط ترافیک به اندازه کافی امن است.

  • تعمیر وسیله نقلیه به کمک امداتکار

وقتی با خرابی وسیله نقلیه روبرو می ‌شوید، حتی اگر دستی در هنر تعمیرکاری دارید، بهتر است تلاش نکنید تا خودتان مشکل را به تنهایی حل کنید( به جز وقتی که موضوع به یک مشکل ساده مثل تعمیر لاستیک پنچر مربوط باشد). بهتر است فورا با خدمات امداتکار تماس بگیرید تا سریعا به محل اعزام شوند و خدمات لازم را در اختیار شما قرار بدهند.

مراقبت های اولیه از خودرو در هنگام خرابی

نگهداری و مراقبت از خودرو: توصیه ‌هایی مهم که نباید از آن غافل شوید!

مراقبت و نگهداری از خودرو مسئله‌ای بسیار مهم است که در صورت غفلت از آن، می ‌تواند جان سرنشینان و رانندگان را به خطر اندازد.  هر خودرو از قطعات و اجزاء متعددی تشکیل شده که به مرور زمان فرسوده می‌ شوند. اگر به موقع برای تعمیر یا تعویض قطعات فرسوده ماشین اقدام نشود، مشکلات و آسیب ‌های جدی برای خودرو به وجود خواهد آمد. در ادامه، توصیه‌ هایی برای نگهداری خودرو در شرایط مختلف را برای شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

پیدا کردن مخازن و بررسی میزان مایعات

هر خودرویی دارای مخازن مختلف زیر کاپوت خود است که این مخازن معمولا حاوی روغن ترمز، آب رادیاتور، مایع شیشه شور و روغن هیدرولیک فرمان هستند. این مخازن دارای دو خط بر روی بدنه می باشند که نشانگر حداقل و حداکثر میزان مایعات هستند. باید به طور منظم این مخازن را بررسی کرده و در صورت نیاز، مایعات مربوطه را به حداکثر مقدارشان برسانید.

تعویض روغن موتور به ازای هر ۵ هزار کیلومتر

توصیه شده است که برای حفظ عملکرد بهتر موتور، روغن موتور خودرو را هر ۵ هزار کیلومتر تعویض کنید. این عمل به بهبود کارایی موتور کمک می‌کند و یکی از نکات اساسی در نگهداری صحیح خودرو می ‌باشد. برای تعویض روغن موتور، ابتدا باید نوع و مقدار مناسب روغن را با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو تعیین کنید. سپس با قرار دادن خودرو بر روی جک یا چاله، پیچ کارتر روغن را باز کرده تا روغن خارج شود. سپس فیلتر روغن قدیمی را تعویض نموده و مخزن روغن را با روغن تازه پر کنید.

تعویض فیلتر هوا

تعویض فیلتر هوا یکی از موارد اساسی در نگهداری خودرو است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. فیلتر هوا مسئول تصفیه هوای وارد شده به موتور از آلودگی‌ ها و خاک است و بنابراین تعویض آن بسیار اهمیت دارد. استاندارد‌های تعویض این فیلتر معمولا سالانه یک بار تعیین شده اما مدل ‌هایی نیز وجود دارند که فقط نیاز به تمیزی سالانه دارند و تعویض آنها ضروری نیست. برای تعویض فیلتر هوا باید به بخش هواکش خودرو دسترسی پیدا کرده و فیلتر قدیمی را با یک فیلتر تمیز و جدید جایگزین کرد. پس از قرار دادن فیلتر جدید، هواکش را به محل اصلی‌اش برگردانید و آن را با دقت ببندید.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که مراقبت ‌های اولیه از خودرو در هنگام خرابی می ‌تواند به جلوگیری از وقوع حوادث و آسیب ‌های جدی کمک کند. امیدواریم که با اجرای این توصیه ‌ها، خودروی شما همیشه در بهترین وضعیت ممکن باشد و سفرهای خود را بدون مشکل و کاملا ایمن سپری کنید. در صورتی وسیله نقلیه شما در جاده خراب شود و امکان رفع مشکل برای شما وجود نداشته باشد، فورا با خدمات امداد رسانی امداتکار تماس بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *